
Nama Sharifah Rose kini semakin menjadi sebutan ramai. Gadis cantik berusia 23 tahun berketurunan Melayu, Pakistan dan Jawa ini memulakan karier awalnya sebagai model dan selebriti media sosial sekitar tahun 2016. Tiga tahun kemudian, Sharifah Rose muncul dalam muzik video pertamanya berjudul “Vromm Vromm” nyanyian Nabila Razali.
Sharifah Rose atau nama sebenarnya Sharifah Rose Sabrina Syed Mohd Mazfira kini terus mengorak jejaknya dalam dunia lakonan. Antara drama yang telah menaikkan namanya sebagai pelakon muda berbakat ialah Kekasih Hati Mr Bodyguard.
USAHAWAN MUDA
Siapa sangka, dalam kesibukannya sebagai seorang model, influencer dan pelakon, Sharifah Rose turut memiliki koleksi tudung jenamanya sendiri iaitu Harirose.
Memang cantik-cantik koleksi tudungnya, fabrik pun berkualiti. Ada keistimewaan yang ada pada jenama Harirose ini. Jom baca!
Harirose melancarkan koleksi tudung terbaharunya iaitu Upstairs Farmers Market Volume 2. Terdahulu, siri Upstairs Farmers Market Volume 1 telah diperkenalkan pada Mac 2022. Melihat kepada respon serta sambutan yang sangat memberangsangkan ketika itu, Harirose memutuskan untuk mengembangkan siri ini bersama reka bentuk dan warna baharu.

Harirose mula berada di pasaran pada awal tahun 2022 sebagai urban modest scarf yang bukan sahaja mensasarkan golongan yang sudah lama berhijab malah mereka yang pertama kali mengenakan hijab.
Dari segi reka bentuk selendang dan penjenamaan, ia dipengaruhi oleh karakter serta falsafah estetika Sharifah Rose iaitu “Hari ini, I Choose Myself”. Ia umpama satu peringatan buat diri Sharifah Rose termasuk para pengikutnya agar menyayangi serta mengutamakan diri sendiri dahulu dalam menghadapi apa jua cabaran.

Diri sendiri adalah ‘rumah pertama’kita yang perlu dihargai, dibelai dan disayangi. Inilah nilai-nilai utama yang ada pada jenama Harirose. Konsep asal koleksi ini ialah untuk memberi penghormatan kepada para artisan dan petani tempatan yang mempamerkan barangan mereka di pasar tani pada setiap hujung minggu.
Selain itu, Sharifah Rose turut mempunyai kisah dan kenangan tersendiri ketika melawat pasar tani bersama ibunya di mana dia terpesona dengan warna warni kehidupan termasuklah semangat, kemesraan dan perpaduan dari semua lapisan masyarakat.

Lantas, elemen nostalgia itu ditransformasikan ke dalam motif bunga dan tumbuhan pada keseluruhan tudung.
“Saya mahu mencipta koleksi yang merakamkan perasaan saya ketika momen itu bersama ibu.
“Segalanya berlaku sangat pantas dalam hidup saya. Maka, saya ingin diingati dalam koleksi ini,”luah Sharifah Rose.

Siri Upstairs Farmers Market Volume 2 terdiri daripada dua rekaan istimewa. Pertama, rekaan terlaris yang diperkenalkan semula. Empat warna baharu diperkenalkan iaitu Heater in Blueberry, Guava, Kiwi, dan Olive. Koleksi Blair pula didatangkan dalam tiga warna iaitu Creamsicle, Bubblegum, dan Chocolate.
Kedua rekaan yang memperkenalkan semula rekaan ‘throwback’ dalam warna baharu iaitu Aster in Bluebell dan Lavender. Serta, dua rekaan baharu iaitu Cecilia in Honeysuckle dan Silver Berry.
Layari www.harirose.com danShopee rasmi Harirose.os untuk maklumat lanjut.
Lubuk konten hanya untuk VVIP NONA. NONA kini di seeNI.
Download
sekarang!


















Dato’ Shareen merupakan pemilik Hotel The Lov Penang. Walaupun industri hotel kini terjejas kerana pandemik COVID-19 namun beliau mengambil inisiatif lain dengan menjadikan hotel tersebut sebagai ruang acara bagi majlis perkahwinan untuk akad nikah serta majlis harijadi.
Selain itu, Dato’ Shareen turut mengendalikan bisnes keluarga iaitu ‘Saudagar Arab Malaysia’ yang hampir 40 tahun beroperasi secara tradisional. Namun bermula Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 2020, Dato’ Shareen menukarkannya kepada online. Hasilnya, jualan kurma ketika itu melonjak dan tertinggi dalam sejarah 40 tahun pengimportan kurma dan makanan sunnah Timur Tengah oleh Saudagar Arab Malaysia.

KEUNTUNGAN 5 ANGKA KETIKA PKP
Tulis Dato’ Shareen di ruangan kapsyen: –
Last PKP (March 2020) bisnes Qis – Qissell buat sales 5 angka sebulan, dan total sales 6 angka jugalah. Itu kali pertama dia cuba online business. So kali ni nak buat lagi. Alang-alang hari-hari online let us make it worthwhile, katanya. 
Menurut Dato’ Shareen, ketika PKP tahun lalu beliau menggalakkan anak-anaknya untuk mula membuat online business. Mereka telah menjual baju raya. Manakala PKP tahun ini pula mereka menjual biskut iaitu ‘Zaqis Cookies’.
DEDAHKAN ANAK DENGAN BISNES SEJAK AWAL
Selain itu, setiap kelas yang saya kendalikan untuk agen-agen ataupun bila saya dapat jemputan untuk buat talk, saya akan bawa mereka bersama. Memang berbeza zaman mereka dengan zaman kita dulu. Walaupun ilmu mereka sedikit tetapi mereka lahir dalam zaman teknologi digital. Soalan yang selalu saya tanya kepada mereka ialah apa peluang perniagaan yang mereka nampak sekarang. Kemudian saya akan bantu dengan menunjukkan jalan kepada mereka. Caranya begini:
Insya-Allah dengan wang terkumpul mereka setakat ini sudah boleh membiayai kos sambung belajar mereka di kolej. Walaupun insurance untuk pembelajaran mereka sudah ada tetapi saya tetap mendidik anak-anak agar mendapatkan sendiri apa yang mereka mahu.
Pesanan saya buat mereka, berniaga ikut peredaran zaman dan kesesuaian waktu. Bukan untuk buat duit semata-mata sebaliknya cari pengalaman dan faham susah senang mencari rezeki. Hidup ini perlu berpijak di bumi yang nyata.”