Ramping & Cergas Di Usia 57 Tahun, PUAN SRI SHARIFFA SABRINA Cantik Dalam Kelas Tersendiri!

5194

Bukan 20an, 30an mahupun 40an tapi usia sebenar Puan Sri Shariffa Sabrina kini mencecah 57 tahun. Maknanya, lagi tiga tahun… beliau bakal memasuki umur 60 tahun. Tapi kalau tengok kepada fizikal dan rupa paras, tidak langsung mencerminkan usia tersebut. Memang awet muda dan stamina Puan Sri Sabrina pun tidak ubah seperti anak muda. Lasak dan aktif!

Ditemui ketika sesi fotografi bersama Nona sekitar hujung tahun lalu, Puan Sri Sabrina yang merupakan Presiden Pertubuhan Pelindung Khazanah Alam Malaysia (PEKA) tetap ‘kaya’ dengan sikap ramah dan rendah diri. Peribadinya masih sama seperti kali pertama mengenali figura wanita hebat ini.

Juga disifatkan seorang yang lantang menyuarakan pendapat dan berjiwa besar, pertemuan kami lebih berkisar tentang kecantikan dan gaya hidup sihat yang diamalkan ibu kepada lima orang anak berkenaan.

Puan Sri Sabrina bersama suami & cucu

Terkejut dengar petua sihat dan ramping yang diamalkan beliau. Sebagai personaliti ternama dan langsing seperti anak dara, pasti ramai yang beranggapan ibu aktif ini sanggup berhabis wang untuk memiliki susuk tubuh menawan. Realitinya, terang pemilik nama Puan Sri Shariffa Sabrina Syed Akil… sejak umur 15 tahun lagi beliau sudah mula tidak makan nasi!

Gemar berkongsi kebaikan dengan masyarakat, Puan Sri Sabrina turut mendedahkan perwatakan sebenar beliau yang cukup dekat dengan aktiviti lasak dan mencintai senaman. “Dah lebih dua tahun saya buat exercise di Taman Lembah Bukit SUK Shah Alam. Setiap hari dari pukul 7.45 pagi kami akan berkumpul di sana dan lakukan senaman seperti Qi Gong. Memang ramai yang datang dan salah satu manfaat senaman ini ialah dapat kuruskan badan, melegakan lenguh badan dan macam-macam lagi.

Jujurnya saya tidak begitu menggemari zumba tapi saya suka menari. Boleh dikatakan semua jenis tarianlah. Paling saya suka, modern dance,” jelas pemilik Tanah Aina Cafe dan Tanah Aina Resort ini.

Jika kebanyakan wanita bersikap skeptikal bila diajukan soal berat badan, namun tidak bagi Puan Sri Sabrina. Enggan berselindung, dia lantas melontar bicara. “Berat saya sekarang 55 kg. Tinggi pula 5 kaki 5 inci. Zaman anak dara dulu berat badan cuma 50 kg je.”

“Puan Sri jenis tak kuat makan ke?” celah penulis. “Eh, saya suka makan. Cuma tak makan nasi.. itu je. Sebenarnya sejak umur 15 tahun sampailah sekarang saya dah tak makan nasi. Saya gantikan nasi tu dengan pengambilan roti, makan ubi… macam ubi keledek dan ubi kayu.

Memandangkan umur saya dah 57 tahun sekarang.. maknanya dah 42 tahun saya tak makan nasi. Bagus kalau makan ubi ni sebab di Afrika contohnya, adalah negara di dunia yang paling kurang rakyatnya hidap kanser sebab mereka makan makanan dari sumber bawah tanah.”

Disebabkan kecintaannya terhadap dunia kecergasan dan sukan, Puan Sri Sabrina turut membuka pusat kecergasan Tanah Aina Fitness Centre di Shah Alam khas buat kaum wanita mengadakan aktiviti dan rutin senaman bersama-sama.