Sejak lahir sememangnya Engku Aleesya Engku Imran sudah mula mendapat tumpuan ramai sementelah ibunya adalah Primadona Erra Fazira. Semakin meningkat remaja, kecantikan Engku Aleesya makin mencuri tumpuan malah ada yang mengatakan wajah manisnya iras pelakon jelita Indonesia, Chelsea Islan.

IKLAN
Foto: Instagram @errafazira
Foto: Instagram @errafazira

Kesempatan berjumpa dengan selebriti tinggi lampai ini membuatkan penulis teruja untuk bertanya bagaimana Miss Malaysia World 1992 ini mendidik puteri tunggalnya itu. “Saya jaga Aleesya tiga hari dan empat hari seterusnya bersama ayahnya. Saya berbicara dengan Aleesya macam orang dewasa tapi ada juga masa untuk bermanja.

Apabila saya nak menjelaskan sesuatu tu saya kena ada fakta, saya bagi contoh untuk buka minda dia. Jadi di situ saya cerita bagaimana kehidupan dewasa nanti apa expectation kita. Cantik macam mana pun kalau perangai tak elok orang tak suka. Walaupun saya nampak muka dia macam tak berapa faham tapi itu tanggungjawab saya. Saya fikir dalam pada saya ‘simbah (siram) air’ sedikit sebanyak ada penyerapan,” ujar pelakon utama filem Sembilu ini.

Foto: Instagram @errafazira
Foto: Instagram @errafazira

Mendidik anak remaja bukan suatu tugas yang mudah lebih-mebih lagi membesar di era teknologi ini. Erra Fazira juga mengakui turut menghadapi masalah yang sama. “Saya dah mula merasa bahang bila anak meningkat remaja ni makin mencabar tugas sebagai seorang ibu. Bila kita cakap sepatah dia ada jawapan dia, dulu masa kecil hanya “yes mom“.

IKLAN
Foto: Instagram @errafazira
Foto: Koleksi Majalah Nona

Tapi itu cabaran saya juga, saya pun tidak sempurna. Saya belajar daripada pengalaman dan dalam masa yang sama, saya rasa tanggungjawab ibu zaman sekarang kena banyak membaca, cari pengetahuan atau ilmu parenting untuk mendidik anak. Saya ada buku saya yang saya beli macam mana nak mendidik anak. Jadi, itu semua saya ambil kira. Sebab masa saya terhad dengan dia. Dalam tiga hari itu lah masa saya nak mendidik, marah dan nak bermanja,” ulas wanita yang berusia 47 tahun ini.

IKLAN

Ramai yang memuji kecantikan dan penampilan Engku Alesya dan adakah ibunya sudah mengajar untuk menjaga kecantikan? “Memang saya dah mula didik Aleesya jaga kecantikan. Macam-macam saya beli untuk dia tapi, being budak dia buat apa dia nak buat. Bila tanya dah pakai, dah bila tengok tak pakai pun.

Foto: Instagram @errafazira
Foto: Instagram @errafazira, @blackpepperproduction

Saya dulu pun macam tu bila mak membebel kita belum tentu nak pakai tapi bila ada kesedaran baru kita tahu, dulu mak suruh pakai tapi tak pakai kan. Jadi, sekarang ni tiba masa saya membebel dekat Aleesya dan besar harapan saya satu hari dia ada kesedaran untuk menjaga kecantikan,” kata Erra yang mahu beri pendidikan seimbang buat anak tersayangnya.