Fesyen bukanlah satu lokasi untuk insan yang mahukan glamor semata-mata. Sebaliknya ia adalah tempat perjuangan untuk mereka yang mahu membangunkan sebuah empayar perniagaan. Dari visi rekaan ke visi mendapatkan pelanggan semuanya diatur rapi agar setiap satu busana yang dihasilkan mempunyai pengikut. Seperti wanita ini yang merupakan graduan dari Fashion Institute of Technology New York, dia menceburkan diri ke dalam dunia fesyen bukan sekadar minat tetapi mahu mencipta nama agar berjaya di dalam perniagaan dan mahu memperkasakan industri fesyen mampan atau kata popular, sustainable fashion.

IKLAN

BAGAIMANAKAH ANDA BOLEH BERMULA SEBAGAI PEREKA FESYEN?

Saya membesar dalam keluarga yang berkecimpung di dalam dunia fesyen lebih 20 tahun lamanya. Melihat mereka berkembang maju di dalam industri ini membuatkan saya terinspirasi untuk memulakan empayar fesyen milik saya sendiri.

Pelan PERNIAGAAN Penting Sebagai Pereka Fesyen. Ia BUKAN Sekadar GLAMOR – Pearly Wong
Foto: Shortlist Studio

APAKAH YANG MEMBUATKAN ANDA SUKA BIDANG FESYEN?

Saya rasa apa yang membuatkan saya suka bidang ini adalah saya mampu mengekspresikan diri saya dengan kreatif. Kerana di dalam bidang ini memang saya perlu menjadi kreatif, setiap rekaan yang dihasilkan mempunyai kisah di sebalik siluet dan corak.

SIAPAKAH PEREKA FESYEN YANG ANDA KAGUMI DARI ARENA TEMPATAN DAN JUGA ANTARABANGSA?

IKLAN

Kalau pereka tempatan saya cukup mengagumi kejayaan Zang Toi, walaupun dia tidak berpangkalan di Malaysia. Namun dia antara anak tempatan yang berjaya mengembangkan nama ke peringkat antarabangsa dengan jayanya. Kalau di peringkat antarabangsa pula saya mengagumi Tara St James of New York, di pernah menjadi pensyarah jemputan untuk kelas mampan ketika saya belajar di Fashion Institute of Technology, New York. Saya punya rasa kagum dan hormat yang tinggi kepada pereka fesyen yang memperjuangkan rekaan teknologi mampan dan produk mesra alam. Saya dapat merasa yang dunia fesyen akan datang boleh bergerak maju ke arah pembangunan fesyen yang lebih mesra alam.

Pelan PERNIAGAAN Penting Sebagai Pereka Fesyen. Ia BUKAN Sekadar GLAMOR – Pearly Wong
Koleksi Spring/Summer 2017

SEBAGAI SEORANG PEREKA FESYEN MUDA BERJAYA. BOLEH BERIKAN NASIHAT KEPADA INDIVIDU YANG INGIN MENJADI PEREKA FESYEN SEPERTI ANDA?

IKLAN

Perkara paling penting untuk menjadi seorang pereka fesyen berjaya bukanlah terletak kepada status sebagai pereka fesyen tetapi ia adalah tentang bagaimana anda mengurus dan menjalankan perniagaan fesyen ini. Ia adalah sebuah perniagaan fesyen selepas segala kaedah perniagaan digunakan ke dalam perniagaan. Anda harus ingat bahawa keghairahan untuk menjadi seorang pereka fesyen tidak cukup sekiranya anda tiada pelan perniagaan yang kukuh dan juga sumber kewangan. Mendapatkan pengetahuan mengenai perniagaan tentang fesyen dari mentor, keluarga ataupun rakan adalah satu tindakan ideal sebelum mengambil keputusan memulakan perniagaan fesyen.

DALAM MASA LIMA TAHUN APAKAH PERKEMBANGAN YANG ANDA INGINKAN TERHADAP JENAMA INI?

Dalam masa lima tahun yang akan datang saya berharap agar jenama Pearly Wong menggunakan lebih banyak fabrik mampan dan teknik dalam penghasilan setiap busana.

Lubuk konten hanya untuk VVIP NONA. NONA kini di seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI