Sedari sejak dulu lagi, isu buang tuala wanita dah timbul dan rata-rata wanita masih lagi mempunyai pemahaman bahawa ia wajib dibasuh sebelum dibuang. Kalau darah tak dibasuh, kononnya nanti akan dijilat syaitan atau jin. Betul ke?

Sebelum kepala migrain memikirkan yang bukan-bukan, mari Nona betulkan dulu fakta kesihatan seperti yang dikongsi oleh Unilavender ni.

IKLAN

Mengikut kajian yang didedahkan oleh Unilavender, tuala wanita sepatutnya ditukar setiap 2 jam kerana di situ mudah berlakunya pembiakan bakteria. Tahukah anda, bilangan bakteria bertambah 107 kali ganda pada setiap milimeter persegi?

Sekarang bayangkan jika tuala wanita dipakai dalam jangka masa panjang. Bukan timbul risiko kebocoran je, tapi lebih menakutkan kalau bakteria yang membiak di tuala wanita menjejaskan kesihatan kita.

Tambah-tambah kalau pakai tuala wanita murah dan tak berkualiti. Kulit mulalah gatal-gatal atau lebih teruk, jangkitan pada bahagian intim akibat tuala wanita tu.

Mengikut statistik di Malaysia, kanser serviks merupakan pembunuh No. 2 wanita dan jangkitan saluran kencing adalah jenis penyakit berjangkit paling berleluasa di kalangan wanita negara ini. Hmmm… seramnya!

MITOS TUALA WANITA

(a) Dalil Basuh Sebelum Dibuang

Kita lihat semula dari sudut agama. Kita diajar supaya apabila pakaian terkena darah haid, haruslah dibasuh atau dikeruk sehingga hilang darah tersebut dan boleh pula dipakai untuk solat.

Ini kerana darah haid termasuk benda najis, berdasarkan hadis dari Asma’ Binti Abi Bakr, bahawa Nabi bersabda tentang darah haid yang mengenai pakaian.

Ertinya: Hendaklah (perempuan itu) mengeriknya (darah haid tersebut) kemudian menggosoknya dengan air kemudian mencucinya, kemudian ia (boleh) solat dengan kainnya itu. (Hadis Bukhari dan Muslim)

Dalil yang menunjukkan hal ini, beliau berkata, “Seorang wanita pernah mendatangi Nabi SAW kemudian berkata, “Di antara kami ada yang bajunya terkena darah haid. Apa yang harus kami lakukan?”

Baginda Rasulullah menjawab, “Gosok dan keriklah pakaian tersebut dengan air, lalu percikilah. Kemudian solatlah dengannya.”

Orang dulu-dulu memang pakai kain. Mana ada tuala wanita atau tampon pada zaman itu. Jadi untuk digunakan semula, perlulah basuh terlebih dahulu kain tersebut.

Dan kebanyakan mereka juga mungkin ada kekangan dalam bilangan baju. Bukan macam kita yang ‘sealmari’ bajunya. Jadi bila baju terkena darah, kenalah cuci bagi bersih sebab darah haid adalah najis.

Tuala wanita jenis kain

(b) Tak Perlu Basuh Jika Tuala Wanita

Dan ulama’ juga berpendapat, adapun kalau tuala pakai buang yang tak digunakan semula, TIDAK PERLU basuh. Cukuplah dibuang dengan baik atau ditanam.

Jika tak dapat tanam, buang dengan teratur. Kalau di asrama, adik-adik pakai la bekas RENTOKIL yang ada tu. Bukan letak kat tepi pintu tandas, flush dalam toilet bowl atau buang di sinki.

Sama jugalah macam bayi yang buang air besar atas lampin pakai buang, kita cuci dulu ke najis tu sebelum buang? Tak kan? Tapi kalau pakai cloth diaper, kita akan cuci sebab nak pakai semula.

(c) Jangan Mereka-Reka Khurafat

Pasal hantu la jin la dok jilat, kome dapat mana nih? Cerita-cerita dari Mastika? Itu la banyak sangat tengok cerita hantu.

Kalau dah elok dibuang dengan baik, takde apa hal pun. Tawakal dan baca Bismillah. Allah yang cipta darah kotor tu, dan kita bertanggungjawab jaga dengan membuangnya dengan baik dan tak main campak aje.

Tapi usahlah memberat-beratkan. Tiada dalil, tiada nas. Guna pakailah jumhur ulama’ punya pandangan ye.

Termasuk dalam kepercayaan khurafat wanita yang beranggapan kain tuala wanita yang dipenuhi darah haid, hendaklah terlebih dahulu dibersihkan sebelum dibuang.

Kononnya untuk mengelak dari dimakan syaitan dan seumpamanya. Kepercayaan ini adalah karut dan bertentangan dengan apa yang dilakukan di kalangan para wanita di zaman Nabi SAW.

Jadi dah terjawab ke mitos ni? Kalau rasa nak basuh, boleh je basuh. Tapi jangan pula jatuhkan hukum macam-macam sebab ia takde nas dan dalil.

Nah, padu sungguh perkongsian Coach Salwa Saleh (klik sini) tentang mitos tuala wanita kotor!

PILIH YANG BERKUALITI

Tuala wanita merupakan rakan karib kita setiap bulan. Ada yang mengalami haid seawal usia 11 tahun dan ia dipakai hinggalah seseorang itu menopaus sekitar usia 50 tahun. Jadi penggunaan tuala wanita yang berkualiti tinggi sangat penting demi menjaga kebersihan dan kesihatan kita.

Nona tertarik dengan tuala wanita Lavender yang dihasilkan oleh Unilavender ni. Pertama kali tengok di pasar raya AEON, kemudian baru tau dah banyak wanita guna sebab bermanfaat sangat-sangat. Rupanya viral di Lazada, Shopee, Go Shop dan macam-macam kedai online lagi.

Kalau nak senaraikan keistimewaannya, sampai esok pun tak habis. Untuk kaum wanita yang pentingkan penjagaan bahagian sulit tu, memang elok sangat-sangatlah pakai tuala wanita Lavender ni, sebab yang kenalkan pada Nona pun seorang doktor berpengalaman iaitu Dr Mohd Rizal Rias (klik sini).

Lepas tau ilmu ni, kita kenalah amalkan pemakaian tuala wanita yang baik ya!