RITA RUDAINI

Tugas seorang ibu sememangnya tidak mudah. Sejak dalam kandungan hingga melahirkan, banyak ujian yang telah dilalui kaum ibu. Bahkan selepas dilahirkan pun mereka perlu menggalas tanggungjawab besar untuk mendidik dan mengasuh anak-anak. Cabaran lebih terasa apabila bergelar ibu tunggal, yang memaksa mereka menjadi ibu dan ayah dalam masa sama!

IKLAN

Itulah yang dihadapi selebriti cantik berjiwa kental Rita Rudaini. Hampir tujuh tahun menjadi ibu tunggal namun kini Rita semakin reda dan tabah mengharungi kehidupan di samping dua cahaya mata lelaki yang cukup baik pekerti, bijak dan mencintai ilmu agama.

Sepanjang Ramadan lalu, aktres jelita ini kerap berkongsi aktivitinya bersama anak-anak di Instagram dan jelas membuktikan betapa Rita telah berjaya membentuk Airit Rayyan Rizqin dan Airit Qaqa Arjuna menjadi anak soleh. Sejuk perut ibu mengandung!

Menerusi perkongsian Rita, rutin harian mereka tiga beranak pada Ramadan lalu dimanfaatkan dengan mengaji Al-Quran dan mendalami ilmu agama. Memandangkan terikat dengan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ketika itu, mereka akur untuk belajar menghafaz Al-Quran menerusi online bersama Ustaz Haji Sazali Nordin.

Kata Rita, “Alhamdulillah Ustaz cakap bacaan sistur ok dari mula-mula. Ok la asalkan sebutan tu betul. Biar la baca tak merdu macam johan musabaqah asalkan sistur dah faham cara baca yang betul. Terima kasih Ustaz dah bertahun ajar anak-anak sistur. Rugi rasanya tak join dari tahun mula-mula dulu.”

Airit Rayyan kini berusia 10 tahun manakala adiknya pula Arjuna berumur 9 tahun. Walau masih kecil namun kedua-duanya dilihat matang dan memahami situasi yang dialami ibu mereka. Pada malam raya lalu, Rita turut memuatnaik video menunjukkan Rayyan bertakbir raya bersama adiknya yang lengkap mengenakan persalinan jubah berwarna hitam sedondon.

Potret keluarga kecil Rita di pagi 1 Syawal tahun ini

IKLAN

Ujar ibu berusia 44 tahun ini, “Dorang tahu rutin setiap hari. Main ada time, game pun ada time. Makin besar makin faham. Lepas Maghrib hari ni dorang baca Yaasin untuk sedekah dan Al-Waqiah serta Al-Mulk. Macam mana nak anak-anak kecil berkawan dengan Al-Quran hari-hari?

Kena bermula dari kita yang tua ni lah. Kita adalah contoh paling dekat, paling hari-hari nampak depan mata. Kita kena buat dan ajak anak-anak sekali. Jerit marah anak suruh mengaji tapi kita tak buat pun, mana anak-anak nak ikut. Sama-sama buat insyaAllah. Luang masa 1 jam pun jadilah duduk dengan anak-anak sama-sama baca Al-Quran. InsyaAllah, hari-hari Quran lah sahabat mereka.”

IKLAN

Ditanya peminat mengenai peringkat usia bagaimana Rita mula menerapkan bacaan Al-Quran kepada anak-anak, aktres ini memberitahu dia mula memupuk minat anaknya Arjuna seawal usia 4 tahun. “4 tahun untuk Arjuna tapi Ryan memang suka Al-Quran dari kecil. Arjuna susah sedikit masa kecil banyak main tapi hari-hari dia tengok kami, dia jadi suka dengan Al-Quran.”

Bekas finalis Dewi Remaja 1998/1999 ini pernah berkahwin dengan Akbar Shaari pada tahun 1999. Namun berpisah pada tahun 2001 sebelum mendirikan rumah tangga dengan pemain bola sepak negara, Aidil Zafuan pada Disember 2008. Perkahwinan mereka hanya bertahan selama lima tahun dan dikurniakan dua anak lelaki iaitu Airit Rayyan Rizqin dan
Airit Qaqa Arjuna.

Sesuatu yang menarik menanti di sini.

 

Kredit: Instagram Rita Rudaini