“Saya Pernah Buat Silap Sama, Usah Menghukum & Doakan Mereka!” SITI SAIRAH Kesal Terpalit Isu Buka Hijab

3764

Isu buka hijab dalam kalangan selebriti bukanlah perkara baru. Siti Sairah yang merupakan adik kepada penyanyi tersohor Datuk Seri Siti Nurhaliza sendiri mengakui pernah terpalit dengan isu tersebut dan kesal dengan apa yang terjadi. Menjadikan peristiwa itu sebagai asam garam kehidupan, Siti Sairah atau nama sebenarnya Siti Nursairah Tarudin masih mengharapkan doa terbaik dari orang ramai agar dia mampu menjadi wanita sebaik-baiknya kelak.

IKLAN

Bertentang mata dengan ibu kepada peserta Ceria Megastar Ministar, Ummi Ummairah ketika sesi fotografi bersama Nona… Sairah yang kembali bergelar ibu pada Disember tahun lalu kini dikurniakan seorang bayi perempuan comel hasil perkahwinan bersama Mohd Sharidan Johari pada Februari 2018. Meskipun sibuk menguruskan anak kecil, suami dan keluarga namun Sairah tetap mementingkan penampilan diri.

IKLAN

Sairah yang kembali mengenakan hijab sejak bergelar isteri, tanpa berselindung mengakui pernah tersilap langkah menanggalkan tudung yang dipakai suatu ketika dulu. Enggan menyalahkan sesiapa atas kesilapan tersebut, penyanyi berusia 35 tahun ini memberi reaksi positif saat diajukan pertanyaan tentang isu buka hijab.

Bersama kakak, Siti Norsaida
Di samping suami tercinta, Mohd Sharidan Johari
Siti Sairah, Siti Saida & Datuk Seri Siti ketika sesi fotografi bersama Nona

“Saya pun ada pengalaman sebegitu juga. Pada saya, saya tak boleh cakap apa-apa. Yang penting kita istiqamah lah. Saya pun buat kesilapan tu… tapi alhamdulillah sekarang saya kembali bertudung dan inshaAllah doakan yang terbaik.

Paling penting orang di luar sana, kita jangan blame mereka (buka tudung). Mungkin ada sebab tertentu yang kita tak tahu. Doa kalian itu yang membuatkan mereka akan berubah sedikit demi sedikit. Jadi, kita kena sentiasa mendoakan yang terbaik untuk mereka.”

Ditanya apa yang membuatkan Sairah kembali mahu bertudung, “Iyalah, kita ni bila dah berkeluarga kita taknak suami kita bertambah ‘beban’ dia. Jadi bila kita bertudung tu.. salah satunya adalah kerana sebagai umat Islam kita perlu bertudung. Kepada mereka yang buka tudung atau belum bertudung, kita doakan yang terbaik untuk mereka.”

Bercerita perihal hijab yang menjadi kesukaan Sairah, anak bongsu perempuan ini menjelaskan dia sebenarnya seorang wanita yang cukup ringkas. “Saya seorang yang sangat simple. Selagi ada tudung yang macam menyenangkan, saya akan pakai. Saya jenis pakai yang sarung dan terus siap!

Orang kalau follow IG saya memang tahu saya punya tudung macam mana. Sangat simple. Jenis material pilihan pula saya tak kisah. Yang penting senang dibentuk dan selesa. Macam chiffon… dan tudung bawal antara yang paling saya suka,” telusnya lagi.

Kata Sairah lagi, dia selesa menjadikan kakak sendiri iaitu Datuk Seri Siti sebagai rujukan fesyen berhijab. “Bila tengok Kak Iti bertudung, saya suka tengok. Tapi kita ni jenis yang simple, apa yang ada sarung je. Cara Kak Iti bertudung juga beri inspirasi dekat saya untuk pakai tudung yang dia pakai.

Sejujurnya bila dapat berkumpul ramai-ramai dengan adik-beradik, kami memang suka berborak. Antara topik kami bila berjumpa ialah mekap. Kak Iti memang suka cerita bab mekap. Masing-masing ada minat sendiri tapi kami boleh kongsi berbual tentang apa saja. Jarang sekali ‘membawang’. Misalnya antara Kak Saida dan Kak Iti mereka akan lebih bercerita pasal kewangan sebab Kak Saida yang urus hal kewangan syarikat.”

Selain berbakat dalam bidang seni, adik-beradik Saida juga aktif dalam bidang sukan. Kakak mereka, Siti Norsaida dikatakan handal dalam sukan hoki. Sementara Sairah pula merupakan wakil negeri Pahang dalam SUKMA bagi acara menembak. Bagaimana pun, penglibatan Sairah dalam sukan tersebut terpaksa dilupakan selepas dia mengalami insiden gas masuk ke dalam mata dan membuatkan arwah bapa mereka meminta dia meninggalkan sukan menembak.

 

Kredit foto: Instagram Siti Nursairah