Bulan puasa memang dinanti-nantikan kebanyakan kaum wanita. Mana tidaknya, selain raih banyak pahala dan mengeratkan hubungan sesama keluarga.. inilah juga masanya untuk turunkan berat badan! Tapi bila tiba saja waktu berbuka, ramai wanita yang seolah-olah lupa misi hendak kurus. Dah tersandar kekenyangan baru tersedar dah terlebih makan. Alahai, macam mana hendak betul-betul komited kurus ni?

Apa-apa pun, jangan cepat mengalah. Apa kata anda cuba tip berbuka puasa yang diamalkan personaliti fitness terkenal, Kevin Zahri ini. Dengan lebih 10 tahun pengalaman dan menjadi rujukan untuk amalan gaya hidup sihat, Nona yakin impian untuk kurus dan sihat bakal jadi realiti.

IKLAN

Paling penting, azam yang kuat untuk berubah dan konsisten dengan 4 tip berbuka puasa seperti yang disarankan Kevin.

===========================

TIP 1 – Bermula dengan kurma

Kurma istimewa dengan gabungan gula ringkas (tenaga cepat) dan serat (tenaga lebih lama) untuk bolehkan anda solat Maghrib terlebih dahulu sebelum makan betul-betul. Kurma juga kaya dengan potassium untuk bantu stabilkan bendalir badan setelah berpuasa sehari.

TIP 2 – The 20 minit rule!

Dari suapan kurma semasa berbuka sehingga berasa kenyang ambil masa 20 minit. Kalau anda belasah makanan sepanjang 20 minit, barangkali besar anda akan makan berlebihan. Jadi makan dulu dan faham bahawa rasa kenyang datang selepas lebih kurang 20 minit. Sunah Nabi Muhammad SAW pun menyatakan ‘berhenti makan sebelum kenyang’.

TIP 3 – Target kalori: dalam 700kcal

IKLAN

Target pengambilan kalori untuk berbuka dalam lingkungan 700kcal. Tapi tak kira betapa sedap kuih-muih dan manis-manisan yang disediakan, bermulalah dengan hidangan yang seimbang untuk kawal nafsu makan dan elak makan berlebihan. Pilih:

  1. Segenggam sumber karbohidrat: nasi, bihun. kentang, mi, roti dan lain-lain
  2. Sumber protein yang berkualiti seperti ayam, ikan, tofu, daging dan lain-lain
  3. Sumber serat seperti sayur, kekacang, buah-buahan dan lain-lain
  4. Last sekali baru makan sikit kuih dan manis-manisan.

TIP 4 – Tiga jenis air

Semasa berbuka, saya selalu ada tiga jenis air.

IKLAN
  1. Air panas: Ini biasa untuk berbuka. Ini untuk bantu ‘panaskan’ sistem penghadaman yang telah berehat lebih kurang 12 jam. Tapi taklah panas mendidih.
  2. Air kosong: Ya untuk dahagalah kan dan ia tidak berkalori. Apa-apa pun tak perlu terus belasah 3-4 gelas air – nanti buncit perut dan tak selesa. Take it slow and easy.
  3. Air manis: Untuk air manis, nasihat saya, minum last sekali. Ini untuk nafsu tapi kalau berlebihan, kalori pun berlebihan.

 

Sumber: Facebook Kevin Zahri

==================================

Dah dapat tip ini jangan pura-pura lupa nak buat ya. Pastikan komited ikut keempat-empat langkah ini sampai hari raya nanti. Barulah dapat betul-betul kurus! Time tu, hendak pakai baju raya macam-macam design pun muat.

Nak lebih meriah sambut Hari Raya nanti, datanglah ke Karnival Karangkraf x Sifufbads pada 1 hingga 3 Jun ini di Kompleks Karangkraf, Shah Alam. Ada pelbagai aktiviti, program dan hadiah menarik untuk dibawa pulang. Termasuk pemberian duit raya RM10,000!