Untitled design - 2021-06-25T124040.931

Kempen duduk di rumah ketika mendepani penularan pandemik COVID-19 ini secara tidak langsung akan buat kita kuat makan. Tak tahu nak pergi mana, belajar masak macam-macam dan makan. Tak kurang juga nak membantu rakan-rakan dengan membeli hasil jualan mereka. Bukan tak boleh makan tapi kena berhati-hati dengan pengambilan makanan.

IKLAN

Amalan pemakanan yang sihat amat penting bagi memastikan kesihatan yang optimum dan meningkatkan kualiti kehidupan. Jika dulu ramai yang suka makan di luar tidak kira sama ada B40, M40 atau T20 di mana mereka memperuntukkan 12.6 peratus, 14.5 peratus dan 13.8 peratus perbelanjaan masing-masing untuk makan di luar pada tahun 2019.

Hidup Adalah Pilihan, Pilih MyChoice Demi Gaya Hidup Sihat & Insan Tersayang 
Gambar Hiasan. Foto: Instagram @mfmirafilzah

Berdasarkan Survei Pendapatan, Perbelanjaan Isi Rumah dan Kemudahan Asas (HIES&BA) 2019, rakyat Malaysia memperuntukkan 11.2 peratus untuk makan di luar dan kini beralih ke corak jual beli ke arah perniagaan digital dengan khidmat penghantaran makanan.

Tinjauan Pemakanan Dewasa Malaysia (MANS 2014) menunjukkan 56 peratus dewasa Malaysia mengambil gula setiap hari dan 46 peratus dewasa Malaysia mengambil lemak yang tinggi setiap hari.

Menyedari hakikat betapa seriusnya isu kesihatan di negara ini, Bahagian Pemakanan, Kementerian Kesihatan Malaysia telah mengambil inisiatif untuk memperkenalkan Program MyChoice atau Pilihanku.

Hidup Adalah Pilihan, Pilih MyChoice Demi Gaya Hidup Sihat & Insan Tersayang 
Gambar Hiasan. Foto: Instagram @haniszalikha

Program ini merupakan program baru di mana Logo MyChoice akan diberikan kepada hidangan makanan/minuman yang memenuhi kriteria nutrien yang ditetapkan. Program ini telah pun dilancarkan pada 9 April 2021 oleh YB Menteri Kesihatan Malaysia.

Hidup Adalah Pilihan, Pilih MyChoice Demi Gaya Hidup Sihat & Insan Tersayang 

Tujuan program ini adalah untuk memudahkan pelanggan membuat pilihan yang lebih bijak dengan memilih makanan/minuman yang mempunyai Logo MyChoice. Secara tidak langsung, situasi ini dapat mewujudkan persekitaran yang menyokong amalan makan secara sihat. Selain itu, inisiatif ini juga bertujuan untuk menggalakkan industri perkhidmatan makanan untuk menghasilkan hidangan makanan dan minuman yang lebih sihat.

Hidup Adalah Pilihan, Pilih MyChoice Demi Gaya Hidup Sihat & Insan Tersayang 

IKLAN

Setiap set hidangan makanan yang mendapat logo MyChoice mempunyai kalori tidak lebih daripada 500 kcal, kandungan natrium tidak lebih daripada 650 mg dan mempunyai sekurang-kurangnya satu sajian sayuran dan terdiri daripada kumpulan makanan yang seimbang.

Bagi kategori minuman pula, setiap hidangan minuman yang mendapat Logo MyChoice mempunyai kalori tidak lebih daripada 120 kcal dan tidak lebih daripada 5 gram, 7 gram atau 12 gram jumlah gula bagi setiap 100 ml minuman bergantung kepada jenis minuman.

Hidup Adalah Pilihan, Pilih MyChoice Demi Gaya Hidup Sihat & Insan Tersayang 

IKLAN

Permohonan bagi mendapatkan Logo MyChoice ini adalah percuma dan terbuka kepada semua rangkaian restoran termasuk restoran francais, syarikat makanan segera dan syarikat persendirian di Malaysia yang mempunyai menu yang sama di semua cawangan.

Pihak restoran boleh membuat permohonan kepada Bahagian Pemakanan, Kementerian Kesihatan Malaysia, untuk menggunakan logo MyChoice pada menu mereka. Maklumat lanjut boleh didapati daripada Guidelines on MyChoice Logo Malaysia dengan melayari laman web, http://nutrition.moh.gov.my/ atau emel ke mychoice@moh.gov.my untuk sebarang pertanyaan lanjut berhubung MyChoice.

Hidup Adalah Pilihan, Pilih MyChoice Demi Gaya Hidup Sihat & Insan Tersayang 

Pemaparan logo MyChoice ini diharap memudahkan pelanggan memilih makanan dan minuman yang lebih sihat sewaktu makan di luar.

Lubuk konten hanya untuk VVIP NONA. NONA kini di seeNI.
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI