Kehadiran anak-anak dalam rumah tangga bukan sahaja sebagai penyeri dalam hubungan suami isteri malah merupakan tanggungjawab dan amanah dari Allah SWT. Membesarkan anak-anak dengan penuh kasih sayang dan mendidik mereka bukan suatu tanggungjawab yang mudah untuk dipikul.

IKLAN
Foto: Facebook Rozita Ibrahim

Kagum melihat bagaimana Bonda Rozita mendidik anak-anaknya sehingga berjaya. Dan paling penting semua anak-anaknya mendengar kata-katanya. Teringat ketika menemu bual anak sulung Bonda Rozita, Noor Hayati Kamarzaman atau lebih dikenali sebagai Yati Sendayu Tinggi dulu. Kata Yatie “Semua menantu Bonda Rozita adalah pilihannya,”.

Foto: Instagram @yatie_sendayutinggi

Bonda Rozita ada menulis tentang anak-anaknya yang menarik untuk dikongsi bersama. Coret Bonda Rozita, “Pengalaman universti termahal nilai ilmunya saya nak share, umur 40 saya minta Allah kasi saya ilmu bermanfaat dan berkat apa saya buat.

Foto: Facebook Rozita Ibrahim

Saya tak pernah doa minta murah rezeki pun, saya tak tipu! Jauh sekali doa nak jadi kaya-raya. Tak pernah! Saya hanya doa nak rumah dan makan pakai cukup. Jangan orang hina saya dan anak-anak. Miskin orang cakap ‘nak mengendeng dan meminta-minta, bila kaya orang kutuk juga ‘jahat berlagak’.

Foto: Facebook Rozita Ibrahim

Saya sangat jaga maruah, tak kan meminta-minta dan tipu orang. Saya benci sikap tu. Saya selalu perbaiki azam nak jadi orang terbaik di sisi agama dan dunia.

Foto: Facebook Rozita Ibrahim

Perkongsian saya tentang anak. Rezeki anak-anak ni rahsia besar Allah, bukan urusan ibu bapa. Tanggungjawab kita didik adab dan agama saja. Bila besar mereka jadi lain! Jangan bangga tuah rezeki anak-anak kita atau hina anak yang miskin.

Foto: Instagram @yatie_sendayutinggi

Anak masa kecik dia sangat baik, belum tentu bila besar dia anak terbaik untuk kita. Mungkin dia berubah sebab lelaki atau isteri atau kawan dia. Kita kena lepaskan dia dengan dunia dia (jangan berharap pada dunia, ikhlaskan dia, Allah sebaik-baik pegangan hati).

IKLAN
Foto: Instagram @yatie_sendayutinggi

Anak kita masa kecil sangat hodoh hitam buruk, kita tetap sayang! Besar dia jadi anak paling cantik, paling putih dan paling bijak walau tak masuk universiti (tak ada yang mustahil jika Allah nak ubah). Yatie dulu, hitam buruk sangat masa kecik, lepas umur 17 tahun dia berubah jadi lain (rahsia Allah).

Foto: Instagram @bondarozitaibrahim

Kri (Dato’ Sri Aliff Syukri) pulak ambik SPM study hard konon tapi 15 minit je belajarnya. Matematik dia jahanam masuk kubur 7 meter ke dalam. Dia tak pernah lulus E.

IKLAN
Foto: Facebook Rozita Ibrahim

Zaman saya dulu tak ada pendedahan tentang disleksia. Kri, IQ dia terbalik, dia pandai membaca darjah 6 (bab ni dia tak kan mengaku). Otak dia seni, hanya dia anak yang tocang rambut saya, cabut bulu kaki, masakkan saya, juga anak paling menyakitkan hati saya! Pakej. Masa kecil sangat degil, selalu kena rotan ada je masalah dia buat.

Foto: Facebook Rozita Ibrahim
Foto: Facebook Rozita Ibrahim

Dah besar pun saya pernah marah sangat sampai tak nak pandang dia selama 4 tahun. Dia sentiasa usaha kejar dan minta maaf dengan saya dan ‘saya lari’. Last saya lihat dialah anak yang sangat ikhlas, bersungguh-sungguh nak saya sebagai ‘Maknya’. Saya buang dia ke laut najis pun dia nak saya jugak. Maksudnya Allah tunjukan pada saya, dia lebih mulia dari saya yang solat dan rajin dengan al-Quran.

Foto: Facebook Rozita Ibrahim
Foto: Facebook Rozita Ibrahim

Hati manusia urusan manusia dengan Allah, kita tak boleh nilai, hukum siapa manusia tu,” tulis Bonda Rozita panjang lebar di laman media sosialnya.