Pertama kali menjejaki kediaman Dato’ Dr. Mashitah Ibrahim di Gombak, hati disapa ketenangan. Banglo putih yang tersergam ini begitu kemas dan nyaman. Namun paling menarik, ia dihuni oleh empat generasi terdiri 17 orang tidak termasuk empat pembantu rumah mereka!

Suasana riuh lengkap gelak tawa dan tangisan si kecil merupakan sesuatu yang amat membahagiakan hati wanita ini. Tidak hairanlah mengapa ia dihuni oleh sebuah keluarga besar atau extended family merangkumi orang tua, mak ayah, anak-anak dan cucu Dato’ Dr. Mashitah serta pasangan, Dato’ Abdul Shakur Abu Bakar.

“Pertamanya saya tak pernah memaksa anak-anak untuk tinggal sekali. Tapi saya tengok, anak-anak yang memilih untuk duduk sekali. Dan untuk membolehkan kita duduk dengan anak dan menantu, ada undang-undangnya.” Dato’ Dr. Mashitah

IKLAN

Dato’ Dr. Mashitah mempunyai empat cahaya mata iaitu Dr. Ameerah Suad, Fatin Sajeeda, Muhammad Wafi dan Adel Wajdi. Berusia 57 tahun, ahli politik disegani ini baru saja memulakan karier barunya sebagai Pesuruhjaya Sumpah pada 2 Februari 2022 lepas.

 

Ramai dan beraneka ragam, Dato’ Dr. Mashitah sempat tertawa kecil mengenang suasana meriah di rumah ketika berbuka puasa.

“Kalau makan tu, takde orang lainlah. Kami saja dah penuh. Nak lagi berbuka puasa, makan serentak. Tambah lagi meja panjang untuk makanan.

Dalam bulan Ramadan ni, waktu berbuka puasa semua orang menunggu di meja makan. Biasanya saya ambil masa 5 minit untuk tazkirah. Masa itulah kita remind keluarga dan diri kita benda yang simple. Jadi mak mak ni kalau tak jadikan paksaan, tak menjadilah (ketawa).”

 

TINGGAL SERUMAH

Tambah Dato’ Dr. Mashitah, beliau menyediakan segala kemudahan untuk mereka sekeluarga hidup dengan selesa dan harmoni.

“Rumah ini direka supaya masing-masing ada privasi. Di rumah pun saya sediakan empat orang maid; dua orang untuk jaga anak-anak, satu untuk memasak dan jaga makan minum dan yang keempat tu untuk basuh kain baju.

Kalau tengok ruang keringkan baju kami, macam saya jaga anak yatim… banyak sangat baju jemuran!

Keluarga besar Dato’ Dr. Mashitah

Bila tinggal serumah, biasalah ada macam-macam ragam terutamanya bab makanan. Ada yang tak suka ikan, tak suka sayur, tak makan daging dan nasi, yang perempuan jaga badan.

Jadi apa yang saya buat, rumah ni ada macam buffet, kita ada pilihan sayur dan buah-buahan. Ada pilihan roti, ada nasi putih dan nasi beras perang, ada juga quinoa.

Sampaikan anak-anak kata… ‘Kalah buffet kat hotel la ni Ma!’ (ketawa). Sebenarnya saya memang design rumah tu yang sesuai dengan penghuninya.” Dato’ Dr. Mashitah

Cucu-cucu menambah kebahagiaan pasangan Dato’ Dr. Mashitah dan Dato’ Abdul Shakur

 

Wajah bahagia Dato’ Dr. Mashitah bersama cucu-cucu

 

Bersama anak perempuan dan cucu kesayangan

 

Beliau juga selalu berpesan pada anak-anak supaya bersyukur selalu. “Allah Taala bagi mata bukan untuk kita tengok sebarangan. Apa dia ubat cuci mata supaya mata kita terang dapat pahala? Pandanglah mak ayah. Kedua, pandang Al-Quran. Ketiga, pandanglah anak-anak yang tak berdosa. Jadi dalam rumah ni ada semua. Mulakan hari kamu dengan kebaikan, pandanglah semua tu sebelum melangkah ke tempat kerja.”

 

MERTUA-MENANTU

Salah satu cabaran tinggal dalam keluarga besar adalah hubungan rumit mertua dan menantu. Namun bagi Dato’ Dr. Mashitah, beliau ada rahsia bahagianya.

“Saya buat menantu ni macam anak-anak. Memang ada masanya kekurangan, saya panggil dan tegur macam anak… ‘Mama nak bagitau, kenapa tinggal macam ni. Kain tu bawa turunlah, senang sikit nak basuh, nak cuci dan tolong angkatkan…’

Saya buat begitu. Saya taknak perli-perli sebab kita pun pernah jadi menantu. Hari ni kita jadi mertua. So kita kena reflect apa yang kita tak suka apa yang mertua buat kat kita dulu. Jadi kita jangan buat macam tu.

Dato’ Dr. Mashitah turut menjaga ibu mertuanya

 

IKLAN
Momen menyarung cincin ke jari menantu terbarunya, Fala Zainal

 

Instagram: @falazainal

 

Ramai orang rasa takpelah menantu lelaki, yang pertama dan kedua tu sebab anak-anak sulung dan kedua saya perempuan. Menantu lelaki tak kisah sangat duduk dengan mertua. Tapi menantu perempuan saya, dia pilih untuk duduk dengan mertua. Dan alhamdulillah kami boleh duduk dalam keadaan yang harmoni.

Kalaupun terpaksa menegur, saya tak tegur pada anak lelaki saya, tapi saya panggil dia (menantu). ‘Mama nak bagitau…’ dengan cara yang baiklah.

Walaupun dia menantu yang saya anggap sebagai anak, dia tetap orang luar yang mesti dijaga perasaannya. Setakat ini alhamdulillah mereka boleh menerima dengan baik.” Dato’ Dr. Mashitah

 

NASIHAT TENTANG PERKAHWINAN

Sebagai pendakwah hebat dan wanita pintar yang sering diangkat sebagai pendidik ummah, perkongsian Dato’ Dr. Mashitah tentang perkahwinan ini cukup memberi kesan mendalam. Nasihat yang sama pun disampaikan pada anak-anaknya di rumah.

“Saya selalu ingatkan anak-anak, ‘Dulu, you are madly in love with each other. But when you get married, you will be mad to each other.’

Zaman sekarang ni anak-anak kena tahu tanggung jawab. Dalam dunia moden yang selalu melaungkan kesamarataan, kesaksamaan bersama… bukan maknanya suami isteri bahagi kerja sama banyak. Bukan malam ni I jaga anak, esok you jaga anak.

IKLAN

Saya kata, ‘Allah SWT mencipta perempuan ni dengan kemampuan yang berbeza.’ Telah dinyatakan berkali-kali, takkan sama lelaki dan perempuan ni.

Untuk mencapai kebahagiaan rumah tangga ni, yang pertama sekali komunikasi kena bagus. Selalu ambil masa untuk berbincang supaya kita tak stres. Kedua, usahlah harapkan kesempurnaan pada pasangan kita.

Kalau kita harapkan kesempurnaan, kita takkan jumpa sampai bila-bila. Dalam perkahwinan kita kena memberi antara satu sama lain. Accept as what you are.

Anak bongsu Dato’ Dr. Mashitah, Adel Wajdi

 

Pada anak perempuan saya kata, dambakanlah untuk menjadi bidadari syurga. Diorang kata, ‘Amboi Mama…’ Tapi saya jawab, ‘Yes, dalam hidup ni you kena ada tujuan. Saya letakkan tujuan saya dalam hidup ni nak menjadi hamba Allah yang baik, wanita solehah, bidadari syurga.’

Nabi dah sebutkan macam-macam tentang bidadari ni. Keindahan mereka duduk dalam syurga. Tapi antara bidadari ni dengan wanita solehah, mana yang lebih baik? Nabi jawab, ‘Jauh lebih baik wanita solehah.’ Sehinggakan bidadari syurga pun cemburu dengan wanita solehah.

Tapi mudah ke nak jadi wanita solehah? Tidak. Sebab wanita solehah ni kena jaga semua tapi dia selalu gagal di sini (mulut).

Sampai Nabi pun pernah pesan, ‘Kamu ni senang ketuk pintu syurga tapi bila Aku tengok neraka, kamulah penghuni paling ramai.’

Sebagai wanita, kita kena banyak bersyukur dan tengok orang yang lebih kurang daripada kita. Saya cakap pada anak-anak, ‘Korang ni duduk dengan Mama kan. Tau tak orang yang tak duduk dengan Mama dia.

Balik terpaksa masak, you all balik semua makanan terhidang, anak-anak terjaga, saya sediakan 4 maids untuk uruskan keluarga besar kami.’ Jadi bersyukur. Barulah kita dapat rasa bertuahnya hidup ini.

 

Yang kedua, selalu bersedekah. Lagi kita bersedekah, lagi kita rasa ketenangan, kebahagiaan, keseronokan dan kesihatan.

Dan yang ketiga, selalu minta maaf. Ada satu hadis, ‘Sebaik-baik wanita adalah wanita Al-Wadud, banyak anak tapi penyayang. Selalu orang banyak anak ni, dia pemarah kan. Sebelum tidur pegang tangan suami dan memohon ampun atas kesalahannya hari ini.

Jangan pernah sekali tinggikan ego kamu, sampai tak pernah sekali pun minta maaf pada suami kamu. Suami je asyik minta maaf pada kita kan? Jadikan satu tabiat sebelum tidur, biasakan minta maaf atas apa saja yang kita tersilap hari itu.

Jadi kita pun tidur dengan keredhaan Allah dan kalau kita mati pun dalam keadaan diredhai suami. InsyaAllah ganjarannya adalah wanita solehah yang dijanjikan syurga.”