ASYALLIEE AHMAD

Terkesima dan kagum tengok kejayaan yang diraih Asyalliee kebelakangan ini. Iyalah, bukan calang-calang pencapaian. Selain bisnes kosmetik yang diusahakan semakin mencanak naik meskipun dalam tempoh pandemik Covid-19, wanita berjiwa besar ini juga bakal menikmati ‘bonus’ berganda. Tidak hanya dalam perniagaan bahkan Asyalliee juga akan mendiami kediaman mewah baharu yang kini dalam proses pengubahsuaian, menanti kehadiran cahaya mata ketiga tidak lama lagi dan baru sahaja memiliki kereta idaman Range Rover Vogue Autobiography 5.0!

Menerusi perkongsiannya di Instagram, Asya yang mempunyai lebih 1.5 juta followers mendedahkan dia menerima kereta idaman tersebut ketika ulang tahun perkahwinan ke-4 pada 25 Februari lalu. Luar biasa ‘hadiah’ perkahwinan Asya dan suami tercinta tahun ini. Apatah lagi, khabarnya kereta mewah berkenaan dianggarkan mencecah hampir 1 juta ringgit! Nombor plat kereta yang dibeli pun melambangkan nama Asya.

IKLAN

Dalam usia Asya 24 tahun dan suami, Eboy Arbaain berumur 26 tahun… kejayaan mereka pada usia muda sememangnya mencetus inspirasi kepada golongan belia lain. Bahkan kehidupan Asya juga diberkati dengan dua cahaya mata comel yang menyerikan rumah tangga. “Alhamdulillah sudah masuk 4 tahun usia perkahwinan kami pada tahun ini dan masih jauh lagi perjalanan kami. Semoga kita terus mencintai satu sama lain, percaya satu sama lain dan menghormati satu sama lain.

Semasa awal perkahwinan kita diuji dengan pelbagai dugaan tapi kita tetap bersama mengharunginya. Allah SWT dengar doa kita dan Allah kurniakan kita rezeki yang kita tak sangka. Tapi ini semua hanyalah pinjaman Allah kepada kita. 3 tahun perkahwinan kita, ini kali pertama kita hadiahkan perkahwinan kita. Sama-sama idamkan.”

Di sebalik kejayaan, kemewahan dan populariti yang diraih rupa-rupanya tersimpan kisah silam yang mengajar Asyalliee Ahmad tentang erti kehidupan. Dia tidak dilahirkan dalam keluarga senang namun didikan ibu bapa telah banyak mengajarnya supaya berusaha memiliki apa yang diinginkan hasil kerja keras sendiri. Tidak hairanlah pada usia baru meniti 24 tahun, dia sudah mampu memiliki kesenangan hidup. Suami, anak, perniagaan, beberapa kereta mewah, rumah besar dan macam-macam lagi!

Terpilih sebagai Nona Top Beauty Entrepreneur 2020, Asyalliee atau nama sebenarnya Siti Syasya Rosaelmi Baba terbuka menyingkap sisi peribadinya kepada umum. Ujar Asya, pendedahan ini dibuat bukan untuk menunjuk… jauh sekali riak dengan pencapaian yang diraih. Sebaliknya, dia mahu pengalaman hidup yang pernah dilalui dijadikan pembakar semangat kepada seluruh wanita untuk berjaya.

Pernah merantau di beberapa buah negeri ketika zaman kanak-kanak, ibu dua anak ini tenang membuka bicara. “Dulu saya pernah duduk di KL, Kedah, Johor, Melaka dan Pulau Pinang. Mungkin sebab selalu berpindah, saya tak ada ramai kawan. Paling saya ingat sampai sekarang ialah kenangan di Sekolah Kebangsaan Air Merah, Kedah. Masa tu arwah mak kerja restoran dan pekerja diberi tempat tinggal di bahagian atas restoran. Mak hanya bawa saya dan adik saja waktu tu dan keadaan bilik di situ kecil sangat.

Bila ada budak satu sekolah dapat tahu saya duduk di situ mereka mula mengejek dan boleh dikatakan tak ada yang nak berkawan dengan saya. Mereka gelar saya budak miskin, budak busuk, budak belemoih (berpeluh), budak tak mandi… semuanya gara-gara baju sekolah saya yang dah warna kekuningan sebab selalu pakai dan tak bertukar baru. Saya juga pernah di’pulau’kan.

Kalau ada PIBG, arwah mak akan berjalan dari restoran tempat dia bekerja ke sekolah saya sejauh dua kilometer. Dan setiap hari juga saya terpaksa pergi dan balik sekolah jalan kaki. Bila arwah mak dah meninggal, adik saya tinggal dengan kakak sulung sementara saya pula duduk dengan kakak lagi seorang,” jelas Asya yang merupakan anak keempat daripada lima beradik.

IKLAN

Selepas mendirikan rumah tangga bersama jejaka pilihan, Eboy Arbaain dan hamil anak sulung… dia sekali lagi diuji. Dek kerana salah faham yang berlaku, Asya dihentam dan dikecam teruk di media sosial. “Masa saya diuji tu saya baru beberapa minggu hamil anak sulung kami iaitu Haider. Disebabkan fitnah, ada yang mendoakan anak saya mati, anak saya cacat, saya mati semasa melahirkan anak dan macam-macam lagi.

Memang sepanjang tempoh tu saya menangis saja dan emosi sangat terganggu. Sebelum ada produk sendiri dulu, saya tampung hidup berbekalkan duit yang saya dapat daripada review di IG. Tapi sebab kejadian salah faham tersebut, kami kehilangan punca pendapatan. Bayangkan, sampai hendak makan pun tak ada duit. Mujur ada kawan baik dan kakak. Saya mengidam pun suami tak dapat tunaikan. Kami hanya makan nasi dan maggi je tiap bulan bila rasa segan dengan kawan-kawan dan keluarga.

IKLAN

Tak cukup dengan jual barang-barang mekap, saya jual juga segala beg tangan yang saya ada. Suami pula terpaksa jual helmet dan baju untuk dapat duit makan kami berdua tiap hari. Paling tak boleh lupa, suami jual motor kesayangannya demi saya. Duit RM6 ribu jualan motor, kami bahagikan sama rata untuk makanan dan modal berniaga. Bermula dari itu jugalah saya kuatkan semangat untuk buat Loveliee. Alhamdulillah, hingga sekarang ramai yang menggunakan produk kami termasuk di luar negara.

Yang pasti, rezeki Asya yang semakin melimpah ruah hari ini adalah kerana dia cukup menjaga hubungannya dengan Yang Maha Esa. Sambil berkongsi rutin yang dilakukan setiap hari, berikut tujuh amalan Asya dalam memperoleh keberkatan Allah SWT.

  1. Solat 5 waktu dan cukup,
  2. Sedekah,
  3. Berzikir,
  4. Sedekah Subuh,
  5. Baca ‘La hawla wala quwwata illa billah’,
  6. Perbaiki iman, perbaiki diri dan perbaiki hati,
  7. Jaga kebersihan.

Hasil perkahwinan bersama suami tercinta, mereka dikurniakan dua cahaya mata comel iaitu Haider Mikael dan Siti Helena Adrianna. Asya juga sedang menghitung detik kelahiran anak ketiga yang dikhabarkan seorang bayi lelaki.

 

Kredit foto: Instagram Asyalliee