Meresahkan. Mencabar. Berbeza. Mungkin inilah yang kita fikirkan tentang tahun 2020 tapi realitinya menerusi Kajian Literasi Kewangan Malaysia RinggitPlus (RMFLS) 2020, tingkah laku kewangan rakyat Malaysia pada tahun ini tidak banyak berubah.

IKLAN

Sebentar tadi, pembentangan Belanjawan 2021 merekodkan perbelanjaan terbesar dalam sejarah negara iaitu membabitkan sejumlah RM322.5 billion. Ia dilihat mampu meringankan beban rakyat sewaktu berdepan impak COVID-19 yang jelas menjejaskan pertumbuhan ekonomi seluruh dunia.

Hasil tinjauan mendapati 76% rakyat Malaysia mendakwa bahawa kewangan masing-masing adalah terkawal (sedikit kenaikan daripada 69% tahun lalu).

Walau bagaimanapun, 46% responden mengakui sering membelanjakan seluruh atau lebih daripada gaji bulanan mereka. Sementara itu, 53% pula mengaku bahawa mereka tidak mampu bertahan lebih dari 3 bulan tanpa gaji dengan wang simpanan yang ada.

Golongan belia (umur 35 tahun ke bawah) lebih membimbangkan kerana 60% belia tidak mampu bertahan lebih dari 3 bulan tanpa sebarang wang simpanan.

Banyak peruntukan kali ini dikhususkan untuk tujuan pemulihan – Belanjawan 2021

“Apabila Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dikuatkuasakan pada bulan Mac, ekonomi negara sangat terjejas. Sepanjang tempoh tersebut, ramai rakyat Malaysia tidak mempunyai pendapatan kukuh kerana mereka tidak boleh keluar bekerja, dipotong gaji, atau pun dihentikan kerja kerana syarikat terpaksa mengurangkan kos,” kata Pengasas Bersama dan Pengarah Eksekutif RinggitPlus, Hann Liew.

Disebabkan wabak Covid-19, 27% masyarakat Malaysia sedar betapa pentingnya dana kecemasan. Statistik moratorium pinjaman automatik turut menyokong sentimen ini.

Menurut Persatuan Bank-Bank Malaysia (ABM), terdapat lebih daripada 7.7 juta peminjam di Malaysia yang mengambil moratorium pinjaman. 16% responden kajian ini juga mengaku bahawa mereka masih belum mampu meneruskan pembayaran balik apabila tempoh moratorium tamat.

Di sebalik itu, pandemik ini juga telah menyebabkan satu perubahan ketara dalam tingkah laku perbelanjaan masyarakat Malaysia. 88% menyatakan bahawa mereka lebih kerap membuat pembayaran menerusi kaedah tanpa tunai atau tanpa sentuhan. Malahan, 90% responden mempunyai e-dompet dalam telefon pintar mereka.

Ini adalah kajian terbesar RMFLS oleh RinggitPlus sejak dilancarkan pada tahun 2018, dengan jumlah 10,628 responden dari seluruh negara – yang mana persampelan berstrata telah dilakukan untuk mencapai sampel yang mewakili populasi negara Malaysia.

Celik Literasi Kewangan

Sebagai usaha berterusan untuk meningkatkan literasi kewangan di negara ini, RinggitPlus juga mengumumkan pelancaran myRinggitHealth, satu perkhidmatan baru yang membolehkan masyarakat Malaysia mengakses dan memahami kesihatan kewangan mereka dengan segera, di mana sahaja dan pada bila-bila masa secara percuma.

Pertama di Malaysia, myRinggitHealth adalah perkhidmatan integrasi di aplikasi WhatsApp yang membolehkan pengguna berinteraksi dengan chatbot yang akan membantu mereka memeriksa skor kredit mereka. Apa yang menarik adalah chatbot ini juga boleh membantu membimbing pengguna dan memberikan nasihat, berdasarkan status kewangan mereka.