“Tidak Mudah Hidup Bermadu”- ERMA FATIMA Tinggal Pesan Untuk Datin Seri Umie Aida

“Tidak Mudah Hidup Bermadu”- ERMA FATIMA Tinggal Pesan Untuk Datin Seri Umie Aida

“Mungkin itu hanya satu mimpi untuk dia dan saya harus katakan ini, bukan mudah untuk hidup bermadu. Ketiga-tiganya harus kenal erti reda, dan juga betul-betul menerima kehadiran orang ketiga dalam kehidupan masing-masing.

Kalau tak boleh, jangan cakap dan buat. Bercakap memang mudah tapi untuk melaluinya tidak semudah yang dikatakan”, kata Erma Fatima ketika diminta mengulas tentang isu adiknya, Datin seri Umie Aida yang membenarkan suaminya berkahwin lain dan rela bermadu dalam satu entri di laman instagram miliknya.

Fitrah seorang wanita yang tidak suka berkongsi terutama sekali apabila terpaksa menerima kehadiran orang ketiga di dalam kehidupan rumah tangga selama ini dibina bersama suami tersayang. Pasti akan timbulnya rasa sakit hati, cemburu dan marah. Sering juga menjadi persoalan, apa lagi yang tidak sempurna dengan diri si isteri hingga suami sanggup mencari yang lain?

Menurut Erma lagi, kesempurnaan seseorang wanita itu tidak hanya terletak pada wajah atau tubuh tapi meliputi keseluruhan aspek dan dalam kehidupan ini kita harus sentiasa rasa bersyukur dengan apa yang ada.

“Tidak ada yang tidak sempurna dilahirkan oleh Allah SWT ke dunia ini. Kesempurnaan itu bukan hanya pada wajah atau tubuh badan tetapi kesempurnaan itu meliputi banyak sisi dalam hidup kita”, tambah Erma lagi ketika ditemui di Sidang Media Malaysian Fashion & Business Mission To New York 2018 yang diadakan di Hotel Mandarin Oriental, Kuala Lumpur baru-baru ini.

“Kalau kita seorang manusia yang sering bersyukur, kita akan merasa sempurnanya hidup kita yang telah ditentukan oleh Allah SWT. Jadi gunakan lah kesempurnaan itu untuk membina hidup kita. Jangan tunggu sahaja dan duduk di rumah kemudian menangisi atau meratapi ketidaksempurnaan itu. Malah, kita harus terus berusaha tampa berhenti untuk menyempurnakan diri kita,” katanya.

Mungkin ada betulnya apa yang diperkatakan oleh pengarah hebat ini. Tidak semua perempuan yang sanggup berkongsi kasih suami dengan orang lain dan hidup bermadu. Apa entah lagi Erma sendiri pernah merasakan pengalaman pahit itu apabila terpaksa bercerai dengan suami, Bade Azmi pada Ogos tahun lalu selepas 26 tahun berkahwin.

Bade dan Erma bernikah pada 30 November 1991 dan tidak dikurniakan cahaya sepanjang tempoh perkahwinan. Mereka mempunyai lima anak angkat iaitu Syamil Ikhwan, 25, Ahmad Arir, 23, Ahmad Aifin, 21, Citra, 16, dan Nurain, 12.

Bagaimanapun pada awal 2014, Bade telah berkahwin dengan wanita bernama Aida berasal dari Pahang dan hasil perkahwinan itu, mereka dikurniakan dua orang cahaya mata iaitu Jihad dan Jannah. Bade dan isteri kini sedang menanti kehadiran cahaya mata ketiga mereka.

 

sumber foto: instagram

 

Dulu Selesa Sendiri, Kini AZRINAZ MAZHAR HAKIM Lebih Bahagia Di Sisi FAIROS KHAN!

Dulu Selesa Sendiri, Kini AZRINAZ MAZHAR HAKIM Lebih Bahagia Di Sisi FAIROS KHAN!

Lembaran kehidupan figura jelita, Azrinaz Mazhar Hakim yang suatu ketika dahulu sebati dengan protokol istana serta dilimpahi dengan kemasyhuran dan kemewahan kini sudah pun ternoktah. Biarlah ia menjadi satu sejarah bersama kisahnya yang tersendiri. Biarpun mungkin ada ralatnya namun Azrinaz kembali bangkit dalam melayari realiti kehidupan sebenar bersama cinta hatinya, Fairos Khan Abdul Hamid.

Sejak kembali bergelar isteri dua bulan lalu, seri pengantinnya masih terserlah. Tambahan pula dengan imej bertudung Azrinaz yang sering mencuri perhatian ramai. Gayanya ringkas sahaja namun tetap terserlah aura classy pada penampilan Azrinaz. Bukan sekadar itu sahaja, ibu anak dua ini semakin langsing biarpun usianya kini mencecah 39 tahun.

DIULIT BAHAGIA

Lapan tahun hidup solo, Azrinaz membina kekuatan diri sehingga menjadi seperti sekarang. 1 Mei 2018 menjadi tarikh keramat apabila Azrinaz kembali bergelar isteri kepada sahabat dikenalinya sejak 20 tahun lalu. Ternyata, indah sekali percaturan jodoh Azrinaz yang ditentukan Allah SWT. Jauh di sudut hati Azrinaz mengharapkan agar perkahwinan kali keduanya ini direstui dan dihormati seterusnya kekal hingga ke syurga.

“Bagi saya tidak perlulah buat besar-besaran kerana ini perkahwinan kedua dan perlu menjaga sensitiviti. Ini adalah pilihan saya. Sebelum ini pun ada yang beranggapan saya tidak akan berkahwin lagi tapi ternyata ia tidak benar. Jodoh itu ketentuan Allah SWT. Dan buat masa ini juga saya tidak terfikir lagi untuk mengadakan majlis resepsi. Bagi saya ia bukan keperluan. Paling penting saya utamakan yang wajib dahulu.

Semasa suami melamar saya ada tanyakannya adakah dia benar-benar sudah bersedia? Alhamdulillah suami faham dan yakin dengan keputusannya. Saya lihat suami juga seorang yang setia dan ada di kala saya perlukannya. He’s always there.

Sungguh pun dia bukan datang dari keluarga yang berada tetapi suami ada value yang tiada pada lelaki lain. Paling penting hubungan kami mendapat restu ibu bapa. Sepanjang perhubungan kami tidak pernah menghebohkan atau tunjuk kepada umum. Cara ini lebih baik kerana kami ada dunia masing-masing,” kongsi Azrinaz.

KEKUATAN

“Dulu pernah juga terfikir kalau tak kahwin pun tak mengapa sebab saya dah ada anak. Tapi jodoh itu rahsia Allah SWT. Tiada siapa yang dapat menghalangnya. Tetapi saya kurang selesa jika ada yang membanding-bandingkan perkahwinan saya yang sekarang dengan terdahulu. Kerana sampai bila-bila pun ia tetap tidak akan sama.

Walaupun saya dah ada anak tapi kami dipisahkan dengan sempadan, bukan hidup dalam satu negara yang sama. Dalam dunia ini kita tidak akan memiliki semua benda waima harta dan keluarga bukan milik kita. Semuanya milik Allah SWT. Dia boleh ambil bila-bila masa sahaja dari kita,” bicara Azrinaz.

SALING HORMAT

“Memandangkan usia saya menghampiri angka 40 tahun maka saya berharap dan berdoa dikurniakan zuriat. Pastinya suami juga mengharapkan hal yang sama memandangkan ini merupakan perkahwinannya kali pertama. Dapatlah saya menghabiskan masa membesarkan anak-anak. Selebihnya we just follow the flow. Syukur alhamdulillah suami seorang yang sangat memahami dan mengutamakan keluarga.

Suami juga suka duduk berbincang bersama saya. Walaupun saya seorang yang dominan tetapi saya sentiasa ingat di mana kedudukan saya sebagai isteri. Saya tetap menghormatinya sebagai suami,” akhiri Azrinaz sambil tersenyum manis.

Selami sisi peribadi dan perkembangan terbaru wanita cantik ini dalam Nona Ogos 2018!

Ini 5 Cara Orang Single Perlu Buat Untuk Segera Dapat JODOH, Cepat Nanti Melepas!

Ini 5 Cara Orang Single Perlu Buat Untuk Segera Dapat JODOH, Cepat Nanti Melepas!

Setiap manusia dicipta berpasang-pasangan dan jodoh sememangnya ketentuan Allah SWT. Menjadi tugas kita sebagai hambaNya untuk sentiasa berdoa dan berusaha dalam mencari jodoh. Usah hanya menanti jodoh datang tanpa sebarang usaha dan setiap usaha mestilah diiringi dengan doa kepadaNya. Nona ada kongsikan beberapa tips untuk anda yang masih sedang aktif mencari jodoh.

 

1. LUASKAN PERGAULAN

Kalau diperhatikan, individu yang lambat jodohnya kebiasaanya mempunyai personaliti yang pendiam dan pemalu. Sangat sukar untuk memulakan bicara atau menghulurkan salam perkenalan. Rajinkan diri untuk menghadirkan diri ke majlis atau acara keramaian seperti majlis hari jadi, kenduri kahwin dan mungkin reunion sekolah. Mana tahu, bertemu jodoh dengan rakan sekolah yang selama ni terputus hubungan.

Lagipun, dalam era yang serba moden ni tak ada masalah rasanya untuk meluaskan pergaulan melalui teknologi dan kemudahan internet yang ada. Kewujudan social media yang popular seperti Facebook, Instagram dan Whatsapp nampaknya sangat membantu dalam proses anda mencari jodoh. Ada saja pasangan yang berkenalan melalui social media kemudian mengambil keputusan untuk berkahwin.

Jadi, luaskan pergaulan anda dan cuba cari seramai mungkin kawan dalam kelompok yang berbeza dan mungkin dari situ anda akan berjumpa dengan pasangan yang sesuai dan serasi dengan jiwa anda.

 

2. MINTA BANTUAN ORANG LAIN

Andai kata masih belum menemui jodoh walaupun sudah berusaha mencari sendiri, jangan malu untuk meminta bantuan orang lain carikan jodoh untuk anda pula. Tak ada salahnya kalau meminta bantuan dengan keluarga mahupun rakan-rakan terdekat dan nyatakan hasrat anda. Mereka mungkin lebih mengenali diri anda yang sebenar dan lebih mudah untuk mencarikan soul mate yang betul-betul ‘ngam’.

 

3. JANGAN MEMILIH

Jangan terlampau mengejar kesempurnaan dan memilih dalam hal memilih pasangan kerana diri kita juga tidak sempurna. Kadang-kadang kita nak bakal suami kita ni kaya, ada kereta besar, ada rumah besar, hidung mancung dan bermacam-macam lagi kriteria. Tapi, cuba ukur dengan kemampuan diri sendiri dahulu, adakah diri sudah cukup sempurna dan cocok dengan lelaki itu? Memadai hanya dengan meletakkan ciri-ciri dan syarat-syarat ringkas untuk mencari pasangan seperti rupa yang sedap mata memandang, soleh dan mampu membuat kita bahagia.

 

4. PERBAIKI DIRI SENDIRI DULU

Cuba kesan apa yang kurang pada diri anda terlebih dahulu kalau masih belum menemui jodoh. Menjadi asas dalam mencari jodoh dalam kalangan orang yang baik-baik ialah anda harus merubah diri menjadi seorang yang baik terlebih dahulu. Perbaiki ibadah dan akhlak diri sendiri dahulu.

 

5. BERUSAHA, DOA DAN SABAR

Usaha, doa dan sabar ini adalah perkara penting yang harus dipratikkan dalam diri. Berusaha dan berdoalah dengan bersungguh-sungguh dan berulang kali kepada Allah SWT. Berdoa untuk bertemu dengan jodoh yang soleh dan boleh membimbing kita. Adakalanya, doa yang termakbul mengambil masa yang lama dan usaha seterusnya adalah bersabar. Ada pengakhiran yang indah untuk orang yang bersabar.

Sentiasa berserah dan bertawakal kepada Allah dan jangan terlalu sangat memikirkan tentang soal jodoh. Sebaiknya perbaiki diri terlebih dahulu dan belajar untuk menyayangi diri sendiri dan Allah SWT. InsyaAllah kemudiannya, akan bertemu cinta sejati.

Ramai Wanita Sebak Lepas Baca Luahan Hati ZARINA ZAINUDDIN Ini, Memang Tabah!

Ramai Wanita Sebak Lepas Baca Luahan Hati ZARINA ZAINUDDIN Ini, Memang Tabah!

Di sebalik senyum dan tawanya, tersimpan kisah hidup yang sukar diungkapkan selebriti bernama Zarina Zainuddin. Meskipun status sebagai isteri kedua bukan lagi rahsia namun segala onak ranjau yang dilalui ibu kepada empat cahaya mata ini disimpan kemas daripada perhatian masyarakat. Kedengaran agak cliche, tapi hakikatnya wanita yang hidup bermadu pasti tidak lepas daripada pandangan serong khalayak.

Bersikap terbuka menzahirkan kisah pelayaran bahtera rumah tangga yang dinikmatinya selama 25 tahun, luahan hati Zarina yang menyambut ulangtahun perkahwinan pada Jumaat lepas ini nyata menyentuh emosi ramai wanita.

“13 Julai 1993 tarikh keramat saya selamat dinikahkan dengan seorang lelaki dan menjadi isteri keduanya.. saat ini saya tahu sekeping hati wanita lain hancur berderai.. Walaupun perkahwinan saya atas izinnya tapi dia terluka di saat saya baru mengejar bahagia. Perkahwinan dalam usia saya 22 tahun.. saat itu saya cuma katakan padanya saya takde sesiapa kakak hidup saya macam lalang ditiup angin, ke kiri ke kirilah saya ditiup angin. Ke kanan ke kananlah saya.

Kalau kakak izinkan saya kahwin, alhamdulillah dengan izinnya kahwinlah saya nun jauh di seberang sana.

Selepas 3 bulan kahwin suami saya berkata pada saya. Abang kahwin dengan Ina sebab abang kesian saja. Kakaklah segala-galanya dalam hidup abang. Lepas kahwin baru abang sedar abang lebih perlukan dia. Kalau Ina nak cinta, cinta ni tak ada.

Kalau sabar adalah nanti.. kahwinlah saya tanpa cinta dan saya masih ingat lagi kata suami saya, abang taknak isteri yang abang keluar ikut depan dia keluar ikut pintu belakang. Kalau nak jadi seorang wanita harus belajar bersabar dan sabar dan sabar..

Terima kasih abang.. sabar itu separuh dari iman. Semoga ini semua menjadi pedoman dan pengajaran untuk semua. Anda boleh dapat cinta tapi anda tidak akan dapat menguasai cinta. Cinta itu mahal dan hanya untuk Allah sahaja yang lain berserahlah padanya. Saya pernah buat silap.. tapi anak-anak ini banyak menyedarkan saya kuasa Allah lebih hebat dari segalanya.”

Mungkin selama ini ada yang beranggapan menjadi isteri kedua pasti dibuai dengan belaian mesra dan serba indah belaka. Realitinya nyata berbeza dengan apa yang ditanggung aktres berbakat ini. Pun begitu, Nona pasti ada hikmah di sebalik apa yang berlaku dan menjadikan Zarina lebih matang mendepani hari-hari mendatang di samping keluarga tersayang.

Allah tidak menduga hambaNya melebihi kemampuan mereka. Berlapang dadalah menempuh dugaan yang ‘dikirimkan’. Moga ujian ini membuatkan kita lebih cekal.

Sumber: Instagram Zarina Zainuddin

Pengantin Pilih Rekaan Innaired Dan Rizman Ruzaini  Di Hari Bahagianya

Pengantin Pilih Rekaan Innaired Dan Rizman Ruzaini Di Hari Bahagianya

Pasangan yang telah berjanji sehidup semati ini telah dinikahkan di Grand Ballroom, Shangri La Hotel, Kuala Lumpur. Pada majlis yang turut dihadiri oleh sanak saudara terdekat itu turut menyaksikan Erika menerima wang mas kahwin sebanyak RM80. Majlis penuh meriah bersaksikan kedua belah pihak semakin berseri dengan konsep bertemakan Tuscany.

Anggun dalam persalinan Innaired, Erika turut menerima sembilan tujuh hantaran mengandungi barangan keperluan diri daripada pihak pengantin lelaki dan dibalas sebanyak sembilan dulang hantaran daripada pihak pengantin perempuan. “Dulang hantaran bagi pihak saya dan suami telah digubah indah oleh Rekateemor,” bicara Erika anak kepada pasangan Tan Sri Syed Azman dan Puan Sri Maznah.

Sebelum itu pasangan sama cantik sama padan ini, telah mengikat tali pertunangan pada 29 April 2017. Majlis perkahwinan bagai tidak lengkap andai tidak membuat majlis berinai. Seminggu sebelum upacara akad nikah telah diadakan majlis berinai yang bertemakan Bollywood.

Bagi pasangan merpati dua sejoli ini, perkenalan mereka mula terjalin apabila rakan rapat memperkenalkan di antara keduanya. Setelah keserasian terjalin antara dua hati, mereka kemudian mengakhiri kisah cinta dengan sebuah perkahwinan. Kedua-duanya selamat diijabkabulkan pada 3  Mac yang lalu.

“Detik pertemuan di antara kami bermula apabila telah diperkenalkan oleh rakan terdekat. Kami mula menjadi rapat kerana mempunyai minat dan kecenderungan yang sama iaitu muzik. We both music lovers,” tutur Siti Eleena Erika atau lebih mesra di sapa Erika ini.

Menurut pengantin perempuan yang memiliki Ijazah Sarjana Muda Penyiaran, Universiti Lim Kok Wing dan Sarjana Perniagaan Antarabangsa (MBA) ini, sepanjang perkenalan, tiada dugaan besar yang dihadapi. Jika ada pun disebabkan hubungan jarak jauh kerana Erika meneruskan pengajian di luar negara.

Semarak cinta di antara Siti Eleena Erika dan Muhammad Al-Hafiz semakin terserlah saat kedua mempelai diarak masuk ke dalam dewan yang serba indah. Pasangan sama cantik sama padan ini tersenyum manis sambil mengalu-alukan kehadiran tetamu kehormat, ahli keluarga dan rakan terdekat di atas pelamin yang begitu cantik.

Erika kelihatan anggun menggayakan busana indah rekaan Rizman Ruzaini dan di solek indah oleh Khir Khalid di majlis resepsi pihak pengantin perempuan di Grand Ballroom, Grand Hyatt Hotel, Kuala Lumpur. Ternyata keanggunan kedua mempelai benar-benar mencuri pandangan tetamu yang hadir dengan tema majlis Aurora Borealis yang indah.

Majlis gilang gemilang ini turut diserikan dengan kehadiran DYMM Sultanah Pahang, Sultanah Hajah Kalsom, DYMM Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar, DYMM Raja Permaisuri Johor, Raja Zarith Sofiah, T.Y.T. Tun Khalil Yaakob dan Y.A.Bhg. & Toh Puan Zurina Kassim, YAM Tunku Tun Aminah Maimunah Iskandariah Binti Sultan Ibrahim dan suami, Dennis Muhammad Abdullah serta beberapa kenamaan lain.

“Kami juga sepakat memilih persalinan daripada Rizman Ruzaini untuk majlis resepsi pihak saya yang diadakan di Grand Hyatt, Kuala Lumpur. Kedua-dua majlis akad nikah dan resepsi pihak pengantin perempuan dirancang oleh perancang majlis Rekateemor. Manakala pihak pengantin lelaki pula telah dilakukan oleh perancang perkahwinan, Kayangan Gallery.

Majlis resepsi sebelah pihak pengantin lelaki telah diadakan di Bora Ombak Marina Putrajaya seminggu selepas berlangsungnya majlis resepsi pihak pengantin perempuan. “Konsep majlis resepsi belah pihak saya lebih kepada traditional with modern twist apabila menyarungkan persalinan songket dengan warna lavenders,” ujar Hafiz anak kepada pasangan Dolmat Md Som dan Noraaini Moin ini.

Pasangan merpati dua sejoli ini telah sepakat menikmati momen terindah berbulan madu di Greece.

 

 

KORPORAT     POLISI DATA PERIBADI    PENAFIAN   •   LANGGANAN      PENGIKLANAN      KERJAYA       HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara • Dikendali Oleh Astro Group

error: