Benarlah, pengalaman melahirkan setiap anak itu berbeza-beza. Terbaru, selebriti Yatt Hamzah turut berkongsi detik kelahiran puteri ketiganya yang lahir pada 1 April lalu secara induce selepas 12 hari lewat daripada tarikh jangkaan bersalin. Meskipun terpaksa mengharungi bermacam-macam dugaan sebelum dan selepas melahirkan namun ibu berusia 38 tahun ini tabah menempuh fasa tersebut. Tahniah Yatt dan suami, Mohammad Zulfadhli Khairuddin.

IKLAN

Semalam, genap tujuh hari pasangan suami isteri ini menyambut kehadiran cahaya mata yang dinanti-nantikan. Dan sebagai mengambil keberkatan sunah Rasullullah SAW yang menggalakkan ibu bapa menamakan anak mereka pada hari ketujuh kelahiran, Yatt dan Zul sepakat menamakan bayi perempuan mereka dengan nama Suci Hayfaa Medina. Indahnya nama yang diberi dan kalau tak silap ‘Hafyaa’ tu bermaksud suara yang lembut. Moga maksud nama yang baik untuk bayi ini mempengaruhi sikap dan peribadi mereka bila besar nanti. InshaAllah.

“Masuk ubat induce pukul 1 pagi 1 April malam. Lepas 5 minit terus sakit datang menyerang, makin lama makin kerap, makin panjang dan makin kuat sakitnya sampai satu tahap rasa macam nak pecah dan meletup rahim peranakan tu. Allahu Akbar, Allah saja yang tahu sakitnya macam mana. Tak boleh tidur sepanjang malam bertarung dengan sakit demi melahirkan anak secara normal.

View this post on Instagram

Subhanallah Alhamdulillah Allahuakbar! Saya dengan rendah hati share moment detik2 cemas sebelum melahirkan #LilSuci #LilMujahidahSuci #BabyYH pada 1 April 2018 lalu tepat jam 12.10 pm. Hanya dengan 1 niat, agar ia dijadikan inspirasi buat para ibu ayah, yang bakal menimang cahaya mata buat kali pertama dan pengajaran buat anak2. Wallahi sungguh besar pengorbanan seorang wanita bergelar ibu. Sungguh tulus suci cinta mereka. Bila sudah menjadi ibu, barulah faham kasih dan pengorbanan ibu kita dahulu. Wahai para suami, hargailah dan cintailah isterimu kerana dia berjuang dengan nyawanya utk memberikanmu cahaya mata sbg waris legasimu. Tahniah IBU, kalian Mujahidah yg kuat. Semoga anak2 jadi syafaat utk mu ke Syurga. Ameen. . Perhatikan tali pusat yg melilit 2 kali leher #babyYH #LilSuci Alhamdulillah Allah selamatkan anak Bonda. ALLAHUAKBAR! . @zul.autkaz . Shawl PALING SENANG & SELESA DI DUNIA, SESUAI UTK BERSALIN @SUCIBYYATTHAMZAH #SITIAISYAHINSTANT #SAI ??@suhanakamal_ #BondaYH #yattmengayat #fromtheheartofaMujahidah #darihatiseorangMujahidah #yatthamzah #kisahlabourroomku #newborn #baby #motheranddaughter #labour

A post shared by Yatt Hamzah (@yatthamzah_suci) on

Lepas Subuh dalam jam 7 pagi, nurse datang check bukaan baru 3 cm. Allahu sakit sepanjang malam hanya progress 1 cm je. Sebelum induce bukaan 2 cm. Lepas induce 3 cm. Alhamdulillah itu bahagian saya. Lain ibu, lain rezekinya.

Dalam 8.30 pagi saya dipindahkan ke Labour Room untuk masukkan water induce yang lebih kuat bagi cepatkan lagi bukaan. Masuk je air tu dalam saluran darah, Allahu terus sakit contraction menyerang 3 kali ganda lebih kuat, lebih lama dan lebih kerap dari yang diharungi sepanjang malam tadi. Syukur alhamudlillah. Inilah nikmat sakit yang hanya wanita bergelar ibu dapat rasakan. Hanya seorang ibu diberikan KEISTIMEWAAN ini.”

Yatt dan suami bergambar bersama doktor yang menyambut Suci Hayfaa Medina

Khabarnya waktu awal kelahiran, Suci Hayfaa Medina mengalami demam kuning yang sangat tinggi tapi alhamdulillah segalanya telah dipermudahkan. Semalam, Yatt turut berkesempatan menitipkan coretan ringkas di laman Instagramnya selepas selamat bersalin. “MashaAllah dah seminggu dah usia awak anak. Cepatnya masa berlalu. Bonda masih ingat lagi masa ni mingggu lepas awak baru selesai pemeriksaan keseluruhan oleh doktor dan jururawat.

Bonda pun baru habis dibersihkan oleh midwife dan dibawa ke wad. Masa nurse serah awak pada bonda di wad tu, terus bonda dakap dan cium awak puas-puas. SubhanAllah harumnya baru awak anak. Tiada satu perfume atau pewangi pun di dunia ini setanding bau harum semula jadi seluruh tubuhmu sayang. Beruntungnya bonda, Allah kirimkan hadiah dari syurga pada bulan kelahiran bonda iaitu April juga.”

IKLAN

Paling istimewa, Yatt turut berkongsi video berdurasi 15 saat yang memaparkan detik kelahiran Suci Hayfaa Medina khas sebagai inspirasi kepada semua wanita.

IKLAN

“Saya dengan rendah hati share momen detik cemas sebelum melahirkan Suci Hayfaa Medina pada 1 April 2018 lalu tepat jam 12.10pm. Hanya dengan satu niat, agar ia dijadikan inspirasi buat para ibu ayah yang bakal menimang cahaya mata buat kali pertama dan pengajaran buat anak-anak. Wallahi sungguh besar pengorbanan seorang wanita bergelar ibu. Sungguh tulus suci cinta mereka. Bila sudah menjadi ibu, barulah faham kasih dan pengorbanan ibu kita dahulu.

Wahai para suami, hargailah dan cintailah isterimu kerana dia berjuang dengan nyawanya untuk memberikanmu cahaya mata sebagai waris legasimu. Tahniah ibu, kalian Mujahidah yang kuat. Semoga anak-anak jadi syafaat untukmu ke syurga. Ameen.”

Sumber foto: Instagram Yatt Hamzah