6 Cara Menikmati Juadah Raya Secara SIHAT, No 3 Tu Paling Susah Nak Buat!

6 Cara Menikmati Juadah Raya Secara SIHAT, No 3 Tu Paling Susah Nak Buat!

Sekarang ini kita masih lagi dalam mood raya walaupun kebanyakannya sudah mula bekerja. Memandangkan Syawal masih lagi dirai maka banyaklah jemputan rumah terbuka diterima. Bukan sekadar berpeluang bertemu sanak saudara dan sahabat handai yang lama tak jumpa bahkan dapat menjamu selera dengan hidangan yang lazat-lazat belaka.

Namun di sebalik keterujaan menikmati juadah hari raya anda haruslah beringat kerana makan berlebihan boleh mengundang ‘duka’ terutama bagi yang sedang dalam proses menurunkan berat badan atau mempunyai penyakit tertentu.

Amalkan 6 tip berikut agar anda tidak ‘terbabas’ daripada pola pemakanan sihat. Ingat, jangan makan berlebihan hanya kerana mahu menjaga hati tuan rumah.

  • LETAK TARGET

Jika anda dalam proses menurunkan berat badan, hari raya merupakan saat paling mencabar kerana sukar untuk mengawal kalori berbanding hari biasa. Pastikan anda mengawal porsi makanan dan elak rasa kenyang yang berlebihan. Jika anda penghidap diabetes perhatikan apa yang anda makan.

  • JANGAN ‘LAPAR MATA’

Hari raya umpama pesta makanan. Bermacam juadah dihidangkan buat tetamu. Keadaan ini mengakibatkan anda mudah tergoda seterusnya memancing nafsu makan. Ini yang dikatakan ‘lapar mata’. Jangan terus menuju ke meja makan atau mengambil kuih muih yang terhidang. Berbual-bual lah dahulu dengan sanak saudara dan sahabat handai kerana itulah tujuan asal hari raya, bukan?

  • BERHENTI SETELAH KENYANG

Mungkin ada yang tak sedar isyarat ‘kenyang’ kerana terlalu asyik berbual sambil mengunyah. Siap tambah makanan lagi tanpa sedar. Lebih bahaya kalau makanan itu depan mata saja. Ambil makanan yang nak dimakan saja dan makan perlahan-lahan. Selesai makan jauhkan pinggan yang digunakan bagi mengelakkan anda menambah lagi makanan.

  • PENUHKAN PINGGAN DENGAN SAYURAN

Ketika mengambil makanan penuhkan dulu pinggan dengan sayuran. Sayuran membantu anda cepat kenyang kerana kandungan seratnya yang tinggi. Pilih sayuran yang tak bersantan atau kalau terpaksa kurangkan kuantiti kuah bersantan yang diambil.

  • ELAK DAGING BERLEMAK

Khususnya daging merah yang tinggi kandungan lemaknya. Kalau anda makan ayam, elakkan makan bahagian kulitnya.

  • WASPADA MINUMAN BERGULA

Minuman juga disediakan dalam berbagai warna yang pasti menarik perhatian tetamu seperti soda dan sirap. Ia biasanya mengandungi gula berlebihan. Soda diet mengandungi pemanis buatan sebagai pengganti gula. Elak atau kurangkan minuman ini bagi mencegah meningkatnya kalori tanpa sedar.

Undangan Open House Dah Memanggil Tapi Pening Tak Tahu Nak Pakai Tudung

Undangan Open House Dah Memanggil Tapi Pening Tak Tahu Nak Pakai Tudung

Wanita dan tudung berpisah tiada. Apa sahaja berkenaan tudung pasti mendapat perhatian. Suami pula asyik menjeling setiap kali isteri membeli tudung. Tudung yang dah penuh dua almari masih dikatakan tak cukup tudung nak pakai dan tak boleh nak matchy-matchy dengan baju atau bersama suami dan anak-anak.

Kehidupan kita memang pelbagai, begitu juga dalam pemilihan tudung. Ada Muslimah yang selesa dengan tudung yang berjenama tidak kurang juga yang memilih tudung mengikut kemampuan ekonomi rumah tangga. namun, yang paling ketara dalam pemilihan tudung adalah jenis-jenis tudung mengikut keselesaan pemakai. Apakah jenis-jenis tudung yang popular dan menjadi pilihan Muslimah moden kini?

1.Tudung Bawal

Tudung bawal ini dahulu digelar kepada sehelai selendang daripada fabrik kain kasa. Berbentuk segi empat sama dan biasanya akan dipakai dalam bentuk segi tiga. Kini, tudung bawal kembali popular dan lebih dikenali sebagai tudung square tetapi tidak datang dalam fabrik kain kasa semata-mata. Terdapat banyak jenis material yang digunakan sekarang dan disuntik pula dengan motif yang menarik perhatian. Teknik memakai tudung square juga sudah pelbagai mengikut kreativiti masing-masing.

Kredit gambar: Waarna

Kredit tutorial: Ariani

2.Selendang Panjang

Muslimah yang memakai selendang panjang ini biasanya wanita yang kreatif dan sabar. Bak kata orang, campak sana campak sini dah siap. Jika dahulu cara pemakaian selendang panjang menggunakan banyak pin atau jarum peniti, namun perkembangan stail tudung yang lebih santai meminimumkan jumlah jarum dan pin yang digunakan. Sebenarnya pemakaian selendang panjang lebih mudah kerana boleh di bega mengikut bentuk muka masing-masing. Kekurangan wajah juga boleh disembunyikan dengan cara pemakaian selendang panjang yang betul. Orang kata pakai selendang panjang boleh nampak muda, betul ke?

Kredit gambar: aere

Kredit tutorial: Ariani

3.Tudung Instant

Tudung instant ini lahir apabila ramai wanita mengeluh kerana tidak pandai memintal selendang panjang. Melihat trend ketika itu yang rata-rata dipelopori gadis remaja membuat ramai yang ‘iri hati’ dan mahu bergaya dengan selendang panjang juga. Tidak dapat dipastikan siapakah yang mula-mula mereka tudung instant ini telah membuat hati wanita yang mahu memakai gaya selendang panjang berbunga-bunga. Tudung yang sudah siap berjahit dan hanya disarungkan ke muka dan dikemaskan mengikut keselesaan telah menjadi trend. Tetap bergaya namun cara pemakaian yang mudah telah memikat hati semua Muslimah moden.

Kredit gambar: Naelofar

Kredit tutorial: Ariani

4.Tudung Syria

Tudung jenis ini sudah agak sepi dalam gaya pemakaian tudung kini namun tetap mempunyai peminat yang tersendiri. Hanya sarungkan ke wajah dan sudah boleh keluar rumah. Gaya yang sangat ringkas dan kini hanya dipakai terutamanya oleh kanak-kanak. Tudung jenis juga mudah untuk dijaga dan boleh dicampakkan ke dalam mesin basuh.

Kredit gambar: Tudung People

5.Tudung awning

Gaya tudung ini telah menjadi fenomena hebat suatu ketika dahulu. Terdapat pelbagai corak dan tudung bertingkat-tingkat sangat in ketika itu. Tudung gaya ini lebih mudah digayakan kerana hanya perlu menyarung ke wajah. Gaya tudung awning yang keras secara beransur-ansur berubah menjadi lebih nipis dan selesa mengikut bentuk muka. Namun, apabila ramai wanita yang menitikberatkan gaya hidup sihat haya tudung syria telah kembali popular sebagai tudung untuk bersenam. Banyak juga jenama tudung yang telah mengeluarkan tudung untuk wanita bersenam termasuk jenama sukan antarabangsa, Nike!

Kredit gambar: Tudung Nur kasih

 

 

 

 

 

Balik Kampung Beraya Pun Kulit Kena Cantik, Jangan Abaikan Tau!

Balik Kampung Beraya Pun Kulit Kena Cantik, Jangan Abaikan Tau!

Menjaga kecantikan kulit tidak kira masa termasuk ketika bercuti raya. Kelihatan cantik berseri di pagi raya menjadi dambaan wanita lebih-lebih lagi ketika mahu mempotretkan bersama keluarga tercinta. Cantik ketika beraya tidak bermakna perlu membawa semua peralatan make up yang tersusun indah di atas meja solek. Nanti, satu bagasi hanya untuk mengisi peralatan solek semata-mata.

Cukup hanya membawa alat solek yang perlu untuk memberi perlindungan kepada kulit serta menyerlah kecantikan semulajadi. Sebaik-baiknya ketika melancong tidak perlu bersolek tebal kerana ketika itu kulit terdedah kepada perubahan cuaca, sinar ultra ungu dan pencemaran. Saat santai solekan nipis telah memadai dan jangan lupa membawa kosmetik di bawah ini ketika berlibur.

 

SUN BLOCK

Krim pelindung matahari ini sangat penting dan wajib dibawa ketika bercuti. Krim ini memberi perlindungan kepada tubuh dari sinar UVA dan UVB dan perlu diletak di dalam beg tangan ketika libur. Memakai krim perlindungan suria ini tidak hanya ketika mahu ke pantai sahaja. Ke mana-mana sahaja perlu di sapu ke tubuh dan wajah termasuk di dalam kota yang nampak sejuk. Sinar matahari tetap ada walau dalam keadaan cuaca dingin, bukan begitu?

PELEMBAP WAJAH

Kulit wajah tidak boleh disembunyi dengan fabrik seperti kulit tubuh. Kulit wajah paling terdedah dan perlu diberi perlindungan sempurna. Pelembap wajah sangat diperlukan jika melancong ke tempat sejuk. Biasanya kulit akan mengalami hidrasi kerana udara yang sangat sejuk. Namun, ini bukan bererti bercuti di negara yang beriklim panas tidak perlu menyapu pelembap. Walau di mana sahaja kaki anda melangkah, pelembap perlu disapu ke wajah dan tubuh sebelum keluar rumah.

PELEMBAP BIBIR

Jika bibir kering dan pecah-pecah pasti mengganggu mood untuk menikmati percutian idaman. Kurang minum air dan cuaca sejuk melampau menjadikan bibir kering dan mengelupas. Cara paling mudah untuk memelihara bibir kering adalah pelembap bibir. Jika memilih pelembap bibir yang mengandungi perlindungan terhadap sinar UVA dan UVB adalah suatu bonus. Selain itu, jangan lupa menganbil sekurang-kurangnya dua liter air putih setiap hari.

BODY LOTION

Walaupun tubuh dilindungi dengan baju atau seluar namun tetapi juga perlu dipelihara kelembapannya. Tidak perlu membawa losen dalam kuantiti yang banyak atau botol besar, cukup untuk memenuhi keperluan percutian. Jika menemui kesukaran untuk menyapu losen di siang hari paksa diri untuk menyapu losen setiap kali sebelum tidur. Udara kering daripada penghawa dingin ketika tidur menjadi punca kulit kering.

DEODORAN

Bau badan ketika bercuti adalah a big no no! Menyelusuri kawasan yang dibanjiri dengan rakyat tempatan ditambah pula dalam kawasan panas mengundang peluh mengalir laju. Apabila memiliki penampilan yang menarik tetapi meninggalkan bau badan tidak enak akan menyelit persepsi yang tidak baik pada diri. Botol deodorant tidak sebesar mana dan mudah diselitkan di mana-mana. Sila masukkan deodorant dalam checklist!

BEDAK, LIPSTICK DAN MASKARA

Tiga item cantik ini penting dan wajib dibawa ke mana sahaja. Tidak ada siapa tahu siapa yang akan ditemui ketika sedang bercuti. Mungkin jodoh ditemui sewaktu sama-sama melawati tempat yang sama. Namun jangan tampil keterlaluan cukup hanya dengan penampilan natural. Pilih warna lipstick nude atau lembut. Jika mahu mata kelihatan sedikit besar boleh membawa pengalit mata bersama.

UBAT JERAWAT

Ini adalah penyelamat ketika mengalami waktu sukar apabila tiba-tiba jerawat muncul di tempat yang tidak diingini seperti ditengah-tengah hidung atau atas dahi. Tidak semua tempat ada menjual ubat jerawat yang sesuai dengan kulit. Lebih mudah bawa sendiri dan keluarkan ketika diperlukan. Mudah bukan?

 

 

Patut Lah Dalam Islam Tak Digalakkan Tidur Siang, Begitu Rupanya…

Patut Lah Dalam Islam Tak Digalakkan Tidur Siang, Begitu Rupanya…

Hari ini dah raya, pasti macam-macam semalam macam-macam benda yang nak dimasak dan nak dikemaskan. Langsir pun belum gantung lagi. Tidurpun mesti pukul 2 atau 3 pagi. Itu pun kena sambung esok pagi untuk disiapkan. Musim perayaan ini tidur pun mesti kena jaga juga, terutama pagi raya kena bangun awal untuk solat sunat Aidilfitri di masjid.

Tidur sebenarnya dapat merehatkan tubuh setelah seharian mengerah tenaga. Tidur sering diabaikan oleh mereka yang kuat bekerja. Syukur kerana anda masih berupaya untuk tidur kerana jika dihidapi insomnia atau sukar untuk tidur boleh mengganggu kesihatan dan kualiti hidup. Tidur yang cukup selama lapan jam sehari boleh menyegarkan tubuh dan menajamkan fokus dalam kehidupan seharian. Selain itu, memiliki tidur yang berkualiti boleh meremajakan kulit dan kekal awet muda.

Tahukah anda?

Tidur yang secukupnya membantu tubuh untuk membenarkan organ-organ berfungsi dengan baik. Ketika tidur proses detoksifikasi (pengeluaran racun daripada tubuh) berlaku di bahagian hati, hempedu dan paru-paru. Sedar atau tidak anda sering membuang air ketika tengah malam? Ini kerana proses detoks sudah berlaku dan berakhir di usus besar. Selain itu darah juga turut terhasil melalui sum sum tulang ketika sedang tidur.

Bahaya tidur lewat

Tidur lewat sering terjadi kepada penggemar media sosial ketika ini. Sebenarnya tidur lewat malam boleh mengundang kemerosotan kesihatan kepada seseorang. Amalan ini menjadi punca kerosakan hati dan mengganggu keseimbangan sistem tubuh yang lain. Tambah memburukkan keadaan jika makan lewat malam kemudian terus tidur.

Tidur tanpa bra

Tidur membantu tubuh untuk menghasilkan hormon imuniti. Tidur dengan bra atau pakaian dalam boleh menyekat proses pembaikan dan detoks tubuh. Menurut Penyelidik Sydney Singer, dalam bukunya Dressed To Kill: The Link Between Breast Cancer and Bras, menggunakan bra terlalu lama dapat meningkatkan suhu payudara dan wanita yang memakai bra memiliki kadar hormon prolaktin (hormon yang berfungsi merangsang kelenjar air susu) yang lebih tinggi. Kedua-dua faktor ini dapat meningkatkan risiko pembentukan kanser payudara.

Tidur dalam gelap?

Ada suka tidur di dalam bilik yang diterangi lampu atau gelap? Sebenarnya tidur di dalam bilik yang gelap memberi manfaat kepada tubuh. Ketika dalam gelap tubuh dapat menghasilkan hormon melatonin. Hormon melatonin ini sangat penting kepada tubuh kerana boleh membantu mencegah penyakit terutama kanser. Pengeluaran hormon ini tidak akan terhasil jika terdapat cahaya atau sinar yang menerangi.

Tidur dan melatonin

Melatonin adalah sejenis bahan kimia semulajadi yang terhasil di dalam otak. Ketika malam paras melatonin ini mula meningkat. Peningkatan ini mempengaruhi rasa mengantuk dan memberi arahan supaya merehatkan tubuh dengan tidur. Kitaran melatonin ini penting kerana membantu tubuh menyeimbangi keperluan siang dan malam. Tubuh juga memerlukan zat kimia untuk mencegah kerosakan DNA dan ketiadaan zat melatonin akan menghentikan asid lemak menjadi tumor dan mencegah pertumbuhannya.

Xtra!

Apabila kita ke luar negara yang berbeza waktu pasti kita akan sukar untuk menyesuaikan diri untuk tidur. Namun paras melatonin akan cepat berubah sehingga akhirnya kita boleh mengubah dengan cepat tabiat tidur kita mengikut waktu.

Kepentingan tidur

Tidur penting untuk melancarkan beberapa fungsi tubuh seperti menjana pembaikan otot,    menguatkan daya ingatan, mengawal atur bahan-bahan kimia tubuh (terutama hormon yang berkait dengan tumbesaran dan selera makan) dan menguatkan sistem imun.

Tidur seimbang berat badan

Tidur yang cukup memaksa anda untuk tidur awal. Apabila tidur awal secara tidak langsung membantu bangun lebih awal. Memiliki kehidupan yang sihat dengan memulakan hari bersarapan awal mampu menyeimbangkan berat badan. Apatah lagi jika anda bersenam di awal waktu, pasti berat badan tidak akan naik.

Bahaya tidur siang

Jika sekali-sekala tidur siang kerana kepenatan tidak mengapa. Bagaimana pula tidur siang dijadikan rutin? Sebenarnya tidur siang meningkatkan perubahan negatif kepada hormon kerana meningkatkan stres kepada tubuh ketika bangun. Ada juga yang mengatakan tidur siang menyumbang kepada mimpi buruk. Justeru, kita memang tidak digalakkan tidur selepas waktu asar.

 

 

 

 

Bekas Suami Tak Bagi NAFKAH Anak, Rita Rudaini Dan Elly Mazlein Saling Beri Semangat

Bekas Suami Tak Bagi NAFKAH Anak, Rita Rudaini Dan Elly Mazlein Saling Beri Semangat

Kisah kemelut rumah tangga yang pernah berlaku dalam perkahwinan Rita Rudaini dan Elly Mazlein pernah mendapat liputan yang luas suatu ketika dahulu selepas bercerai dengan suami masing-masing.

Namun kini, dua nama besar dalam industri hiburan tanah air ini semakin bahagia dengan kehidupan masing-masing bersama anak tercinta.

“Selepas dapat anak, saya dah tak kisah pasal baju raya. Harapkan baju orang bagi hadiah. Kadang-kadang pakak apa yang ada je,“ luah Rita Rudaini di laman instagramnya.

Apa yang menyentuh hati seorang ibu tunggal ini ialah anak-anaknya itu langsung tidak kisah dan tidak meminta-minta.

“Mungkin tuhan nak bagi saya dengan cara yamg macam ni,“ tambahnya lagi.

Dalam pada masa yang sama, Rita sempat meninggalkan pesan untuk rakan artisnya, Elly Mazlein agar sentiasa tabah dan bersabar mengharungi kehidupan yang sama sepertinya.

“Buat Elly Mazlein, tak perlu hairan kalau ayah mereka tak bagi baju raya. Doa banyak-banyak supaya kita anak beranak dijauhi manusia munafik dan didiklah anak kita sebaik-baiknya.

Bukan mudah untuk menjalani kehidupan sebagai seorang ibu tunggal dan pada masa yang sama membesarkan anak-anak seorang diri. Namun, Rita Rudaini  dan Elly Mazlein mampu membuktikan diri mereka mampu untuk memikul tangunggjawab yang besar ni.

Sumber: Instagram Rita Rudaini

KORPORAT     POLISI DATA PERIBADI    PENAFIAN   •   LANGGANAN      PENGIKLANAN      KERJAYA       HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara • Dikendali Oleh Astro Group

error: