Tiada ungkapan yang tepat untuk menyatakan perasaan Anzalna selepas bergelar ibu. Hanya pujian dan syukur dipanjatkan, bila akhirnya penantian mereka selama ini dikurniakan seorang cahaya mata lelaki, Mohamad Eidrees Mohd Hanif. Terasa kebahagiaan menyelubungi jiwa Anzalna tatkala tubuh si comel ini didakap erat.

IKLAN

Selepas tiga tahun mendirikan rumah tangga dengan suami tercinta, Mohd Hanif Zaki, kelahiran Eidrees bagai menyerikan lagi kehidupan wanita kelahiran Tasek Gelugor, Pulau Pinang itu. “Momen yang sangat bermakna, ketika saya melihat sendiri anak yang dikandung selama 9 bulan benar-benar muncul di depan mata. Macam tak percaya dah ada anak sendiri!” kongsi Finalis Dewi Remaja 2009/10 tersebut.

Kehidupan Anzalna suami isteri kini banyak berkaitan tentang anak mereka. Demi Eidrees, dia sanggup berehat daripada dunia seni demi komitmen yang tinggi sebagai ibu. “Saya tak sampai hati nak tinggalkan Eidrees lama-lama. Jadi biarlah saya tangguhkan dulu karier seni dan tumpukan perhatian penuh untuk keluarga dahulu,” katanya lembut.

Utamakan Eidrees
Banyak perubahan berlaku semenjak Anzalna bergelar ibu. “Yes! I really enjoy being a mother. Walaupun penat tapi seronok. Sejak Eidrees lahir, kalau boleh semua perkara tentangnya saya nak buat sendiri. Ramai yang kata saya cerewet tapi ibu mana yang tak sayangkan anak, kan? Jadi sebelum berlaku perkara tak diingini, lebih baik kita beringat.

Sebab tu kebersihan menjadi keutamaan kami suami isteri. Saya akan pastikan persekitaran kediaman kami sentiasa bersih agar Eidrees membesar dengan sihat. Itulah sebabnya hampir setiap hari saya cuci baju, stoking, sarung tilam dan sarung bantal Eidrees.

Bukan itu saja, pakaian kami suami isteri pun mesti bersih termasuk perhiasan rumah macam langsir dan kusyen. Produk pencuci dan pelembut fabrik seharusnya telah duji secara klinikal agar bebas alahan. Malah sebelum menggunakan sesuatu produk, saya akan periksa dulu rumusannya, kulit bayi ni sangat sensitif.

Setelah mencuba TOP Plush Soothing Care, pelembut fabrik ini benar-benar menyenangkan hidup saya. Ia bukan saja memberi kelembutan pada fabrik malah selamat digunakan untuk Eidrees. Setakat ini dia belum pernah lagi mengalami alahan atau kemerahan,” terang Anzalna yang melahirkan anak pada 31 Mei 2019 lepas.

Hanif juga mengangguk setuju dengan perkongsian isterinya. Tambah Hanif, “Bukan Anzalna sorang tapi saya pun banyak berubah selepas menjadi bapa. Contohnya selama ini, saya tak tahu pun nak cuci baju atau buat kerja rumah lain.

IKLAN

Tapi sejak Eidrees lahir saya mula belajar buat kerja rumah. Saya cuba untuk membantu Anzalna dan meringankan bebannya. It’s a teamwork. Tolong basuh baju anak, kemas rumah dan sebagainya. Bila dah dikurniakan anak, kita kenalah jaga amanah ini betul-betul. Saya sanggup buat apa sahaja untuk mereka berdua,” kata Hanif yang kini bekerja sebagai pengurus di syarikat DRB-Hicom.

Sampuk Anzalna, “Ya, dulu sebelum ada Eidrees kita tak macam ni kan? Sekarang kami berdua memang lebih teliti dan apa-apa pun kita fikir Eidrees dulu. He is our main priority,” ungkap Anzalna sambil tersenyum memandang suaminya.

Melucukan
Bercerita tentang kehadiran Eidrees dalam keluarga besar Anzalna, menimbulkan rasa lucu pula. Anzalna sejak kecil dikelilingi empat orang adik-beradik perempuan dan dia sendiri sudah biasa menguruskan tiga orang anak saudara perempuan.

IKLAN

“Eidrees merupakan satu-satunya cucu lelaki dalam keluarga saya. Mama saya sendiri rasa kekok nak uruskan bayi lelaki pada mulanya. Maklumlah semua anaknya adalah perempuan. Pengalaman kena ‘pancut’ ketika membersihkan lampin selalu menjadi bahan gurauan kami sekeluarga bila berkumpul.”

Setiap ibu bapa sudah pasti mempunyai perancangan terbaik untuk anak masing-masing, termasuklah pasangan sama cantik sama padan ini. Namun mereka tidak pernah menetapkan masa depan Eidrees sebaliknya mahu memberi kebebasan untuk memilih haluan sendiri. Kecuali sebagai persediaan, Anzalna mengambil Plan Perlindungan Kesihatan dan Perubatan anak sejak lahir lagi.

Dalam pada itu wanita kecil molek ini juga menjadikan ibunya sebagai idola dalam mendidik anak. “Kalau kita dengar memang klise menjadikan ibu sebagai idola. Namun, saya benar-benar kagum bagaimana ibu saya seorang suri rumah mampu membesarkan kami berlima. Rasanya mungkin saya tak mampu berada di tahap ibu saya,” kata Anzalna yang turut gemar melihat cara Dato’ Dr Sheikh Muszaphar Shukor mendidik anak-anak.

Menutup perbualan kami, sempat Anzalna berkongsi doa dan harapannya sebagai ibu. “Semoga Eidrees membesar menjadi anak yang soleh, berbudi pekerti mulia, pintar dan berjaya di dunia serta akhirat. Aamin…”

Jom sertai Peraduan ‘Selfie & Menang’ Say I Do To Plush dan menangi RM200 untuk 10 pemenang sekarang.