BETTY BANAFE

Seronok dengar pengalaman Betty Banafe mengerjakan umrah baru-baru ini. Lebih teruja, bila ibu dua cahaya mata tersebut berada di Tanah Suci Mekah pada 10 malam terakhir Ramadan. MashaAllah, itulah waktu yang paling ditunggu-tunggu dan umat Islam berlumba-lumba mendirikan solat serta memuji kebesaran Yang Maha Esa dalam mengejar malam istimewa, Lailatul Qadar.

IKLAN

Tiba di Mekah bersama Erra Fazira dan dua kenalan yang lain, Betty yang sebelum ini sudah pun beberapa kali menjejakkan kaki di sana tetap seronok menjadi tetamu Allah.

Dedahnya dalam live Instagram bersama Nona, “Seronok, semalam je lain sedikit cuacanya di mana ribut angin. Buat pertama kalinya sewaktu Ramadan ini ribut angin yang kuat sangat sampai kita terpelanting-pelanting.

Walau kita berdiri tegak, kita terbawa oleh angin. SubhanAllah macam kisah kejadian ribut suatu ketika dulu di Mekah tapi tak seteruk dulu. Yang ni ribut angin saja, mata sakit kena pasir. Yang kali ini, kita berdiri kita terbawa angin. Erra pun sampai tertolak-tolak.”

Credit Instagram @bettybanafee
Credit Instagram @bettybanafee
Credit Instagram @bettybanafee
Credit Instagram @bettybanafee

Bermaknanya Ramadan tahun ini, Betty dan Erra dapat melaksanakan ibadah umrah sebanyak dua kali sepanjang 10 Ramadan terakhir. Alhamdulillah.

Ditanya kelainan di Mekah pada kali ini, kongsi pelakon, usahawan dan aktivis berkenaan, “Yang lain di sini setelah pandemik, kami lakukan solat tarawih 10 rakaat saja dan tahajud 10 rakaat. Tarawih lepas Isyak dan habis dalam pukul 10 malam. Kemudian kami rehat dan solat tahajud dari pukul 12.45 pagi dan kita habis pukul 2 pagi.

Lagi satu suasana di sini biasanya Ramadan orang berlumba-lumba bersedekah kan. Banyak yang mengirim sedekah dan sebagainya. Masalahnya pada kali ini, tak dibenarkan diedarkan sedekah di dalam dan di luar masjid. Kita ditahan dan tak boleh.

Jadi apa yang kita buat adalah secara sembunyi-sembunyi atau pun letak duit di masjid kepada salah satu aplikasi yang disediakan untuk kita biarkan masjid yang urus sedekah. Yang keduanya, takkan nampak sedekah di luar sama ada kita letak duit di kedai atau restoran di sini untuk diberi makanan percuma kepada mereka di luar.

IKLAN
Credit Instagram @bettybanafee
Credit Instagram @bettybanafee
Credit Instagram @bettybanafee

Mereka harus tahu restoran mana yang boleh untuk sedekah. Kita tak boleh edar. Pandemik ubah semua norma hidup termasuk norma hidup di Saudi. Banyak yang kerajaan cuba ubah dari cara pemikiran, cara sedekah dan sebagainya.

Lagi satu, dia nak galak sedekah ikut aplikasi yang mereka disediakan. Supaya duit mereka dapat uruskan. Bagi mereka yang nak bersedekah juga, mereka kena pandai-pandai buat, pandai simpanlah. Tak boleh di depan mata polis tapi boleh di bawah jambatan. Makanan semua daripada masjid.”

IKLAN

Sebelum saya setuju untuk pergi (umrah). Saya tak tahu bagaimana Allah atur perjalanan saya ke Tanah Suci. Erra dah confirmed, saya belum confirm. Di Malaysia, saya selalu baca Labbaik allahumma Labbaik waktu saya driving. Dalam hati kata, ‘Ya Allah Kau jemputlah aku. Aku tak tahu caranya Tuhan. Tapi Kau jemputlah aku, permudahkanlah kerja-kerja aku semua.’

Dalam keadaan saya nak shoot drama ni, kita minta dengan Tuhan. Kita sujud minta untuk dipanggil nanti Allah atur perjalanan kita jadi mudah. Jadi kita mengharapkan perkongsian kita ini menjadi inspirasi kepada mereka yang follow dan melihat kita. Mudah-mudahan satu hari mereka juga akan sampai ke Tanah Suci ini.”

Credit Instagram @bettybanafee
Credit Instagram @bettybanafee
Credit Instagram @bettybanafee

Ditanya bagaimana perasaan terpaksa meninggalkan anak-anak demi menyahut panggilan Allah mengerjakan umrah kali ini, Betty dalam penuh tabah berkata, “Tak ada istilah tak risau anak-anak. Kita kena fokus beribadat. Nikmat beribadat di sini tak dapat saya ungkapkan. Satu kenikmatan beribadat apabila kita menangis, mengadu, berserah dan tak ada siapa kenal kita. Nak masuk masjid pun anytime.”

Semoga pemergian Betty mengerjakan umrah diberkati dan mendapat umrah yang mabrur.