‘Dia Siap Tunjuk Teacher PUKUL Macam Mana’, Ibu Kanak-Kanak MANGSA DERA Ini Bongkar Salah Laku Pengasuh!

‘Dia Siap Tunjuk Teacher PUKUL Macam Mana’, Ibu Kanak-Kanak MANGSA DERA Ini Bongkar Salah Laku Pengasuh!

Kalau tak mampu nak jaga anak orang, jangan jadi pengasuh! Itu kata-kata yang meluncur keluar dari mulut ramai kaum ibu bila isu penderaan kanak-kanak di taska makin serius sekarang. Sudahlah berani berselindung di sebalik profesion mulia pendidik, terang-terangan tunjuk contoh tak baik depan anak kecil lagi.

Video berdurasi dua minit yang viral di Internet sejak tiga hari lalu nyata masih meninggalkan kesan kepada sebahagian besar ibu bapa. Apatah lagi bagi si ibu yang mengandungkan anak kecil mangsa dera tersebut yang pastinya trauma menghadapi situasi sukar hari ini.

Berkongsi apa yang dirasainya sejak insiden berkenaan tular, Nur Hasriha Mohamad meluahkan apa yang terbuku di hati. Dia yang selama ini enggan ambil pusing dengan aduan anak sulungnya kerana menganggap guru-guru di taska berperibadi baik.. sama sekali tak menyangka sanggup memperlakukan anak kecil berusia tiga tahun ini seperti boneka.

“Assalamualaikum.. berkenaan dengan kes dera anak saya tu, terus terang saya katakan saya langsung tak boleh terima apa yang dia dah buat pada anak saya.. saya tak sangka orang yang saya percaya boleh jaga anak saya sebenarnya berhati binatang (maaf bahasa kasar). Kami bukan dari keluarga yang senang. Yuran bulanan yang mahal iaitu sebanyak RM380 mengharapkan penjagaan yang setimpal dengan harga. Bukan dengan cara macam ni.. terus terang saya cakap, sepanjang hantar anak ke situ, cikgu-cikgu semua nampak baik sangat depan saya.

Sampai anak tak nak sekolah saya fikir positif je. Rupanya ini lah sebabnya anak saya tak nak ke sekolah dan dia ada juga cerita teacher pukul Dina. Tapi cerita tu sebelum kejadian. Saya tak percaya cakap anak.. dia siap tunjukkan teacher pukul macam mana. Saya suami isteri masih berfikiran positif. Biarkan je apa yang Dina cakap.

Setiap kali bukak FB penuh cerita pasal Dina dan video tu sentiasa menghantui fikiran saya. Hati masih belum boleh terima apa yang terjadi sekarang ni.

Hari ni 14.8.2018 genap anak ummi DINA HANANIA BINTI SHAHRULZAMAN 3 tahun… Perancangan awal nak sambut birthday dia kat sekolah dengan kawan-kawan. Bila dah jadi macam ni, memang tak buatlah. Ni tahun pertama dia sekolah dan tahun pertama dia dah merasai benda macam ni. Tadi sebelum dia tidur saya ada cakap dengan dia, ‘Dina nak sekolah baru tak?’ Seronok dia bila dengar ummi dia nak carikan sekolah baru. Mungkin dia rasa syurga bila dah tak sekolah situ.

Tapi saya harap sangat-sangat, sekolah baru nanti tolonglah jaga anak saya betul-betul. Janganlah benda ni berulang lagi. Kasihan lah budak-budak yang tak berdosa dianiaya sebegini rupa.”

Sumber: Facebook Nur Hasriha Mohamad

PERUT KEMBUNG Semasa Datang Bulan? Amalkan 4 Cara Ini!

PERUT KEMBUNG Semasa Datang Bulan? Amalkan 4 Cara Ini!

Setiap kali datang bulan pasti mengundang berbagai rasa kurang selesa pada sesetengah wanita. Selain senggugut satu lagi ketidakselesaan yang sering mengganggu ialah masalah perut kembung. Kira-kira 85% wanita mengalami perut kembung semasa haid.

Walaupun keadaan ini normal tetapi penting untuk anda mengetahui puncanya serta mencari cara bagaimana untuk mengatasi. Salah satu puncanya ialah pengaruh estrogen di mana kadarnya sering turun naik sehingga menyebabkan berlebihan air dalam badan seterusnya perut menjadi kembung.

Punca seterusnya ialah gangguan pencernaan yang boleh menjejaskan nafsu makan sepanjang haid. Kajian menunjukkan peningkatan dan penurunan kadar estrogen mempengaruhi sistem pencernaan sehingga menyebabkan sembelit dan perut kembung.

Lakukan 4 cara berikut untuk mengatasi masalah perut kembung semasa haid.

ELAK MAKANAN BERLEMAK

Sepanjang kedatangan haid sebaiknya elakkan mengambil makanan berlemak kerana ia sukar dicerna. Sebaiknya gunakan sedikit minyak sahaja ketika memasak bagi mengelakkan pengambilan lemak yang tidak perlu.

KURANGKAN GARAM & GULA

Jika boleh elakkan makanan bergaram kerana ia cenderung menyerap kelembapan dan air. Badan akan lebih mudah menyimpan air menyebabkan perut terasa kembung. Jauhi juga makanan bergula bagi mengelakkan berat berlebihan.

MAKAN BANYAK SAYURAN & BUAH

Sayuran berserat seperti bayam serta buah-buahan segar seperti pisang, tomato, anggur, limau dan avokado sangat bagus untuk mengurangkan gejala kembung perut ketika haid.

SENAMAN RINGAN

Membantu mengurangkan rasa perut kembung dan gas berlebihan. Secara tidak langsung anda akan merasa lebih baik. Cubalah naik turun tangga beberapa kali bagi mengurangkan masalah perut kembung semasa haid.

 

 

 

 

Bapa Cerita Bayi Lelaki Diserang BATUK 100 HARI Tak Berhenti! Siap Kongsi Tip Lagi

Bapa Cerita Bayi Lelaki Diserang BATUK 100 HARI Tak Berhenti! Siap Kongsi Tip Lagi

Naluri seorang ayah terpanggil untuk berkongsi tentang keadaan anaknya yang baru berusia sebulan terkena serangan Batuk Kokol di laman Facebook kini menjadi viral dan mendapat perhatian netizen.

Muhammad Fateh dipercayai menghidap Batuk Kokol juga dikenali sebagai batuk 100 hari dan keadaanya itu diceritakan sendiri oleh bapanya, Azhar Azif.


 

 

“Saya akan ceritakan secara ringkas apa itu penyakit batuk kokol supaya lebih ramai yang tahu dan faham tentang penyakit ini.

Batuk Kokol atau pun Whooping Cough adalah sejenis penyakit disebabkan oleh kuman bakteria Bordetella Pertussis yang dijangkiti melalui udara daripada orang lain.

Sama ada dijangkiti dari ibu bapa sendiri atau adik beradik dan menurut doktor ia mengambil masa 2 hingga 3 bulan juga untuk reda”, jelasnya di laman facebook miliknya.

Azhar juga memberi tip untuk ibu bapa di luar sana supaya jauhkan bayi daripada orang yang sedang sakit mahupun orang ramai yang tidak dikenali.

“Elakkan bayi yang berumur 5 bulan kebawah berada ditempat orang ramai seperti dalam shopping mall, pasar malam, atau majlis-majlis yang melibatkan ramai orang”,  pesannya lagi.

Selain itu, Azhar turut berkongsi tanda-tanda ringan bayi diserang Batuk Kokol dan kesannya terhadap bayi.

Tanda – Tanda Ringan

  • Demam
  • Selsema
  • Bersin
  • Batuk yang panjang

Selepas batuk yang berpanjangan ini berlaku, ia boleh menyebabkan bayi:

  • Muntah
  • Sukar Bernafas/ terhenti nafas
  • Sianosis (Kebiru-biruan pada mulut, tangan dan kaki. 

Azhar turut berkongsi detik cemas apabila Fateh menghadapi kesukaran bernafas sehingga nafas terhenti untuk seketika

“Kegagalan pihak klinik mengesan sakit yang dialami oleh Fateh, menyebabkan Fateh menghadapi kesukaran bernafas, sehingga terhenti nafas. Apabila wife tepuk-tepuk belakangnya baru lah baby bernafas semula dan kami berkejar ke hospital.

Saya tidak menyalahkan seratus peratus kepada pihak klinik (walaupun sepatutnya mereka lebih tahu dan menasihati kami untuk ke hospital lebih awal), namun kami menyalahkan diri kami juga kerana sebagai ibu bapa, kita juga perlu tahu penyakit – penyakit yang berbahaya untuk anak – anak kita supaya kita lebih waspada dan bersedia”, katanya lagi yang turut menjaga anaknya itu bersama isteri, Fiza Jaffar.


Menurut Azhar lagi sekiranya penyakit anaknya itu lambat dirawat, ia akan menyebabkan radang paru-paru, kurang bekalan oksigen ke otak yang boleh menyebabkan sawan dan fungsi otak tidak normal dan boleh menyebabkan kematian.

“Semasa saya menulis ini, Fateh masih lagi dalam rawatan (dah 6 hari masuk ICU) dan bergantung penuh dengan alat bantuan pernafasan, masih lagi batuk – batuk yang panjang dan telah diberikan antibiotik secara berperingkat”, tulisnya lagi.

Nona berdoa agar Fateh cepat sembuh dari penyakit ini dan kembali normal seperti bayi yang lain.

Sumber: Facebook Azhar Azif

Kerja Makin Lama Makin Tak Produktif? Ikut 5 Cara Ini Agar KEMBALI BERSEMANGAT!

Kerja Makin Lama Makin Tak Produktif? Ikut 5 Cara Ini Agar KEMBALI BERSEMANGAT!

Produktiviti merupakan kunci kepada kecemerlangan kerja. Sudah tentu setiap majikan mahukan hasil yang terbaik daripada setiap pekerjanya. Dari sisi pekerja pula, setiap hari datang awal ke pejabat lalu tenggelam dengan longgokan kerja dan pulangnya lambat atau mungkin lewat malam.

Hasilnya, kerjaya yang sebelumi ini menjadi memenatkan dan membosankan. Akhirnya ia menjejaskan produktiviti seterusnya tidak efisyen seperti rakan-rakan sekerja yang lain. Jika ini terjadi dan berlanjutan maka waspadalah, masa depan kerjaya anda mungkin akan musnah!

Oleh itu, bangkitlah agar lebih bersemangat dan produktif. Amalkan 5 cara ini agar anda sentiasa bahagia di tempat kerja.

CARI SESUATU YANG DISYUKURI

Tidak kisahlah apa saja kerja yang anda buat atau di mana anda bekerja, mulalah untuk rasa bahagia saat ini. Cari sesuatu untuk anda syukuri contohnya pejabat anda dekat dengan pusat beli belah atau kedai makan sedap yang sentiasa menggamit anda ke sana.

SELESA BEKERJA SEPERTI DI RUMAH

Hiaslah meja kerja anda mengikut cita rasa contohnya koleksi gambar keluarga atau kekasih hati. Secara tidak langsung anda akan berasa selesa dan santai bekerja umpama di rumah. Meja yang tidak kemas melambangkan kekusutan pemiliknya.

Sesibuk mana pun usahakan juga untuk mengemas meja anda kerana masa anda akan terbuang begitu saja hanya kerana mencari dokumen-dokumen penting yang tidak dikemas dengan baik.

REHATLAH SEKETIKA KALAU PENAT

Pagi adalah waktu terbaik untuk mencurahkan segala tenaga dan fikiran untuk bekerja. Mata akan kian berat tatkala masa menghampiri ke tengahari. Bangun dan berjalan-jalanlah sebentar ke pantri atau tandas. Selingan ini penting bagi melancarkan aliran darah seterusnya mengekalkan produktiviti kerja.

KURANGKAN MULTITASKING

Meskipun tugasan anda dikatakan multitasking namun bijaklah mengendalikannya kerana waktu berharga akan mudah terbuang daripada bermanfaat. Kajian menunjukkan individu yang cuba untuk melakukan dua atau lebih tugasan dalam satu masa boleh menjejaskan fikiran dan kualiti kerja. Sebaiknya, fokus dulu untuk selesaikan satu tugas sebelum ke tugas lainnya.

ELAK MAKAN TERLALU KENYANG

Makan terlalu Kenyan hanya memberikan tenaga yang tinggi dalam masa yang singkat saja. Akibatnya anda akan mudah mengantuk ketika bekerja. Sebaiknya sediakan kudapan sihat yang mengandungi protein, serat dan antioksidan yang dapat memberi kenyang berpanjangan. Anda juga akan lebih fokus kepada kerja.

 

 

 

 

 

 

KULIT KEPALA Gatal-Gatal Bukan Sebab Kelemumur, Ini Sebabnya!

KULIT KEPALA Gatal-Gatal Bukan Sebab Kelemumur, Ini Sebabnya!

Kulit kepala yang gatal-gatal sebenarnya adalah gejala yang berpunca daripada keadaan yang bukan saja disebabkan oleh kelemumur. Beberapa hal berikut juga boleh menjadi punca kepada kegatalan kulit kepala.

REAKSI ALERGI

Kebiasaan mewarna rambut boleh menjadi punca gatal kulit kepala. Bahan kimia daripada produk pewarna rambut yang menyebabkan alergi pada kulit kepala. Bukan saja pewarna bahkan produk-produk rambut lain pun boleh menjadi punca alergi seperti syampu, perapi dan minyak rambut.

Elak menggunakan banyak produk sekaligus, cuba satu produk dulu selama seminggu. Minggu berikutnya barulah boleh mencuba produk lain dan lihat hasilnya. Adakah ia mengakibatkan alergi pada kulit kepala anda.

JARANG CUCI RAMBUT

Sebaiknya lakukan 2-3 hari seminggu. Jika tidak, semua minyak semula jadi dan kotoran akan terkumpul di akar dan kulit kepala seterusnya menyebabkan kegatalan. Pastikan anda mencuci rambut mengikut rutin.

Air dan buih yang terhasil semasa mengurut kulit kepala mampu melarutkan minyak berlebihan dan kotoran yang terkumpul pada rambut dan kulit kepala.

KULIT KEPALA KERING

Bagi anda yang mempunyai rambut kering mungkin anda merasakan mencuci rambut boleh menyebabkan kulit kepala semakin kering. Anda silap kerana ia membantu melembapkan rambut kering. Gunakan rawatan khusus rambut kering dengan tambahan perapi bagi melembapkannya hingga ke akar rambut dan kulit kepala.

PSORIASIS

Kulit kepala yang gatal juga berpunca daripada keradangan akibat psoriasis yang sering muncul di kalangan orang dewasa. Ia ditandai dengan kulit kepala yang berkerak dan kemerahan. Keadaan ini muncul ketika sistem kekebalan badan sedang lemah. Namun stres, jangkitan dan cuaca kering serta kering boleh menjadi punca.

KUTU

Kutu kepala boleh muncul dalam bentuk haiwan atau telur. Kedua-duanya menyebabkan rasa gatal di kulit kepala. Jika anda mengalaminya gunakan syampu penghilang kutu atau potong pendek saja rambut.

JANGKITAN KULAT

Biasanya terjadi ketika produk perawatan penjagaan rambut seperti syampu dan perapi tidak dibilas dengan bersih ketika mencuci rambut. Sisa produk akan tertinggal di kulit kepala. Jika anda mengalami masalah ini segeralah bertemu doktor.

IKAT RAMBUT TERLALU KUAT

Selain menyebabkan keguguran rambut, mengikat rambut terlalu kuat apatah lagi dalam tempoh yang lama boleh mengakibatkan rasa gatal di kulit kepala. Membuat pelbagai gaya ikatan rambut dan memakai estension rambut akan menarik folikel rambut. Saraf dan otot di sekitar rambut akan tertarik sehingga membuatkan kulit kepala gatal dan sakit.

LIMFOMA

Rasa gatal kerana limfoma cenderung untuk menjadi lebih serius yang akan diiringi dengan pembengkakan kelenjar. Baik lelaki mahupun wanita berisiko mengalaminya terutama menginjak usia 50 tahun ke atas.

 

Baru 18 Tahun, Anak Gadis SHAH RUKH KHAN Dah Jadi Cover Majalah Vogue India!

Baru 18 Tahun, Anak Gadis SHAH RUKH KHAN Dah Jadi Cover Majalah Vogue India!

Gadis bernama Suhana Khan ini ternyata mewarisi kecantikan dan bakat kedua-dua ibu bapanya. Meskipun baru berusia 18 tahun dan masih bergelar pelajar, namun setiap kali kelibatnya muncul di khalayak pasti ada ‘mata-mata’ yang memerhati. Begitulah kehidupan yang dilalui Suhana yang merupakan satu-satunya anak perempuan kepada Raja Bollywood, Shah Rukh Khan. Belum pun menceburi bidang seni di India, tapi simbahan dunia glamor sudah mula menyinari kehidupannya.

Bersandarkan populariti bapa dan daya penarik ibu Gauri Khan… Suhana telah dipilih menghiasi kulit depan majalah terkemuka India iaitu Vogue India edisi Ogos 2018. Bagi anak gadis yang muda sepertinya dan tidak pernah terlibat dengan sebarang filem mahupun drama, ia nyata satu penghormatan besar. Untung Suhana!

 

Timbul juga ramalan bahawa gadis cantik ini adalah pelapis kepada bintang terkenal seperti Aishwarya Rai dan kemunculannya kelak bakal menggegarkan industri perfileman Bollywood. Apa yang pasti, Suhana sudah mula menjadi buruan penerbit filem tersohor dan syarikat produksi. Namun segala-galanya terletak kepada keputusan Shah Rukh Khan dan isteri.

Khabarnya, rakan karib Shah Rukh Khan yang juga penerbit filem Kahan Johar antara yang sedang mengintai bakat Suhana selain beberapa penerbit filem lain termasuk Sanjay Leela Bhansali dan Sujoy Ghosh. Cerah masa depan Suhana lepas ni.

Selain Suhana, perkahwinan hampir tiga dekad Shah Rukh Khan dan Gauri turut dikurniakan dua lagi cahaya mata lelaki iaitu Aryan Khan dan AbRam Khan.

 

KORPORAT     POLISI DATA PERIBADI    PENAFIAN   •   LANGGANAN      PENGIKLANAN      KERJAYA       HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara • Dikendali Oleh Astro Group

error: