Wabak COVID-19 mula dikesan pada tahun 2019 di Wuhan, China. Kemudian penularannya sangat cepat serta meluas ke negara-negara di luar China. Antara negara-negara yang teruk dilanda wabak ini ialah Korea Utara, Itali, Jepun dan Iran.

Di Malaysia sehingga 27 Mac 2020 telah mencatatkan kira-kira 2,161 kes, dengan 26 kes kematian. Saban hari jumlah pesakit yang disahkan positif COVID-19 kian meningkat.

IKLAN

Pada 11 Mac 2020 Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengisytiharkannya sebagai pandemik yang bukan hanya menjadi fenomena perubatan malah secara tidak langsung turut memberi impak kepada aliran ekonomi dunia.

Antaranya ialah perniagaan, sektor pelancongan serta produktiviti pekerja dalam organisasi di mana ada yang terpaksa bekerja dari rumah atau Working From Home (WFH). Orang ramai di negara-negara terlibat perlu menjalani kuarantin di rumah sehinggalah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) tamat.

Kesan penularan wabak COVID-19 ini juga ada yang hilang sumber pendapatan. Secara tidak langsung ia memberi tekanan kepada individu yang terlibat, apatah lagi tidak boleh keluar ke mana-mana tanpa sebarang sebab munasabah dalam tempoh kuarantin.

Jelaslah, bukan hanya disebabkan oleh gejala penyakit berjangkit ini bahkan faktor eknomi juga memberi impak kepada psikologi individu mahupun masyarakat sehingga mencetuskan gangguan dalam kehidupan seharian. Ini sangat merbahaya dan perlu diambil peduli.

Justeru, kita harus peka dengan keadaan ini kerana dengan melihat kepada peningkatan kes setiap hari kita harus sedar kesannya secara psikologi dan kesihatan mental.

Merujuk kepada perkongsian Pusat Kerjaya & Kaunseling UiTM di Instagram pada 26 Mac 2020, berikut adalah kesan dan cara menangani krisis COVID-19 terhadap psikologi manusia

KEGELISAHAN

Tenangkan diri dengan mengawal setiap tindakan anda. Lakukan aktiviti yang disukai untuk mengalin perhatian anda.

KEBIMBANGAN

Kawal emosi anda supaya emosi tidak mengawal pemikiran anda kerana kebimbangan akan mencetuskan panik.

TEKANAN

Lakukan aktiviti yang sesuai untuk menggantikan rutin kehidupan, pembelajaran dan pekerjaan harian yang tergendala.

KELIRU

Dapatkan maklumat daripada sumber yang sahih. Elak daripada mempercayai maklumat yang dikongsikan sekiranya ia tidak sahih.

MARAH

Rasionalkan pemikiran anda apabila dilanda kemarahan kerana krisis ini melanda di kebanyakan negara. Anda tidak bersendirian dalam situasi ini. Banyakkan bersabar dan kepada yang beragama Islam sentiasa berdoa kepada Allah SWT agar diberikan ketenangan hati.

Sumber: Pusat Kerjaya & Kaunseling UiTM