Didik Anak Dengan Surah Luqman Sejak Awal Mengandung. Ibu Ini Kongsi Pengalaman Dihiburkan Anak Dengan Surah Luqman.

437

 

Bila dah berkahwin, masing-masing sibuk merancang untuk dapat anak. Ada yang berusaha keras nak mengandung awal dan ada juga jenis ‘follow the flow’. Bila dapat khabar gembira dah mengandung, panjang pula senarai benda do and don’ts sepanjang kehamilan termasuklah senarai ayat dan surah WAJIB baca untuk dapatkan anak yang soleh, comel, bijak dan macam-macam lagi.

Dalam perkongsian Facebook Puan Adlil Rajiah, sejak mengandungkan anak lelakinya Ashraf Haikal, surah Luqman sentiasa diamalkan sedari trimester kedua sehingga anaknya bercerai susu pada usia tiga tahun. Surah ini juga bagai menyuntik semangatnya untuk menjadi seorang ibu yang lebih baik di saat-saat dirinya sedang down.

Sejak saya mengandungkan Haikal, Surah Luqman has always been my favourite surah. Dari mengandung trimester kedua sampai lah Haikal cerai susu pada usia 3 tahun– selalu baca surah ni. .Entah lah. Somehow surah ni memberi "rasa" kepada naluri keibuan saya. .Setiap kali rasa gagal sebagai ibu–surah ini lah yang memujuk saya untuk kembali mencuba. .Setiap kali rasa macam nak terjun bangunan tak larat dah nak hadap semua benda–surah ni jugak lah yang kutip semula setiap kepingan hati yang pecah. .Sekarang, Haikal dah 7 tahun–dan dia pula yang recite surah ni untuk hiburkan hati kami sekeluarga. ?.Untuk post kali ni, saya nak share tentang intipati surah Luqman — terutama kebijaksanaan "parenting style" Luqman Al Hakim, sehingga dia dimuliakan oleh Allah dan dijadikan contoh buat seluruh umat. .Luqman Al Hakim ni bukan nabi atau rasul– malah "orang biasa" saje. Tapi disebabkan oleh kebijaksanaan dan kehalusannya dalam mentarbiyah anaknya, maka diangkat namanya dalam Al-Quran. .Pesanan2 Luqman kepada anaknya yang direkodkan dalam surah Luqman ni sebenarnya adalah "guideline" kepada ibu bapa dalam mendidik anak2, supaya anak2 selamat di dunia dan di akhirat, dan supaya kita tenang dalam lubang kubur..Parenting Tips dari Surah Luqman:.?Bina "jambatan" yang baik dengan anak, panggil dengan nama2 indah, sebelum kita terapkan tauhid, ibadah dan akidah. .? Sentiasa ingatkan anak– jangan sesekali percaya ada tuhan selain Allah. Kerana syirik– adalah satu jenayah yang amat besar..? Untuk lebih meyakinkan anak bahawa satu2nya tuhan adalah Allah– ajak mereka renung betapa magical nya alam rahim. Masa anak berada dalam rahim ibu, takde siapa yang melindungi, takde siapa yang beri kesempurnaan pada rupa fizikal, fungsi organ, dan sebagainya– melainkan Allah. Alam rahim adalah bukti kuasa dan kasih sayang Allah terhadap manusia..? Ajak anak zahirkan kepercayaannya kepada Allah– dengan mendirikan solat. .? Sambil ajar anak solat, fahamkan mereka– kenapa kena solat? Tunjuk bukti2 kewujudan Allah, dan tanya anak — cuba tengok burung tu, agaknya siapa yang bagi dia keupayaan untuk terbang? Tengok bulan, siapa yang bagi dia cahaya cantik dan bentuk bulat tepat dan tanpa gagal keluar di malam hari? Dan tengok pula diri kita, tengok tangan kaki kita, tengok mata telinga hidung kita, siapa yang bagi nikmat ni semua? Solat– adalah bukti kita terima kasih pada Allah, dan mohon Dia pelihara semua nikmat ini. .? Ajar anak solat, paling lewat pada usia 7 tahun, dan jangan gunakan rotan. Ajar dengan sabar & penuh hikmah. Umur 10 tahun– baru rotan bila anak tak solat dengan sengaja. .? Beritahu anak tentang akibat kalau tak solat– jenayah yg kita lakukan (tak solat) pasti akan dibalas di Hari Kiamat nanti. Sebutir pasir yang bergerak di dasar laut pun Allah tahu– apatah lagi bila kita tinggal solat. Allah Maha Tahu Lagi Teliti..? Didik anak solat, sebab solat yang sempurna itulah yang akan membentuk akhlak terpuji– tak sombong, lembut tutur kata, rendah diri, bijak mengawal emosi, sentiasa bersederhana– menjadi orang yang disenangi dan disayangi. .? Bula anak mula rasa kemanisan dan kenikmatan bersolat, ajak anak berdakwah dan mengajak orang lain berbuat kebaikan–amal makruf nahi mungkar. .? Berdakwah dan mengajak orang berbuat kebaikan, akan membentuk kesabaran dan kematangan dalam diri..? Ciri-ciri orang yang capai darjat tinggi di sisi Allah– sabar, tak terkesan emosi dgn keadaan sekeliling, tenang bila berbicara, tak meninggi suara dan tak sombong. .? Ajar anak bersyukur– Bagi 2 kertas pada anak: Kertas pertama suruh dia tulis apa yg dia nak, dan kertas kedua suruh dia tulis benda yg dia dah ada. Pastinya, senarai kertas pertama lebih panjang dari kertas kedua. Itu lumrah manusia– sentiasa nak apa yg belum ada di tangan. Ajar anak– tak salah untuk bercita2, tapi jangan lupa syukur dulu dengan apa yang Allah dah bagi. .? SYUKUR– dapat bantu kita create happiness dalam diri dan bijak mengawal nafsu serta emosi..? Bila kita bagi nasihat pada anak, jangan berharap anak berubah kerana nasihat kita. Sebab yg beri hidayah pada anak ialah Allah. Ibu bapa berhak mendidik anak sebaiknya, tapi ingat– Allah juga sedang mendidik ibu bapa melalui anak2. Setiap usaha kita bukan untuk dapat respon daripada anak, tapi untuk dapat respon daripada Allah..? Kisah Luqman bukan sekadar contoh dakwah seorang bapa kepada anak, tapi contoh dakwah kepada semua manusia. Bila berdakwah kepada sesiapa sahaja, pandanglah mereka seperti "anak" — dengan pandangan kasih sayang dan penuh sabar. Bila nampak orang yang masih buat kemungkaran, pandang mereka seperti anak2 kecil yang masih merangkak dalam belajar agama. .Wallahua'lam bisawwab. .Kalau korang "rasa berbekas" dengan kisah Luqman Al Hakim ni– maka bersyukurlah dengan "rasa" itu. Sesungguhnya "rasa" itu pun adalah satu nikmat besar daripada Allah. .Letak phone sekejap, pergi pada anak2–dan lihat kuasa & kasih sayang Allah pada mereka. ❤️.Selamat malam,Adlil Rajiah.Sumber: Nota peribadi saya ketika belajar Taddabur Surah Luqman dengan Ustaz Syaari Abdul Rahman

Posted by Adlil Rajiah on Friday, 25 January 2019

Setiap kali rasa gagal sebagai ibu–
surah ini lah yang memujuk saya untuk kembali mencuba. 
.
Setiap kali rasa macam nak terjun bangunan tak larat dah nak hadap semua benda–
surah ni jugak lah yang kutip semula setiap kepingan hati yang pecah. 
.
Sekarang, Haikal dah 7 tahun–
dan dia pula yang recite surah ni untuk hiburkan hati kami sekeluarga. ?

Satu ketika dahulu, kisah Puan Adlil Rajiah pernah viral lima tahun lepas kerana anaknya di diagnos sebagai ‘excessive screen exposure’ oleh doktor psikiatri dan mempunyai ciri-ciri sangat mirip autism. Kini anaknya sudah pulih sepenuhnya dan beliau menjadikan pengalamannya sebagai pusat rujukan ibu bapa. Kini, beliau juga banyak berkongsi ilmu dalam mengkaji manusia generasi skrin dalam laman FB dan buku yang dihasilkan.

Intipati surah Luqman yang dikongsikan pula sangat menarik kerana ia dari pengalaman beliau sendiri.

Untuk post kali ni, saya nak share tentang intipati surah Luqman — terutama kebijaksanaan parenting style Luqman Al Hakim, sehingga dia dimuliakan oleh Allah dan dijadikan contoh buat seluruh umat.

Luqman Al Hakim ni bukan nabi atau rasul– malah “orang biasa” saje. Tapi disebabkan oleh kebijaksanaan dan kehalusannya dalam mentarbiyah anaknya, maka diangkat namanya dalam Al-Quran.

“Pesanan Luqman kepada anaknya yang direkodkan dalam surah Luqman ni sebenarnya adalah guideline kepada ibu bapa dalam mendidik anak-anak, supaya anak-anak selamat di dunia dan di akhirat, dan supaya kita tenang dalam lubang kubur.”kata Puan Adlil.

Parenting Tips dari surah Luqman

?Bina “jambatan” yang baik dengan anak, panggil dengan nama-nama indah, sebelum kita terapkan tauhid, ibadah dan akidah.

? Sentiasa ingatkan anak– jangan sesekali percaya ada tuhan selain Allah. Kerana syirik– adalah satu jenayah yang amat besar.

? Untuk lebih meyakinkan anak bahawa satu-satunya tuhan adalah Allah. Ajak mereka renung betapa magisnya alam rahim. Masa anak berada dalam rahim ibu, takde siapa yang melindungi, takde siapa yang beri kesempurnaan pada rupa fizikal, fungsi organ, dan sebagainya– melainkan Allah. Alam rahim adalah bukti kuasa dan kasih sayang Allah terhadap manusia.

? Ajak anak zahirkan kepercayaannya kepada Allah– dengan mendirikan solat.

? Sambil ajar anak solat, fahamkan mereka– kenapa kena solat? Tunjuk bukti2 kewujudan Allah, dan tanya anak — cuba tengok burung tu, agaknya siapa yang bagi dia keupayaan untuk terbang? Tengok bulan, siapa yang bagi dia cahaya cantik dan bentuk bulat tepat dan tanpa gagal keluar di malam hari? Dan tengok pula diri kita, tengok tangan kaki kita, tengok mata telinga hidung kita, siapa yang bagi nikmat ni semua? Solat– adalah bukti kita terima kasih pada Allah, dan mohon Dia pelihara semua nikmat ini.

? Ajar anak solat, paling lewat pada usia 7 tahun, dan jangan gunakan rotan. Ajar dengan sabar & penuh hikmah. Umur 10 tahun– baru rotan bila anak tak solat dengan sengaja.

? Beritahu anak tentang akibat kalau tak solat– jenayah yg kita lakukan (tak solat) pasti akan dibalas di Hari Kiamat nanti. Sebutir pasir yang bergerak di dasar laut pun Allah tahu– apatah lagi bila kita tinggal solat. Allah Maha Tahu Lagi Teliti.

? Didik anak solat, sebab solat yang sempurna itulah yang akan membentuk akhlak terpuji– tak sombong, lembut tutur kata, rendah diri, bijak mengawal emosi, sentiasa bersederhana– menjadi orang yang disenangi dan disayangi.

? Bula anak mula rasa kemanisan dan kenikmatan bersolat, ajak anak berdakwah dan mengajak orang lain berbuat kebaikan–amal makruf nahi mungkar.

? Berdakwah dan mengajak orang berbuat kebaikan, akan membentuk kesabaran dan kematangan dalam diri.

? Ciri-ciri orang yang capai darjat tinggi di sisi Allah– sabar, tak terkesan emosi dgn keadaan sekeliling, tenang bila berbicara, tak meninggi suara dan tak sombong.

? Ajar anak bersyukur– Bagi 2 kertas pada anak: Kertas pertama suruh dia tulis apa yg dia nak, dan kertas kedua suruh dia tulis benda yg dia dah ada. Pastinya, senarai kertas pertama lebih panjang dari kertas kedua. Itu lumrah manusia– sentiasa nak apa yg belum ada di tangan. Ajar anak– tak salah untuk bercita2, tapi jangan lupa syukur dulu dengan apa yang Allah dah bagi.

? SYUKUR– dapat bantu kita create happiness dalam diri dan bijak mengawal nafsu serta emosi.

? Bila kita bagi nasihat pada anak, jangan berharap anak berubah kerana nasihat kita. Sebab yg beri hidayah pada anak ialah Allah. Ibu bapa berhak mendidik anak sebaiknya, tapi ingat– Allah juga sedang mendidik ibu bapa melalui anak2. Setiap usaha kita bukan untuk dapat respon daripada anak, tapi untuk dapat respon daripada Allah.

? Kisah Luqman bukan sekadar contoh dakwah seorang bapa kepada anak, tapi contoh dakwah kepada semua manusia. Bila berdakwah kepada sesiapa sahaja, pandanglah mereka seperti “anak” — dengan pandangan kasih sayang dan penuh sabar. Bila nampak orang yang masih buat kemungkaran, pandang mereka seperti anak kecil yang masih merangkak dalam belajar agama.

Sempat juga beliau titip pesanan untuk ibu bapa:
“Tinggalkan handphone masing-masing dan bersamalah anak-anak. Lihat kuasa dan kasih Allah pada mereka.”katanya.

Sumber: Nota peribadi saya ketika belajar Taddabur Surah Luqman dengan Ustaz Syaari Abdul Rahman (Laman FB Adlil Rajiah)