Perut buncit, baik wanita mahupun lelaki kedua-duanya berhadapan dengan masalah yang sama kalau tak jaga badan. Keluhan selalunya didengar selepas seseorang itu berkahwin. Ada yang berbadan kurus tapi perut pula buncit. Sehinggakan ada yang menggunakan taktik dengan menarik nafas sewaktu bergambar supaya perut terlihat kempis. Sampai bila anda mampu bertahan dengan cara itu?

Berikut cara yang betul bagi mendapatkan perut kempis dan rata seperti sebelum berkahwin.

IKLAN

PELBAGAIKAN SENAMAN

Amalkan pelbagai jenis senaman mengikut kemampuan. Badan akan terbiasa dengan senaman yang dibuat secara berulang. Contohnya menggabungkan latihan kardio seperti berlari, yoga dan seni mempertahankan diri. Sekaligus ia dapat meningkatkan stamina.

SENAMAN KARDIO

Tahukah anda senaman kardio boleh berlaku semasa anda sedang menaiki tangga atau berjalan kaki? Walau pun ia nampak santai tapi membantu membakar kalori dan menjadikan kadar denyutan jantung lebih sihat.

 

KIRA SAIZ HIDANGAN

IKLAN

Rujuk maklumat di label nutrisi. Jika anda mahu makan di luar, tinggalkan separuh daripada hidangan ke dalam peti sejuk untuk dinikmati keesokannya. Di internet terdapat banyak laman web yang boleh dirujuk untuk mengira saiz hidangan.

BACA SENARAI NUTRISI PADA LABEL

Ini tindakan penting bagi menikmati pemakanan seimbang selain membantu mengelakkan pengambilan makanan tidak sihat. Hadkan juga kandungan gula. Pilih makanan berserat tinggi lebih daripada tiga gram bagi setiap hidangan. Lebih banyak makanan segar yang diambil, lebih mudah untuk mendapatkan nutrisi seimbang.

IKLAN

SEDIAKAN MENU RINGKAS

Memasak makanan sendiri lebih sihat kerana anda boleh mencuba pelbagai kaedah seperti bakar, gril, kukus atau panggang berbanding bergoreng. Gunakan minyak yang sihat seperti minyak zaitun atau minyak jagung berbanding minyak kelapa sawit atau marjerin. Bagi menambah perisa, gantikan dengan herba berbanding garam.

SAYUR & BUAH

Membantu mengekalkan berat badan ideal. Amalkan memakan sayur saderi yang dicicah mentega kacang. Boleh juga amalkan dengan meratah lobak merah. Buah-buahan campuran yang dihiris dan digaul dengan yogurt di dalam mangkuk boleh dijadikan snek kesihatan setiap hari.