Gara-gara tindakan Siti Sarah memuat naik satu video yang tidak membeli barang dijual seorang lelaki tua mendapat kecaman netizen. Tindakan penyanyi yang baru pulang mengerjakan umrah itu untuk bergurau dengan bapa kandungnya disalah erti oleh netizen sehingga beliau dituduh biadap!
Bagaimanapun dalam entry terbaru di laman instagramnya, Sarah menjelaskan bahawa video itu hanyalah sekadar gurauan kerana lelaki tua yang berada dalam video tersebut ialah bapa kandungnya sendiri, Raissuddin Hamzah.
Siti Sarah dianggap biadap kerana dikatakan tidak membeli barang yang dijual oleh lelaki tua berkenaan.
” Ada pihak yang kurang bijak mengatakan saya biadap sebab tak beli barang pakcik ni! Nak beli apanya, dia beli untuk diri dia sendiri kami cuma bergurau”. ujarnya.
https://www.instagram.com/p/BkO8AZbF95y/?hl=en&taken-by=sitisarahraissuddin
sumber: instagram Siti Sarah
Pengacara TV Bergelar Peguam Ceburi Politik, FADZILAH KAMALUDDIN Dikhabar Bakal Bertanding PRU15!
Bahang pilihan raya umum (PRU) kian terasa. Tidak ketinggalan buat bekas pengacara TV Alhijrah, Nurul Fadzilah Kamaluddin yang dikhabarkan mungkin akan bertanding di Parlimen Setiawangsa pada pilihan raya umum ke-15 (PRU15) kelak.
Dia dikatakan bakal menentang penyandang kerusi parlimen berkenaan iaitu Nik Nazmi Nik Ahmad.
Fadzilah yang kini Ketua Srikandi Muda Bersatu menjadi pilihan untuk parti itu menarik sokongan pengundi muda di kawasan tersebut. Dia menerima watikah pelantikan sebagai Ketua Srikandi Muda Bersatu pada 9 September lepas.
Sebelum menceburi arena politik, Fadzilah pernah melakukan kerja kebajikan bersama badan bukan kerajaan (NGO). Bahkan, dia juga pengamal undang-undang sivil dan mempunyai syarikat guaman sendiri.
Dalam laporan media Free Malaysia Today (FMT) itu juga, sekiranya personaliti televisyen tersebut dicalonkan Bersatu, ini merupakan kali pertama parti itu mengetengahkan wanita muda sebagai calon.
Memetik kenyataan sumber yang dikongsikan FMT lagi, Fadzilah berhasrat menubuhkan sebuah pusat khidmat guaman di Setiawangsa.
Bersandarkan statusnya sebagai anak tempatan Setiawangsa, dia turut dijangka memberi saingan sengit kepada calon yang bertanding di kerusi Parlimen terbabit.
Bagaimana pun, segala keputusan akhir terletak pada pimpinan pusat tertinggi Perikatan Nasional (PN) untuk memilih calon mereka untuk PRU15.
Designer Tersohor, Datuk Jovian Mandagie Teroka Pasaran Pakaian Dalam Pula
Siapa yang tidak mengenali jenama Jovian, sebuah jenama dengan pelbagai jenis produk ready-to-wear (RTW) yang dikenali ramai sejak 2012 lagi. Melangkah setapak lagi dalam industri fesyen, ia melancarkan produk baharunya dikenali sebagai Wonder Suit.
Menurut pereka fesyen dan usahawan Jovian RTW, Datuk Jovian Mandagie, mengambil kira keluhan dari penggemar jenamanya mengenai masalah dengan figura mereka, kali ini ia memperkenalkan produk pertama rangkaian pakaian dalam berupa korset yang direka khas dari saiz S hingga 3XL.
“Korset ini direka untuk meningkatkan bentuk badan anda, bukan sahaja mengempiskan perut dan mencipta siluette tetapi menawarkan keselesaan dan sokongan untuk pemakaian sepanjang hari.
“Kelebihan korset ini adalah keselesaan yang tiada bandingan kerana anda tidak perlu risau akan ruam serta anda boleh kurang dua hingga tujuh inci serta merta dan membantu anda ke arah gaya hidup sihat dengan pengawalan makanan semasa pemakaian korset ini,” katanya semasa pelancaran produk tersebut semalam.
Untuk rekod, Jovian RTW merupakan sebuah jenama terkemuka dan mampu milik yang digemari ramai sejak pelancarannya pada Ogos 2012. Rekaanya yang terperinci menjadikan ramai pembeli terutama golongan wanita menjadi peminat kepada produk-produk mereka.
Apabila pandemik Covid-19 melanda negara, pelitup muka Jovian menjadi pilihan nombor satu rakyat Malaysia, Singapura dan Brunei. Selain itu, produk yang dijual dibawah jenama Jovia termasuklah baju kurung, baju Melayu, sejadah, telekung serta keperluan asas seperti payung, minyak wangi dan sabun tangan.
Tambah Jovian lagi, produk itu diperbuat daripada bahan berkualiti premium yang menyejukkan serta mempunyai tiga baris cangkuk boleh laras untuk muat ultra yang selamat dan enam panel tulang fleksibel dalam ikat pinggang yang membantu untuk mencapai postur yang lebih baik. Lebih istimewa, beliau bertindak sebagai individu yang terawal mencuba keberkesanan produk yang telah menjalani proses R&D selama 6 bulan itu.
“Tambahan pula, untuk bentuk badan yang lebih diingini, korset ini juga dilengkapi dengan tali pinggang boleh tanggal yang mencengkam bahagian pinggang untuk membantu menghasilkan bentuk badan yang ideal. Selain korset, jenama di bawah Wonder Suit bakal menghasilkan rangkaian pakaian dalam pada harga berpatutan serta berkualiti tidak lama lagi.
“Korset shape memory ini merupakan yang pertama mempunyai ketahanan mampatan pinggang yang mampu menyesuaikan diri dengan bentuk badan anda. Selain itu, korset ini juga menawarkan kebaikan seperti peredaran darah yang lebih baik dan mengurangkan sakit belakang serta menghilangkan keletihan,” katanya.
Pada majlis memperkenalkan Wonder Suit itu, beliau berkongsi rahsia hasil testimoni sendiri menggunakannya selama sebulan sekarang dan dapat melihat perbezaan pada badannya iaitu penurunan sebanyak tujuh kilogram dan empat inci.
Wonder Suit turut menampilkan kerjasama dengan lima bintang terkenal Malaysia untuk menjadi wajah kepada Wonder Suit iaitu Ifa Raziah, Ning Baizura, Rozita Che Wan, Sherry Al Hadad dan Dolla.
“Harga Wonder Suit ini adalah RM149 dan boleh dibeli di platform Instagram selebriti atau boleh didapati di semua JStores, Jovian Pop Up Booth dan di Shopee pada September akan datang,” katanya mengakhiri perbualan.
Hidup Adalah Pilihan, Pilih MyChoice Demi Gaya Hidup Sihat & Insan Tersayang
Kempen duduk di rumah ketika mendepani penularan pandemik COVID-19 ini secara tidak langsung akan buat kita kuat makan. Tak tahu nak pergi mana, belajar masak macam-macam dan makan. Tak kurang juga nak membantu rakan-rakan dengan membeli hasil jualan mereka. Bukan tak boleh makan tapi kena berhati-hati dengan pengambilan makanan.
Amalan pemakanan yang sihat amat penting bagi memastikan kesihatan yang optimum dan meningkatkan kualiti kehidupan. Jika dulu ramai yang suka makan di luar tidak kira sama ada B40, M40 atau T20 di mana mereka memperuntukkan 12.6 peratus, 14.5 peratus dan 13.8 peratus perbelanjaan masing-masing untuk makan di luar pada tahun 2019.
Berdasarkan Survei Pendapatan, Perbelanjaan Isi Rumah dan Kemudahan Asas (HIES&BA) 2019, rakyat Malaysia memperuntukkan 11.2 peratus untuk makan di luar dan kini beralih ke corak jual beli ke arah perniagaan digital dengan khidmat penghantaran makanan.
Tinjauan Pemakanan Dewasa Malaysia (MANS 2014) menunjukkan 56 peratus dewasa Malaysia mengambil gula setiap hari dan 46 peratus dewasa Malaysia mengambil lemak yang tinggi setiap hari.
Menyedari hakikat betapa seriusnya isu kesihatan di negara ini, Bahagian Pemakanan, Kementerian Kesihatan Malaysia telah mengambil inisiatif untuk memperkenalkan Program MyChoice atau Pilihanku.
Program ini merupakan program baru di mana Logo MyChoice akan diberikan kepada hidangan makanan/minuman yang memenuhi kriteria nutrien yang ditetapkan. Program ini telah pun dilancarkan pada 9 April 2021 oleh YB Menteri Kesihatan Malaysia.
Tujuan program ini adalah untuk memudahkan pelanggan membuat pilihan yang lebih bijak dengan memilih makanan/minuman yang mempunyai Logo MyChoice. Secara tidak langsung, situasi ini dapat mewujudkan persekitaran yang menyokong amalan makan secara sihat. Selain itu, inisiatif ini juga bertujuan untuk menggalakkan industri perkhidmatan makanan untuk menghasilkan hidangan makanan dan minuman yang lebih sihat.
Setiap set hidangan makanan yang mendapat logo MyChoice mempunyai kalori tidak lebih daripada 500 kcal, kandungan natrium tidak lebih daripada 650 mg dan mempunyai sekurang-kurangnya satu sajian sayuran dan terdiri daripada kumpulan makanan yang seimbang.
Bagi kategori minuman pula, setiap hidangan minuman yang mendapat Logo MyChoice mempunyai kalori tidak lebih daripada 120 kcal dan tidak lebih daripada 5 gram, 7 gram atau 12 gram jumlah gula bagi setiap 100 ml minuman bergantung kepada jenis minuman.
Permohonan bagi mendapatkan Logo MyChoice ini adalah percuma dan terbuka kepada semua rangkaian restoran termasuk restoran francais, syarikat makanan segera dan syarikat persendirian di Malaysia yang mempunyai menu yang sama di semua cawangan.
Pihak restoran boleh membuat permohonan kepada Bahagian Pemakanan, Kementerian Kesihatan Malaysia, untuk menggunakan logo MyChoice pada menu mereka. Maklumat lanjut boleh didapati daripada Guidelines on MyChoice Logo Malaysia dengan melayari laman web, http://nutrition.moh.gov.my/ atau emel ke mychoice@moh.gov.my untuk sebarang pertanyaan lanjut berhubung MyChoice.
Pemaparan logo MyChoice ini diharap memudahkan pelanggan memilih makanan dan minuman yang lebih sihat sewaktu makan di luar.