Siti Norsaida Tarudin, kakak kepada penyanyi tersohor tanahair Dato’ Sri Siti Nurhaliza, terkenal dengan kecantikan asli dan awet muda. Umur dah nak masuk 46 tahun tapi nampak makin cantik dan berseri. Tambahan lagi sejak kembali bergelar isteri buat kali ketiga.
Makin cantik dan terserlah seri kebahagiaan Saida walau tidak terlalu kerap berkongsi gambar berdua bersama suami di akaun Instagramnya.
Pada 12 Disember 2021 Saida mendirikan rumahtangga dengan Mohd Nooraizal Rasip yang merupakan pengurus kanan bahagian operasi di salah sebuah syarikat kewangan. Menurut Saida, suaminya itu adalah sahabat lama yang sebaya dengan usianya dan berstatus bujang.
Bagi Saida dia percaya bahawa jodoh adalah ketentuan yang sudah tertulis. Ketika mengambil keputusan untuk berkahwin kali ke-3, Saida mengenali hati budi suaminya selama 5 bulan.
Ads
Selain itu, keikhlasan serta sikap bertanggungjawab dan matang suaminya untuk menerima kehadiran anak-anak membuatkan dirinya kembali terbuka hati untuk menerima cinta seorang lelaki.
NATURAL BEAUTY
Selain dikenali sebagai kakak kepada Dato’ Sri Siti Nurhaliza, Saida juga sinonim dengan rahsia awet mudanya. Terserlah aura natural beauty ibu anak 4 ini. Selain mengamalkan pemakanan sihat, Saida juga aktif dengan aktiviti kecergasan.
Ads
Itulah yang memberikan kelebihan kepada bekas peserta Akademi Fantasia musim ke-6 ini. Berkahwin di usia muda pada usia 20 turut menjadi rahsia awet muda Saida.
Ads
Semoga Saida kekal bahagia bersama suami dan anak-anak sampai ke hujung nyawa.
Takutnya nak bersalin. Banyak pula pengalaman yang dikongsi dalam internet. Tapi kebanyakkannya lebih kepada mitos dan bukan fakta. Betul ke?
Bersalin normal:
MITOS
Tidak memerlukan persiapan kerana segalanya berlaku secara semulajadi
FAKTA
Oh, jangan ambil mudah! Kaedah bersalin normal memang sakit kerana itu anda perlu tahu apa yang perlu dilakukan. Posisi yang betul serta teknik yang sesuai perlu dipelajari kerana ada cara untuk mengelakkan anda merasa sakit yang teruk.
MITOS
Doktor perlu ada walaupun sudah ada bidan yang dipilih menyambut kehadiran si kecil
FAKTA
Bidan yang ada sudah dilatih untuk menyambut kelahiran bayi. Ilmu kebidanan yang mereka ada sudah cukup tanpa memerlukan bantuan doktor. Cuma, jika ada komplikasi, anda perlu segera menghubungi doktor.
Kaedah caesarean
MITOS
Jika anda sudah melepasi tarikh due, anda perlu berhadapan dengan kaedah pembedahan atau caesarean.
FAKTA
Induksi adalah cara alternatif yang boleh menjadi pilihan anda sekiranya kontraksi tidak berlaku
MITOS
Kaedah caesarean sangat selesa dan lebih rendah risiko dari bersalin normal
FAKTA
Pembedahan caesarean tetap berhadapan dengan pendarahan, komplikasi terhadap ubat, jangkitan kuman serta kemalangan yang berlaku ketika pembedahan. Jadi, pilihlah kaedah untuk bersalin dengan betul.
MITOS
Hubungan ibu dengan anak lebih renggang sekiranya si ibu memilih untuk melakukan pembedahan caesarean.
FAKTA
Hubungan erat di antara ibu dan anak boleh sahaja menjadi rapat. Sebaik selesai pembedahan, si ibu tetap boleh melihatnya si kecil dan memanjakannya bermula dengan memberikan susu badan.
Bersalin dalam air atau waterbirth
MITOS
Bayi boleh tenggelam, tersedak air dan lemas
FAKTA
Bayi baru lahir menerima oksigen dari plasenta dan mengalirkannya ke paru-paru. Plasenta berperanan sebagai sistem filter dan pernafasan di dalam perut. Ketika ia muncul di dalam air, sistem ini masih bekerja dan bayi ini di angkat dari air menerima signal untuk mengganti sistem sirkulasi. Ini menyebabkan darah mengalir ke paru-paru untuk kali pertama.
MITOS
Usia ibu menentukan kesesuaian pilihan untuk waterbirth
FAKTA
Tidak semestinya ini menjadi keutamaan. Cukup sekadar anak dan ibu cukup sihat untuk menjalani kaedah ini. Namun, jika bayi songsang, mempunyai kelahiran kembar atau bayi pra matang, anda dinasihatkan tidak menggunakan kaedah waterbirth.
MITOS
Kaedah waterbirth lebih sakit dari kaedah normal
FAKTA
Melahirkan bayi melalui kaedah waterbirth tetap sakit namun ramai wanita mengakui sakitnya kurang ½ daripada kaedah bersalin normal. Sekalipun sakit, ia bukan akibat daripada kontraksi tetapi kerana tekanan.
Lubuk konten hanya untuk VVIP NONA. NONA kini di seeNI.
Download
sekarang!
Pelakon, pengacara dan usahawan, Janna Nick memang sentiasa menjadi perhatian terutamanya kisah cinta bersama jejaka kacukan Pulau Pinang dan Switzerland, Dini Schatzmann. Kata Janna, Dini mempunyai ciri-ciri seorang ayah yang baik!
Pemilik jenama White Fluffy ini juga sentiasa mempromosikan pencuci muka yang berasaskan susu kambing dan Sephia by Janna Nick, produk kecantikan tubuh diperbuat daripada minyak argan.
Menurutnya, kedua-dua produk ini sudah berada di pasaran lebih dari dua tahun dan sambutannya sangat menggalakkan. Walaupun jarang memuat naik produk ini di laman Instagram namun manfaat di sebalik produk ini cukup dikenali dengan promosi dari mulut ke mulut.
“Saya suka produk ini kerana kami mula dari scratch. Melalui proses R&D dan mencubanya sendiri pada wajah dan tubuh membuatkan produk ini begitu dekat dengan saya.”katanya.
“Tahun ini masuk sembilan tahun saya berada dalam industri. Saya mula menjejak dunia lakonan sejak berusia 16 tahun lagi. Ketika itu selain minat, niat saya hanya untuk cari duit. lepas satu, satu job lakonan yang saya ambil kerana bagi saya, inilah masanya untuk saya mengumpul harta. Siapa sangka, pada usia 21 tahun saya sudah memiliki rumah sendiri.
Ikutkan hati, tahun ini pun saya ingin membeli sebuah lagi rumah kerana pada saya, lebih baik menyimpan aset daripada berbelanja yang bukan-bukan kerana kesenangan ini bukan untuk saya sendiri tetapi buat keluarga tersayang. Dulu waktu yang ada hanya dipenuhi dengan berlakon tetapi kini saya menjadi lebih selektif.
Semakin lama seseorang artis di dalam bidang seni, semakin mencabar sebenarnya kita nak maintain diri kita dalam kategori top. Sebab itu saya memilih untuk meletakkan kualiti berbanding kuantiti. Sebelum ini sibuk cari duit tapi kini saya lebih fleksibel. Ini adalah tahap yang lebih serius dan kita perlu ada strategi untuk masa hadapan,”ujarnya bersemangat.
Menyentuh soal perhubungannya dengan pelakon baru yang sedang meningkat naik, Dini Schatzmann, Janna menjelaskan hubungan mereka kini berada di tahap serius.
“Sewaktu masuk ke dunia lakonan, memang fokus saya 100 peratus pada kerjaya namun kini saya lebih mengutamakan diri sendiri. Saya yakin, kebahagiaan sebenar adalah apabila kita sendiri menghargai dan menyayangi diri. Dan baru kini saya boleh menumpukan kepada perhubungan yang lebih in depth.
Perkenalan bersama Dini pada awalnya adalah melalui lakonan sebuah drama. Lama-kelamaan, kai berkawan dan saya lihat Dini sebagai seseorang yang ‘satu kepala’ dengan saya. Apabila kita berada dalam satu perhubungan yang serius dan bukan cinta monyet lagi, memang kita berbincang soal kahwin.
Cuma saya rasa tidak adil sekiranya saya terlalu menekan pasangan ke arah itu kerana saya faham dia baru sahaja ingin bertapak dalam dunia lakonan. Saya beri dia masa dahulu.
Sebelum ini memang bersungguh saya menolak cinta orang dalam industri kerana saya tahu pergaulannya bagaimana, aturan masa yang tidak menentu dan macam-macam lagi tetapi kata orang jodoh itu tak kenal siapa. Biasanya apa yang kita taknak itulah yang kita akan dapat,”tawanya.
Menurut Janna, dia mulai rapat dengan Dini selepas dia diberitahu ibu Dini, anaknya menyukai Janna. Dari situ mereka mulai rapat dan ciri-ciri lelaki idaman Janna dimiliki jejaka kacukan Pulau Pinang dan Switzerland ini.
“Dalam hidup ini, apabila kita tahu kita mulai memandang sesuatu perhubungan itu dengan serius, kita akan mula mencari ciri-ciri yang boleh membantu kita membina keluarga dengan baik. Dini seorang yang lembut tetapi di sebalik kelembutan itu dia mempunyai sifat tegas yang saya lihat dapat menjadi seorang ayah yang baik kepada anak-anak. Mungkin terlalu awal tetapi itulah yang saya nampak dalam diri Dini.
Ramai berpendapat, anak Mat Saleh biasanya lebih bebas, tetapi Dini lebih kepada mummy’sboy dan lembut kala berbicara. Dia hidup dalam prinsip sendiri dan itulah yang membuatkan dia disenangi. Awal perkenalan, Dini memang tidak tahu banyak mengenai dunia hiburan di Malaysia. jadi perbualan kami lebih kepada benda-benda lain yang tidak sentuh langsung pasal dunia lakonan.
Itulah yang saya suka kerana bila hari-hari kita bekerja dalam bidang ini, kita mahukan sedikit freedom untuk tidak membincangkan soal ini. Mentaliti Dini memang berbeza, mungkin kerana dia membesar di luar negara.
Kalau nak dibandingkan Dini dan saya, Dini adalah orang yang paling energetic, suka ketawa, suka menyanyi dan lebih gila-gila. Saya pula orang yang kurang bercakap. Sebab itu kami boleh sekepala kerana saling melengkapi!”senyum Janna.
IMPIAN PERKAHWINAN
Perancangan perkahwinan ‘versi’Janna Nick bukan calang-calang. Mengakui dirinya seorang yang suka membuat keputusan saat-saat akhir, tetapi soal perkahwinan bukan perkara main-main.
“Janna Nick memang suka buat benda saat-saat akhir. Untuk tempah busana menghadiri majlis pun saya akan tunggu seminggu dua sebelum majlis. Tetapi, unutk perancangan perkahwinan rasanya setahun pun belum tentu cukup!
Kalau boleh, majlis perkahwinan saya nanti saya mahu bersama orang-orang kampung memeriahkan majlis saya. Merewang, makan ramai-ramai dan kalau boleh jemputan pun terbuka. Misalnya tak cukup makanan, saya akan sediakan food truck sekali! itu impian saya.
Busana yang ingin disarungkan pula tentulah gaun yang besar berwarna putih. Saya mahu semua orang dapat melihat apa yang saya gayakan dan busana ini tidak boleh digunakan semula di laluan karpet merah, istimewa untuk majlis kahwin saya sahaja,” ujarnya.
Tambah Janna lagi, impiannya ini adalah satu perancangan. Walaupun dia dan Dini kini sedang mengenali hati budi masing-masing, Janna akui semuanya masih awal untuk dibincangkan.
“Saya nampak Dini sebagai ayah yang baik untuk anak-anak saya. Bagi saya, bukan wang ringgit menjadi taruhan tetapi saya melihat siapa yang boleh menjadi contoh yang baik kepada anak-anak. sikap dan prinsip yang Dini pegang selama ini boleh membantu saya membina keluarga yang baik. InsyaAllah. Cuma untuk menjadi isteri saya perlu kurangkan sedikit ego dan lebih feminin.”katanya mengakhiri perbualan.
Kredit foto dan video: Instagram Janna Nick
Lubuk konten hanya untuk VVIP NONA. NONA kini di seeNI.
Download
sekarang!
Melihat kejayaan yang diraih Mila Jirin, tidak hairanlah wanita kecil molek ini mampu bergelar jutawan. Selesa menjalani hidup sederhana, kecintaan Mila terhadap dunia perniagaan jelas terserlah saat negara dilanda pandemik Covid-19.
Turut terkesan dengan situasi itu, Mila cekal menceburi pelbagai cabang bisnes demi kelangsungan perniagaan dan membantu para pekerjanya. Sepanjang pandemik berkenaan bermacam-macam bisnes yang dilakukan antaranya menjual kek, Nasi Arab dan pelitup muka dan. Memang tak putus asa orangnya.
Memulakan kerjaya sebagai penyanyi selepas menjuarai Akademi Fantasia musim kelima, kelibat Mila sangat jarang kelihatan di majlis-majlis hiburan. Malah sejak mendirikan rumah tangga dengan suami yang juga bekas pengurusnya, Ahmad Ailis Mohamed Mustapha pada November 2015, Mila seakan memperlahankan perjalanan seninya.
Rupa-rupanya Mila bukan menyepi begitu saja. Ibu kepada Mohd Arif Zikri ini sebenarnya ligat merencana hala tuju hidup dengan menceburkan diri dalam bidang keusahawanan lebih sedekad yang lalu. Menerusi posting pernah dikongsikan Mila, kejayaan yang diraih sekarang bermula dengan angan-angan.
“2008, saya mula berjinak-jinak dengan perniagaan pertama produk kecantikan LUVMILA. Waktu tu modal tak banyak dan kami tersadai akibat tak cukup rolling capital to run. Saya pun waktu tu masih hijau malar dalam berniaga dan masih main-main, nasib baik suami saya a.k.a MENTOR saya penyabar orangnya TRAIN saya dengan penuh dedikasi dan percuma.
Lepas tutup buku LUVMILA, banyaklah kata-kata nakal cakap ‘business dah tutup dah lingkup’ dan sewaktu dengannya tapi kami tetap nak berniaga dan terus POSITIVE. Disebabkan terlebih aura positive waktu tu, apa saja peluang untuk berniaga saya GRAB.
Dari mengelola acara kecil hinggalah berskala besar sampailah buat talent supply to corporate company semuanya kami terima. Keuntungan tidak diambil kira semata-mata tetapi PENGALAMAN dan dapat kami SURVIVE serta buat simpanan untuk kami BANGKIT dalam dunia perniagaan.
Tahun 2010, adalah turning point saya dan suami. Waktu tu saya pergi makan di restoran Embun Urai. Owner terdahulu beritahu nak jual restoran Embun Urai, saya dan suami terus berbincang dan kami ambil keputusan untuk beli restoran tersebut walaupun kami berdua TAK PANDAI MASAK masakan ala Thai!
Oh, sebenarnya ada 1 kejadian juga sewaktu nak beli restoran tu. Disebabkan dana tak berapa mencukupi, saya dan suami ke sebuah bank untuk apply business loan dan yang PALING saya ingat hingga hari ini.
Officer bank tu bukan nak cerita mengenai produk / bank facility tetapi CONDEMN saya dengan mengatakan ‘berniaga restoran ini boleh untung ke? Not a good business! ’Waktu tu saya tekad, saya akan buktikan kata-kata dia SALAH dan saya tak perlukan capital injection from that bank!
Saya dan suami minta tempoh lagi dengan owner restoran Embun Urai dan both of us cari pelbagai peluang perniagaan sampingan untuk simpan modal dan the FACT we did part of payment to the previous owner dan alhamdulillah tahun yang sama 2010 akhirnya restoran Embun Urai jadi milik kami.
Disebabkan Embun Urai, saya dan suami berada di dalam F&B Business dan ENHANCE into catering business dan tertubuhlah BIZMILLA CATERING.
Alhamdulillah kalau dulu angan-angan tapi sekarang kenyataan. Ia bukan MUDAH tetapi TIDAK MUSTAHIL! Moral of the story? Jangan pernah PUTUS ASA, sentiasa fikir POSITIVE dan perlu segera AMBIL TINDAKAN untuk mengubah dan berubah.”
Selain berkongsi tentang pengalaman sebagai usahawan, Mila berkata salah satu rahsia yang dilakukan agar terus kekal bertahan dalam perniagaan adalah disiplin yang tinggi selain banyakkan bersedekah.
Dalam pada itu, Mila turut berkongsi tip untuk menjadi usahawan berjaya.
“Moga dengan sedikit perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada mommy yang sibuk berniaga sambil uruskan anak. Moga dengan perancangan masa yang betul dapat kita bahagikan masa sebaiknya agar kita tidak terlepas momen-momen penting melihat pembesaran anak kita sambil kita memperkembangkan perniagaan kita,” katanya.
Lubuk konten hanya untuk VVIP NONA. NONA kini di seeNI.
Download
sekarang!