Sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan, ramai risau berat badan akan bertambah. Maklumlah, bila duduk di rumah, asyik fikir nak makan saja. Banyak sangat petua, tips dan nasihat yang kita jumpa untuk turunkan berat badan. Bahkan sebahagian petua yang anda jumpa mungkin terlalu berat dan terlalu sukar untuk di ikuti.

Malah ada sebahagian petua itu terlalu extreme dan tak berasas yang sebenarnya boleh menjejaskan kesihatan anda. Jangan sampai dah kurus, tetapi mendatangkan penyakit yang lebih teruk. Jom Nona kongsikan 5 petua mudah untuk turunkan berat badan!

IKLAN

1. Makan Sarapan Berprotein Tinggi

Pada waktu dulu, sarapan selalu dikaitkan dengan kenaikan berat badan. Padahal sebenarnya sarapan atau tak sarapan tak memberi kesan terhadap kenaikan berat badan pun. Tapi untuk anda yang nak kurus, kami nasihatkan anda untuk sarapan pagi dengan makanan berprotein tinggi. Jadi, apa makanan yang berprotein tinggi untuk di makan semasa sarapan? Jawapannya adalah telur!

kajian membuktikan bahawa menggantikan sarapan yang berasaskan nasi dan roti kepada telur boleh membantu anda untuk kurangkan kalori dalam 36 jam. Dengan memakan telur ni sebenarnya sangat membantu anda untuk turunkan berat badan dan bakar lemak. Untuk sarapan telur ni, anda boleh makan 2-3 telur rebus dan 1 buah-buahan setiap pagi untuk mendapatkan kesan yang pantas.

2. Minum air mineral setengah jam sebelum makan.

Woman Drinking Water

Pernah dengar nasihat bahawa kalau nak kurus kene minum air mineral? Ya, nasihat tu betul. Air adalah salah satu makanan yang tiada kalori, jadi dengan minum air mineral ini sebenarnya dapat meningkatkan metabolisme sebanyak 24-30% dalam tempoh 1-1.5 jam. Air mineral juga dapat membantu anda membakar kalori di dalam badan.

kajian menunjukkan bahawa minum air sebanyak 0.5 liter setengah jam sebelum makan dapat menghilangkan berat badan sebanyak 44% dalam 3 bulan dibandingkan orang yang tidak minum air sebelum makan.

Sedangkan meminum air 0.5 liter sebelum sarapan dapat mengurangkan jumlah kalori yang digunakan semasa makan sebanyak 13%. Jadi, pastikan anda minum terlebih dahulu dalam 30 minit sebelum makan untuk dapat meningkatkan metabolisme badan anda.

3. Makan makanan yang pedas a.k.a Cili Merah

IKLAN

Cili merah mengandungi capsaicin, yang mana dapat meningkatkan metabolism dalam badan anda. Sebab tu kalau anda perasan, bila makan yang pedas-pedas ni membuat anda cepat berpeluh. Bukan itu je, bila makan makanan yang pedas ni, akan dapat mengawal selera untuk makan lebih banyak dan juga boleh melawan penumpuan lemak

Tapi, pastikan anda tidak makan makanan pedas terlalu kerap dan berlebihan, ianya dapat menyebabkan cirit birit dan ulser perut. Jadi, bersederhanalah.

4. Minum Kopi Hitam (tanpa gula)

IKLAN

Kopi hitam sebenarnya baik bagi kesihatan, sebab kopi mengandungi antioksidan dan kafein yang mempunyai banyak manfaat. Kajian menunjukkan bahawa kafein dalam kopi boleh meningkatkan metabolisme sebanyak 3-11% dan meningkatkan pembakaran lemak sehingga 10-29%.

Tidak hanya itu, dari 18 kajian dengan 457,992 peserta, mereka diberikan minuman kopi setiap hari dapat menurunkan sebanyak 7% risiko terkena kencing manis tahap 2. Pastikan anda tak menambah sebarang gula atau bahan berkalori tinggi lainnya, kerana ia tidak akan memberikan manfaat apapun dekat kopi tersebut.

5. Cukupkan Waktu Tidur

Secara normal, manusia memerlukan waktu 8 jam untuk tidur setiap hari. Kalau kurang macam mana? Faktanya, orang yang tidur terlalu singkat dari waktu yang mereka perlukan, cenderung untuk makan lebih besar dan banyak kalori.

Ini disebabkan, bila kurang tidur, maka hormon di dalam badan terganggu dan susah untuk mengawal selera makan. Orang dewasa atau kanak yang tidur 89% dan 55% dari waktu yang mereka perlukan untuk tidur, lebih terdedah kepada penyakit obesiti.

Bahkan jika tidur kurang dari 7-8 jam sehari berisiko terkena sakit jantung dan strok. Tidur dengan waktu yang cukup bukan sahaja baik untuk kesihatan anda, ianya juga dapat membantu mengawal selera makan dan mengelakkan dari risiko obesiti.