Menangis Dari Petang Sampai Tengah Malam Sebab Tiada Susu Badan, AMEERA ZAINI Kongsi Pengalaman ‘Breastfeeding’!

Menangis Dari Petang Sampai Tengah Malam Sebab Tiada Susu Badan, AMEERA ZAINI Kongsi Pengalaman ‘Breastfeeding’!

Buat mereka yang pertama kali bergelar ibu pasti pernah melalui situasi sama seperti Ameera Zaini. Bertarung dengan emosi tidak menentu, menanggung kesakitan selepas melahirkan dan belum terbiasa dengan perubahan fasa hidup menjadi antara faktor susahnya untuk mereka menyusukan bayi. Daripada kisah yang dikongsikan usahawan tudung ini, perkara utama yang harus kaum ibu miliki agar si comel memperoleh bekalan susu badan mencukupi adalah dengan nilai kesabaran dan pengorbanan yang cukup tinggi.

Tanggal 17 Julai 2017 menjadi detik terindah bagi Meera dan suaminya, Hasnor apabila impian untuk menimang cahaya mata akhirnya dimakbulkan Allah. Bayi comel yang diberi nama Mateen itu kini sudah pun berusia setahun lebih. Namun, kenangan kali pertama menyusukan Mateen masih segar di ingatan ibu cantik berusia 29 tahun ini.

“Masa tu pukul 4 in the morning. Nurse datang dan tanya, puan nak susukan baby? Doctor baru je keluarkan Mateen pukul 2.39am. Czer pulak tu dan mommy contraction 20 jam sebelum tu mana ada energy dah. Lembik. “Takpelah saya rasa saya tak larat, nak rehat” lepas tu siap muntah lagi. Bayangkan dengan perut baru lepas kena belah tu.

Tapi beberapa jam lepas tu, walaupun masih lemah mommy ambil Mateen. Allah susu tak keluar! Jadi Mateen menangis je tiap kali masuk bilik mommy. Sebab Mateen dah minum formula milk so Mateen tak puas minum susu badan. Mommy push jugak sambil menangis mintak bagi susu keluar. Sekali yang keluar darah, bukan susu!

Tapi mommy teruskan jugak sampailah setitis colostrum keluar dan mommy sapu kat lidah Mateen. Bahagianya tengok setitis tu.”

Hajat Meera untuk menyusukan Mateen sepenuhnya agak terganggu sebab tak punya bekalan susu mencukupi. Sudahnya, dia dan suami terpaksa gantikan dengan susu formula memandangkan Mateen menangis kerana tak puas menyusu.

Mommy teruskan usaha, mommy bangun setiap jam susukan Mateen, pump susu walaupun setengah Oz pun tak sampai. Sampailah daddy terlepas cakap “Sikitnya cukup ke ni.” Daddy tak sengaja tapi mommy sensitif sangat so mommy nangis dari pukul 4 petang sampai tengah malam dan end up mommy macam bentan. Sejuk menggigil-gigil, badan bisa-bisa dan kaki tak boleh jejak tanah. Doctor kata mungkin terlalu stres dan masih dalam pantang.”

Kongsi Meera lagi, ketika anaknya memasuki usia tiga bulan.. dia sudah mula ambil tawaran sebagai pengacara. Disebabkan Mateen tolak susu botol, ibu muda ini tetap sabar membawa anak kecil tersebut ke mana saja demi untuk memastikan anaknya kenyang. Besar betul pengorbanan jadi seorang ibu!

“Sekarang Mateen dah 1 tahun setengah. Mateen masih menyusu badan. Setiap malam mommy bangun every hours to nurse you. Mommy sakit badan sampai macam nak patah pinggang. Mommy masuk hospital pun mommy tetap susukan Mateen walaupun Mateen nak cabut branula kat tangan mommy. Sambil tawaf tujuh pusingan mommy carry Mateen sambil menyusukan Mateen sebab Mateen penat dan lapar.”

Pesan Meera kepada para wanita yang bakal atau baru bergelar ibu, jangan mengalah menyusukan bayi anda. Seperti ibu-ibu lain, Meera juga pernah berendam air mata dan terpaksa melaluinya berhari-hari sebelum berjaya. Lakukan segala yang termampu dan makan apa saja asalkan tidak mengalah.

Moga pengalaman dan semangat yang dicetuskan Meera memberi kekuatan untuk mereka mengamalkan penyusuan secara eksklusif selama dua tahun kepada zuriat masing-masing.

Sumber: Instagram Ameera Zaini

 

 

Sebak Baca Luahan AMEERA ZAINI Tentang Ibu Tersayang, Sebab Tu Ibu Adalah SUPERWOMAN!

Sebak Baca Luahan AMEERA ZAINI Tentang Ibu Tersayang, Sebab Tu Ibu Adalah SUPERWOMAN!

Sejak bergelar ibu kepada Mateen Hasnor Rozaini yang kini berusia 1 tahun 4 bulan, menjadikan pengasas kepada jenama hijab terkenal Ameerazaini lebih menghargai pengorbanan ibunya yang melahirkan dan membesarkan mereka empat beradik.

Memiliki jiwa lembut menjadikan Ameera seorang yang mudah tersentuh tatkala berkongsi kisah tentang pengorbanan ibunya itu. Bersama adiknya Ameelyna, Ameera yang juga seorang selebriti sosial media serta pengacara TV terkenal ini berkongsi keistimewaan yang ada pada ibu mereka.

“Mama seorang yang sangat kuat dan pandai berdikari. Mampu melakukan semua benda walapun ia adalah tugasan seorang lelaki, Mama akan buat. Kerana tidak bekerja Mama dapat menumpukan perhatian sepenuhnya terhadap keluarga serta sanggup lakukan apa sahaja demi anak-anaknya.

Saya sangat menginspirasikan kekuatan Mama itu sehinggakan Ayah sendiri pun merasa hairan dari mana datangnya kekuatan Mama. Maka, sikap berdikari itulah yang telah mengajar saya untuk turut menjadi sepertinya.

Seorang superwoman tidak selalunya kuat kerana superwoman juga memerlukan rehat serta sokongan moral daripada insan-insan di sekelilingnya. Anak dan suami adalah kekuatan buat saya untuk menjadi seorang superwoman,” kongsi Ameera yang kini sibuk menguruskan perniagaannya yang semakin berkembang.

Manakala bagi Ameelyna pula, dia menyifatkan walaupun ibu mereka seorang yang sensitif serta mudah mengalirkan air mata tetapi kekuatannya itu membuatkan dia dan adik beradik yang lain sangat kagum. Menurut Ameelyna walaupun sedang bersedih ibunya akan cuba untuk menjadi positif.

Ameelyna baru sahaja membina kariernya dalam bidang perundangan. Dia mengharapkan agar kariernya itu terus berkembang seterusnya dapat memenuhi impiannya untuk melanjutkan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi.

UCAPAN BUAT HARI IBU

“Terima kasih Mama kerana melahirkan Meera dan adik beradik yang lain. Meera pun dah rasa sakit melahirkan seperti mana yang Mama rasa dahulu. Meera sayang Mama sangat-sangat. Terima kasih juga atas segala pengorbanan Mama termasuk setiap nasihat yang diberikan selama ini buat kami. We love you so much!” akhiri Ameera sambil disambut dengan senyuman daripada Ameelyna.  

Demi Anak, AMEERA ZAINI Usung Mateen Ke Mana Saja! Inilah Cabaran Terbesar IBU BERKERJAYA

Demi Anak, AMEERA ZAINI Usung Mateen Ke Mana Saja! Inilah Cabaran Terbesar IBU BERKERJAYA

Naluri seorang ibu, walau sibuk dan letih macam mana pun tetap mahukan yang terbaik untuk anak. Dek kerana tidak sanggup berjauhan dan melihat si kecil merengek sedih, ada di kalangan para ibu nekad membawa anak ke pejabat. Lebih-lebih lagi jika mereka masih menyusu badan. Memang satu cabaran besar buat ibu berkerjaya.

KEHADIRAN MATEEN

Seperti kebanyakan ibu lain, Ameera Zaini turut tidak terkecuali berdepan situasi sama. Terang ibu cantik berusia 28 tahun ini, dia dan suami ambil keputusan untuk menjaga Mateen bersama-sama tanpa pertolongan pengasuh.

“Memandangkan Mateen menyusu badan dan tak mahu botol susu, Meera membawa dia ke mana saja. Baik ke pejabat atau pun set penggambaran.  Memang letih sebab Meera kena atur betul-betul masa menyusukan Mateen supaya tak ganggu proses penggambaran, mesyuarat dan sebagainya.

Pernah juga Meera bawa Mateen masuk dalam bilik mesyuarat kerana dia tak mahu berenggang dengan Meera. Baru-baru ini pun Meera ke kilang kain sambil dukung Mateen. Ini pengalaman yang sangat berharga dan setiap detik itu Meera hargai sangat-sangat.”

Masih terbayang kesakitan melahirkan Mateen pada 17 Januari yang lalu, Meera dan suami tidak menyangka rezeki untuk menimang cahaya mata hadir dengan cepat disebabkan masalah kesihatan yang dialami Meera waktu itu. “Masa lahirkan Mateen, Meera mengalami contraction selama 20 jam. Tanpa epidural, sepanjang 20 jam itu Meera menahan kesakitan tapi bukaan masih lagi tak cukup. Sakitnya, ya Allah memang menginsafkan!

Baru tahu sakit susahnya nak lahirkan anak. Separuh nyawa dah rasanya sehinggalah Meera dan bayi dalam perut semakin lemah serta perlu dibedah segera. Akhirnya, pada 17/1/17 lahirlah Mateen dengan berat 3.7kg, ” terang Pengasas Fesyen Muslimah Ameera Zaini (AZ) ini.

EMPAYAR AMEERA ZAINI

Mula membina empayar AZ pada tahun 2013 bersama Hasnor yang ketika itu tunangnya, graduan Ijazah Sarjana Muda Farmasi ini kian serius melibatkan diri dalam bidang perniagaan ketika mengacarakan program Hijab Stailista.

“Alhamdulillah, sudah lebih dari 30 design telah dipasarkan tapi buat masa ini AZ dikenali dengan tudung printed dan kami sudah ada lebih kurang 12 rekaan bercorak. AZ juga telah keluarkan clothing line sendiri yang dipasarkan mengikut musim perayaan. Koleksi AZ Basics juga ada dijual di butik AZ di Seksyen 7, Shah Alam.

Tugas suami lebih kepada urusan marketing dan Meera pula bahagian rekaan serta production. Walaupun bekerja bawah satu bumbung tapi tugas kami berbeza-beza. Tipulah kalau tak ada pencanggahan pendapat. Tapi sejujurnya, saya bersyukur rezeki bekerjasama dengan suami sendiri.

Ramai ingat apabila bekerja sendiri bersama mesti ada banyak masa terluang tapi sebenarnya kami makin sibuk. Tambahan pula Meera masih lagi terlibat dalam pengacaraan jadi Meera mengharapkan suami untuk mengetuai syarikat kami.”

Bukan mudah hendak hidup senang dan berjaya. Yang pasti, ia melibatkan banyak pengorbanan dalam segenap hal. Segala-galanya terletak dalam tangan kita sendiri sama ada ingin terus di takuk lama atau melangkah lebih jauh. Moga perniagaan yang diusahakan Meera dan Hasnor terus sukses dan menjadi inspirasi kepada wanita juga pasangan suami isteri di luar sana.

 

 

KORPORAT     POLISI DATA PERIBADI    PENAFIAN   •   LANGGANAN      PENGIKLANAN      KERJAYA       HUBUNGI KAMI

© Hakcipta Terpelihara • Dikendali Oleh Astro Group

error: