Baju Kurung Singkat & Baju Melayu Tanpa Poket, STACY Kongsi Pengalaman Lucu Pertama Kali Jahit Baju Raya!

Baju Kurung Singkat & Baju Melayu Tanpa Poket, STACY Kongsi Pengalaman Lucu Pertama Kali Jahit Baju Raya!

Tergelak bila baca status Stacy tentang sambutan hari rayanya tahun ini. Hanya sebab nak penuhi hasrat suami tercinta yang hendak bergaya dengan baju raya hasil tangan Stacy sendiri, penyanyi lincah ini sanggup bersengkang mata hadap mesin jahit. Wow, jujurnya memang kagum dengan semangat Stacy. Tak sangka, selain bakat menyanyi dan menari ibu kepada dua orang anak ini juga komited belajar menjahit. Untung Akim dikurniakan isteri yang pandai menjaga dan menguruskan keluarga!

Kalau tengok dengan mata kasar, tak ada cacat celanya pun baju raya yang dihasilkan Stacy. Nampak normal dan cantik je.. siap ada hiasan manik lagi di baju kurung. Tapi di sebalik keindahan persalinan raya berwarna merah tu, ada ‘kekurangan’ yang dikongsikan Stacy sendiri.

“Selamat Hari Raya Aidilfitri semua. Salam mohon maaf di ampun segala salah silap yang ada. Inilah hasil tangan baju raya kami tahun ini. Pengalaman yang sangat best dan lucu tapi yang penting dapat pengalaman best tu. Baju kurung saya ni jadi singkat sebab si chichal kecik tu. Kita sudah asingkan kain yang sudah digunting lepas tu dia boleh kacau pula.

Mami terpotong pendek dan sempit sbeab ingatkan itu kain untuk Beyya. Lepas tu pengalaman baju Eshaal pula mau 2 ke 3 kali alter sebab badan dia kecil sangat. Tapi yang paling best baju si Akim. Sibuk dia ingatkan tikam tulang belut di leher tu sampai mami lupa buat poket baju melayu.

Semalam tengah masukkan duit raya baru perasan tiada poket baju dia. Adoiii.. punya kecewa. Macam baju kurunglah juga dady pakai cuma tiada skirt. Beginilah kalau hasil tangan amatur. Yang penting pengalamanlah kan? Habis rumah atuk diaorang penuh bling-bling tu sebab jatuh-jatuh.

Tu lah ying (panggilan untuk Akim), I dah cakap jangan suruh I jahit. Selamat Hari Raya semua!”

Walau kedengaran lucu tapi usaha Stacy untuk siapkan baju raya mereka empat beranak memang patut diberikan pujian. Hanya yang kuat azam dan penyabar saja mampu lakukan.

Ini pula komen Akim mengenai baju raya berkenaan. “Inilah baju yang dijahit oleh isteri tercinta, sebuah tugasan yang diselesaikan oleh isteri saya, betapa tekunnya dia menjahit walaupun tak pernah pun jahit baju kurung dan baju melayu ni.

Walaupun ada kekurangan yang menjadikan ia memori untuk kami berdua kenang dan ingatkan, tapi kekurangan itulah yang buat aku terima kau wahai isteriku. Ketekunan kau itulah yang membuat aku memilihmu. Bukan baju yang sempurna yang aku mahukan, yang aku mahu adalah kau dan keluarga kecil kita. Semoga engkau menjadi isteri yang sentiasa patuh pada suamimu. Dan aku berdoa semoga Allah sentiasa memberikan kurnia padamu wahai isteri.”

Auww, sweet! Yang membaca pun tersentuh dengan ucapan ikhlas Akim. Betul tu, bukan kesempurnaan yang kebanyakan pasangan cari dalam perkahwinan mereka sebaliknya rasa hormat dan patuh itu lebih besar nilainya. Barulah kasih sayang yang sebenar-benarnya.

Tahun ini merupakan tahun kedua Stacy dan Akim menyambut Syawal bersama-sama selepas bergelar suami isteri pada tanggal 5 Februari 2016.

Sumber: Instagram Stacy Anam & Akim Ahmad

HITAM Bukan Lagi Hanya Untuk Upacara Kematian, Lihat Selebriti Yang Berani Ni!

HITAM Bukan Lagi Hanya Untuk Upacara Kematian, Lihat Selebriti Yang Berani Ni!

Memakai baju hitam akan membuat anda tampak lebih elegen dan bergaya. Lagipun, warna hitam ni senang untuk digayakan dan dipadankan dengan apa saja warna dan tak pernah goes out of style. Satu lagi alasan penting kerana mengenakan pakaian hitam ialah warna ini mampu memberi kesan langsing pada tubuh. So, trick nak nampak kurus pakai saja baju hitam!

Tidak semua orang berani atau berasa yakin apabila menggayakan pakaian berwarna hitam. Iya lah, selalunya warna hitam ni dikaitkan dengan majlis yang tertentu seperti kematian. Namun, Aidilfitri kali ni dapat menyaksikan beberapa selebriti tanah air kita berani untuk menggayakan baju raya yang berwarna hitam bersama pasangan dan keluarga.

 

ROZITA CHE WAN

Hitam menjadi salah satu tema warna baju raya bagi Che Ta dan keluarganya untuk Aidilfitri kali ini. Che Ta memilih untuk menggabungkan warna merah dan hitam dalam busananya. Terserlah pesona Rozita Che Wan itu sendiri!

 

SITI SARAH

Ternyata tepat pilihan warna baju raya Siti Sarah untuk tahun ni! Baju kebaya moden hitam yang disarungkan Sarah memberi efek langsing dan elegen. Bertambah manis apabila Sarah mengenakan shawl kelabu.

 

WAK DOYOK

Penampilan pelakon dan ikon fesyen popular Wak Doyok tidak perlu dipertikaikan lagi. Apa saja yang digayakan mesti Onz! Wak Doyok memilih untuk menggayakan warna hitam from head to toe.

ANZALNA NASIR

Walaupun memilih untuk memakai pakaian hitam di Aidilfitri, namun pelakon cantik ini sangat bijak untuk menonjolkan imej anggunnya dengan mengenakan solekan lembut di wajah.

 

NABILA HUDA

Nabila Huda yang mesra dipanggil Abil dan keluarganya memilih tema warna hitam untuk meraikan Aidilfitri kali ini. Walaupun nampak ringkas, Abil tetap nampak elegen dengan pemilihan aksesori ringkas seperti rantai leher dan beg tangan kecil.

sumber foto: instagram

Tak Apa, Belum Puas MELARAM Di Hari Raya Sambung Pula Ke Rumah Terbuka. Baca Tip Ni Supaya Tak Nampak ‘Awkward’

Tak Apa, Belum Puas MELARAM Di Hari Raya Sambung Pula Ke Rumah Terbuka. Baca Tip Ni Supaya Tak Nampak ‘Awkward’

Sempena bulan syawal yang mulia dan diraikan selama sebulan, pastinya jemputan ke rumah terbuka sukar untuk dielakkan. Namun, sewaktu menghadiri rumah terbuka, etika berpakaian harus dititikberatkan agar anda terlihat cantik dan sempurna. Tip fesyen kali ini berkongsikan tip berpakaian ke ruman terbuka buat anda supaya penampilan anda lebih praktikal dan relevan.

PAKAIAN SOPAN/TIDAK SEKSI

Anda dinasihatkan agar memakai pakaian yang sopan dan sedap mata memandang. Sekiranya busana anda diperbuat daripada fabrik sifon, pakailah inner supaya tampil lebih sopan dan sempurna. Berpakaian seksi pula adalah tidak sesuai sama sekali untuk menghadiri rumah terbuka. Elakkan memakai pakaian yang mendedahkan terutama di bahagian dada dan kaki. Antara pakaian yang boleh disarungkan untuk ke rumah terbuka adalah kurung moden, kebaya, jubah dan lain-lain lagi.

SELESA

Pilih pakaian yang selesa yang diperbuat daripada fabrik lembut dan tidak panas. Contoh fabrik yang dimaksudkan adalah fabrik jenis cotton, sifon, como crepe, satin dan banyak lagi. Sekiranya majlis diadfakan di ruang terbuka,Fabrik jenis ini memastikan anda sentiasa berasa selesa sepanjang majlis berlangsung.

 

PRAKTIKAL

Pastikan pakaian yang bakal anda sarungkan cukup relevan dan praktikan. Selain selesa, pakaian yang praktikl juga amat penting ketika menghadiri rumah terbuka. Jangan memakai pakaian yang terlalu sendat sehingga menyukarkan anda untuk bernafas. Selaian itu, jangan memakai pakaian yang meleret dan sarat dengan perincian manik. Pakaian seperti ini membataskan pergerakan anda dan khuatir penampilan anda kelihatan seperti pengantin

KASUT

Pilih kasut yang tidak terlalu tinggi agar memudahkan pergerakan anda. Sekiranya anda tidak biasan mengenakan kasut tumit tinggi, anda boleh memilih kasut jenis  pump shoes. Kasut jenis ini memberikan keselesaan maksima buat anda dan memudahkan pergerakan. Jangan sesekali memakai selipar kerana boleh mencacatkan keseluruhan penampilan anda.

 

BEG TANGAN

Sebaiknya, pilihlah beg tangan yang bersaiz sederhana yang boleh memuatkan keperluan penting anda seperti telefon bimbit, kunci rumah dan kereta, beg dompet dan lain-lain lagi. Anda dilarang membawa beg tangan yang terlalu besar kerana menyukarkan anda semasa menjamu selera. Selain itu, Padankan beg tangan anda dengan busana pilihan anda agar tampil bergaya dan sempurna

Alahai, Manisnya 4 Beradik Ni Bergaya Unik Di Hari Raya, Nampak Fashionable Tau!

Alahai, Manisnya 4 Beradik Ni Bergaya Unik Di Hari Raya, Nampak Fashionable Tau!

Menjelang Syawal, pelbagai persiapan mula direncanakan sebaik mungkin. Bukan sahaja perlu menyediakan pelbagai hidangan untuk menjamu para tetamu, persiapan diri juga perlu diberi keutamaan. Baik daripada segi pemilihan pakaian yang bakal digayakan, solekan dan sebagainya menjadi keutamaan. Tampil anggun menjadi pilihan adik-beradik ini yang mengekalkan unsur tradisi dalam busana Aidilfitri mereka.

 

Nama: Nik Suhaila Megat Deraman

Umur: 37 Tahun

Pekerjaan: Naib Pengerusi, Nang Surya House Of Beauty

 

1.BOLEH KONGSIKAN FESYEN YANG MENJADI PILIHAN ANDA DI MUSIM PERAYAAN?

Nik Suhaila: Bagi menyambut kedatangan Syawal tahun ini, saya selesa memilih kurung moden bermotifkan batik dengan perincian manik serta lace. Pada pandangan saya, fesyen batik sesuatu yang malar segar dan sesuai digayakan untuk Hari Raya mahupun kegunaan harian.

2. NAMPAKNYA ANDA AMAT MEMINATI FESYEN BATIK. MENGAPA ANDA MEMILIH BATIK SEBAGAI SEBAHAGIAN DARI GAYA FESYEN ANDA?

Nik Suhaila: Tidak dinafikan saya amat meminati corak batik sejak dahulu lagi. Pada pandangan saya, corak batik amat unik dan selesa untuk digayakan ke mana sahaja. Tambahan pula, kini rekaan corak batik telah dipelbagaikan dengan suntikan elemen moden dan memberi nilai komersil terhadap hasil seni turun-temurun ini. Selain itu, perkembangan fesyen batik juga berada pada tahap membanggakan dengan permintaan yang semakin berkembang di kalangan generasi muda.

3. KEBIASAANNYA, BAGAIMANA ANDA KEKAL CANTIK TERUTAMANYA DI MUSIM PERAYAAN?

Nik Suhaila: Sudah tentu dengan menjaga pemakanan dan amalan gaya hidup yang sihat menjadi pilihan saya tidak kira di musim perayaan atau sebaliknya. Selain itu, saya mengambil peluang kedatangan Ramadan dengan mengamalkan diet seimbang dan pemakanan yang sihat. Amalan tersebut akan diteruskan ketika menyambut kedatangan Syawal dan seterusnya.

4. DARIPADA SEGI PEMAKANAN PULA, APAKAH MENU PILIHAN ANDA DI HARI RAYA?

Nik Suhaila: Apa sahaja menu yang disediakan oleh ibu pastinya menjadi kegemaran saya. Antara menu wajib ibu termasuklah Sate Jawa, Nasi Minyak dan Nasi Dagang. Bercerita mengenai Sate Jawa menariknya menu ini menjadi menu utama kami sekeluarga yang dimasak secara tradisional dengan mengekalkan keaslian resipi turun temurun. Seawal jam 5 pagi kami adik-beradik akan membakar sate secara bergilirgilir. Juadah resipi Sate Jawa ini hanya dinikmati di Hari Raya Aidilfitri sahaja.

 

Nama: Nik Suryani Megat Deraman

Umur: 38 Tahun

Pekerjaan: Pengacara TV/CEO Nang Surya Group Sdn Bhd

 

1.BOLEH KONGSIKAN FESYEN YANG MENJADI PILIHAN ANDA DI MUSIM PERAYAAN?

Nik Suryani: Saya gemar mengenakan baju kurung moden bercorak batik atau kurung moden batik bermotifkan abstrak.

2.NAMPAKNYA ANDA AMAT MEMINATI FESYEN BATIK. MENGAPA ANDA MEMILIH BATIK SEBAGAI SEBAHAGIAN DARI GAYA FESYEN ANDA?

Nik Suryani: Saya amat menggemari corak batik. Saya berasal dari Terengganu dan keluarga mula terbabit secara langsung dalam perniagaan batik di Singapura pada awal 50-60an lagi. Di mata saya, batik ketika dahulu old fashion kerana selalu dijamu dengan pelbagai corak dan motif. Namun selepas nenek meninggal dunia, saya mula merindui perniagaan itu.

Tiga tahun lalu, atas sokongan suami saya, saya telah mereka cipta beberapa helai batik yang diinspirasikan dari motif kegemaran saya. Dari motif itu, minat saya kembali menebal terhadap batik. Saya ilhamkan rekaan eksklusif dan ilusi si pemakai nampak lebih kurus. Batik adalah identiti dan Warisan Melayu. Tidak kira motifnya ia akan memperlihatkan si pemakai lebih ayu dan cantik beridentiti Melayu. Secara tak langsung mengingatkan diri erti bersopan santun dan menjaga tingkah laku

3.KEBIASAANNYA, BAGAIMANA ANDA KEKAL CANTIK TERUTAMANYA DI MUSIM PERAYAAN?

Nik Suryani: Tampil asli dan sederhana sentiasa menjadi keutamaan saya. Definisi cantik itu sangat luas dan apabila cantik dalaman, baik tutur kata, diserikan cantik busana yang mengekalkan identiti diri pasti memperlihatkan seseorang itu unik dan ada aura sendiri. Walaupun saya arif dengan tuntutan fesyen kini lebih kepada motif elegan. Namun pada saya, tampil sederhana itu lebih cantik dan manis.

4.DARIPADA SEGI PEMAKANAN PULA, APAKAH MENU PILIHAN ANDA DI HARI RAYA?

Nik Suryani: Pasti juadah di masak oleh ibu saya Zaimah menjadi pilihan. Kebiasaan setiap kali raya, apabila giliran saya dan keluarga beraya di Kuala Terengganu juadah Sate daging, nasi impit dan kuah kacang menjadi pilihan. Tidak dilupakan menu seperti nasi minyak, bersama gulai daging dan acar. Nasi dagang ikan tongkol asli (cara masakan ala tradisi) juga Laksa Terengganu menjadi menu pilihan saya. Apa sahaja masakan air tangan ibu pasti menyelerakan.

 

Nama: Nik Sutiny Megat Deraman

Umur: 31 Tahun

Pekerjaan: Kontraktor

1. BOLEH KONGSIKAN FESYEN YANG MENJADI PILIHAN ANDA DI MUSIM PERAYAAN?

Nik Sutiny: Bagi menyambut kedatangan Syawal tahun ini, saya selesa memilih fabrik dan corak yang bersesuaian dengan bentuk tubuh. Batik dan fabrik broked kurung moden menjadi pilihan.

2. NAMPAKNYA ANDA AMAT MEMINATI FESYEN BATIK. MENGAPA ANDA MEMILIH BATIK SEBAGAI SEBAHAGIAN DARI GAYA FESYEN ANDA?

Nik Sutiny: Pada pandangan saya, batik sememangnya menjadi pakaian tradisi keluarga. Sejak kecil ibu menyediakan baju raya dan fabrik batik menjadi pilihan.Saya melihat corak batik kini lebih fashionable seiring dengan pasaran masa kini. Batik bukan hanya di pakai di musim perayaan, malah ia mula diperkenalkan sebagai pakaian rasmi kakitangan kerajaan pada hari khamis. Sekaligus menunjukkan perkembangan batik pada tahap terbaik

3. KEBIASAANNYA, BAGAIMANA ANDA KEKAL CANTIK TERUTAMANYA DI MUSIM PERAYAAN?

Nik Sutiny: Dalam memastikan penampilan menarik di musim perayaan, sudah tentunya soal pemakanan perlu diberi perhatian khusus terutamanya ketika di bulan Ramadan. Saya lebih selesa mengamalkan pemakanan yang seimbang dan minum air secukupnya. Selain itu, saya amat mementingkan penjagaan kesihatan untuk mengekalkan berat badan ideal.

4. DARI SEGI PEMAKANAN PULA, APAKAH MENU PILIHAN ANDA DI HARI RAYA?

Nik Sutiny: Sudah tentu makanan tradisi Terengganu menjadi pilihan. Antara menu wajib yang sering disediakan oleh ibu termasuklah Sate Jawa, Nasi Minyak dan Nasi Dagang. Menu Sate Jawa merupakan menu istimewa keluarga kerana ia disediakan dengan menggunakan resipi warisan keluarga. Juadah resipi Sate Jawa ini hanya dinikmati di Hari Raya Aidilfitri sahaja.

 

Nama: Nik Suzana Megat Deraman

Umur: 48 Tahun

Pekerjaan: Penasihat Fesyen Nang Surya House of Beauty

 

1. BOLEH KONGSIKAN FESYEN YANG MENJADI PILIHAN ANDA DI MUSIM PERAYAAN?

Nik Suzana: Saya tidak terlalu cerewet dalam soal pakaian yang bakal digayakan di musim perayaan. Apa yang penting, pakaian tersebut selesa untuk digayakan.Selain itu, ia masih menerapkan ciri-ciri kemelayuan.

2. NAMPAKNYA ANDA AMAT MEMINATI FESYEN BATIK. MENGAPA ANDA MEMILIH BATIK SEBAGAI SEBAHAGIAN DARI GAYA FESYEN ANDA?

Nik Suzana: Pada pandangan saya, corak batik amat unik dan selesa untuk digayakan ke mana sahaja. Saya lebih gemar memilih pakaian yang menerapkan ciri-ciri kemelayuan. Motif batik Terengganu menjadi pilihan dimana motifnya berlatarkan unsur semulajadi seperti ombak, bunga dan lakaran abstrak.

3. KEBIASAANNYA, BAGAIMANA ANDA KEKAL CANTIK TERUTAMANYA DI MUSIM PERAYAAN?

Nik Suzana: Saya amat mementingkan soal pemakanan diet seimbang bukan sahaja di bulan Ramadan, tetapi untuk hari-hari biasa juga. Dalam membuat persiapan untuk berpuasa, saya pastikan mendapat rehat yang cukup dan tidak membuat persiapan di saat akhir.

Jangan STRESS Kerana Fesyen! Umi Sanusi Kongsi Tip Sentiasa Tampil Trendy

Jangan STRESS Kerana Fesyen! Umi Sanusi Kongsi Tip Sentiasa Tampil Trendy

Kerjaya sebagai penata gaya bebas menjadikan wanita bernama Umi Salwa Binti Sanusi cukup arif dalam bidang fesyen.  Lebih mesra disapa Umi, wanita yang berasal dari Bangsar, Kuala Lumpur ini mula berjinak dalam bidang fesyen sejak 5 tahun yang lalu. Selain sibuk dengan kerjaya sebagai penata gaya, Umi juga merupakan perunding imej dan  personal shopper untuk pelanggan wanita yang aktif dengan aktiviti harian. Sebagai penata gaya bebas, Umi sering menjadi pembantu penata gaya kepada stylist terkemuka termasuk Tym Fatimah, Ayie Ali ( Mr.Stailista) dan stylist untuk  beberapa jenama tempatan.

 

DEFINISI FESYEN

Pada pendapat saya, fesyen adalah satu medium refleksi diri seseorang dimana seseorang itu dapat mengekspresi diri dalam nada tersendiri. Pemahaman serta konsepsi tentang pakaian dan fungsinya juga memainkan peranan yang cukup penting. Tiada batasan untuk berfesyen dan ia banyak mempengaruhi gaya hidup seseorang. Selain itu, pengaruh di media sosial yang membuatkan seseorang itu terikut-ikut. Apa yang boleh saya katakana disini, “you don’t have to be like other people to feel good about yourself”. Bergayalah tanpa mengikut orang lain dan mengikut kemampuan masing-masing.

 

TREND FESYEN WANITA MASA KINI

Untuk tahun ini, fesyen yang sedang hangat ialah motif cetakan floral ,plaid dan rona pastel yang boleh dilihat di pentas minggu fesyen antarabangsa. Trend ini juga boleh didapati dalam rekaan lebaran pada tahun ini. Selain itu, fesyen terkini yang menjadi ikutan wanita masa kini ialah penggayaan waist belt bag atau Fanny packs. Ia menjadi ikutan selepas selebriti terkenal antarabangsa seperti Bella Hadid dan Kendall Jenner mengayakannya. Ia bukan sahaja kerana trend atau stail, malah disebabkan ia sangat mudah untuk dibawa ke mana sahaja.

 

TAMPIL TRENDY, MODEN & BERGAYA

Gayakan aksesori dengan pemilihan busana yang sesuai dan tepat. Untuk tampil sempurna, pembawakan karakter seseorang itu sangat penting kerana apa pun stail yang dibawa, anda harus yakin dan berani untuk menggayakan ‘look’ tersebut. Sebagai contoh, saya suka mengayakan pakaian dan aksesori vintaj kerana ia juga boleh dipadankan dengan pakaian moden. Bagi saya blazer jaket adalah sentiasa menjadi pilihan untuk digayakan dengan apa-apa sahaja.

STAIL DAN PERKEMBANGAN FESYEN

Keselesaan sangat penting untuk penampilan tidak kiralah stail apa yang digayakan. Bila kita mengayakan sesuatu yang selesa, kita harus memastikan ia digayakan dengan cara yang betul dan kena dengan tempat dan waktu. Perkembangan dan arus fesyen sangat pantas hingga boleh membuatkan seseorang itu hilang ‘sense of style’, dimana seseorang itu tidak tahu gaya apa yang sesuai dengan mereka. Saya berpegang kepada kata-kata inspirasi designer Coco Chanel ‘Fashion comes and goes but style lasts forever.’

 

7 TIP TAMPIL TRENDY

  1. Memakai pakaian yang sesuai dengan majlis.
  2. Memakai pakaian yang sesuai dengan karakter anda.
  3. Yakin diri sangat penting tapi ia kena bermula dari dalaman juga. When you feel good, you look good.
  4. Berani mencuba untuk kelainan.
  5. Keselesaan itu sangat penting! Jangan pakai pakaian yang tidak selesa untuk ke majlis. Ia boleh membuatkan penampilan anda nampak kurang menarik.

 

FESYEN DAN LEBARAN

Fesyen untuk lebaran perlu lebih praktikal selari dengan konsep berhari raya. Rekaan juga penting namun keselesaan menggayakan busana juga perlu dititik beratkan. Baju tradisional melayu baju kurung, kebaya dan kebarung kembali menjadi tren lebaran pada tahun ini dengan gabungan klasik dan elemen-elemen moden seperti corak cetakan floral, sulaman dan renda. Ia menghidupkan kecantikan siluet tradisional yang  sesuai untuk digayakan bukan sahaja pada hari lebaran ia juga sesuai digayakan ke majlis. Untuk kelihatan lebih elegan, gayakan busana dengan eksesori yang sesuai.

KORPORAT     POLISI DATA PERIBADI    PENAFIAN   •   LANGGANAN      PENGIKLANAN      KERJAYA       HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara • Dikendali Oleh Astro Group

error: