Ke mana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi. Kejelitaan Engku Aleesya Engku Emran, 11 tahun mewarisi kejelitaan ibunya, Primadona Erra Fazira. Khabarnya, puteri tunggal Miss Malaysia World 1992 ini telah menerima banyak tawaran dalam industri seni terutamanya lakonan iklan.

IKLAN

Walau bagaimanapun pelakon dan penyanyi yang berasal dari Rawang Selangor ini sentiasa menyokong apa sahaja keputusan yang dipilih oleh puteri kesayangannya itu. Cuma buat masa sekarang Engku Aleesya perlu mendapat restu daripada bapanya terlebih dahulu.

Foto: Instagram @errafazira

Teringat kala bertemu dengan pelakon filem Sembilu ini bercerita tentang anak kesayangannya ini di sebuah majlis dahulu. Cerita Erra Fazira tentang Engku Aleesya, “Saya jaga Aleesya tiga hari dan empat hari seterusnya bersama ayahnya.

Saya berbicara dengan Aleesya macam orang dewasa tapi ada juga masa untuk bermanja. Apabila saya nak menjelaskan sesuatu tu saya kena ada fakta, saya bagi contoh untuk buka minda dia. Jadi di situ saya cerita bagaimana kehidupan dewasa nanti apa expectation kita.

Foto: Instagram @errafazira
Foto: Instagram @errafazira

Cantik macam mana pun kalau perangai tak elok orang tak suka. Walaupun saya nampak muka dia macam tak berapa faham tapi itu tanggungjawab saya. Saya fikir dalam pada saya ‘simbah (siram) air’ sedikit sebanyak ada penyerapan,” ujar Erra Fazira.

Mendidik anak remaja bukan suatu tugas yang mudah lebih-mebih lagi membesar di era teknologi ini. Erra Fazira juga mengakui turut menghadapi masalah yang sama. “Saya dah mula merasa bahang bila anak meningkat remaja ni makin mencabar tugas sebagai seorang ibu. Bila kita cakap sepatah dia ada jawapan dia, dulu masa kecil hanya “yes mom“.

IKLAN
Foto: Instagram @errafazira

Tapi itu cabaran saya juga, saya pun tidak sempurna. Saya belajar daripada pengalaman dan dalam masa yang sama, saya rasa tanggungjawab ibu zaman sekarang kena banyak membaca, cari pengetahuan atau ilmu parenting untuk mendidik anak.

IKLAN

Saya ada buku saya yang saya beli macam mana nak mendidik anak. Jadi, itu semua saya ambil kira. Sebab masa saya terhad dengan dia. Dalam tiga hari itu lah masa saya nak mendidik, marah dan nak bermanja,” ulas wanita yang berusia 47 tahun ini.

Foto: Instagram @errafazira
Foto: Instagram @errafazira

Ramai yang memuji kecantikan dan penampilan Engku Alesya dan adakah ibunya sudah mengajar untuk menjaga kecantikan? “Memang saya dah mula didik Aleesya jaga kecantikan. Macam-macam saya beli untuk dia tapi, being budak dia buat apa dia nak buat. Bila tanya dah pakai, dah bila tengok tak pakai pun.

Foto: Koleksi Majalah Nona

Saya dulu pun macam tu bila mak membebel kita belum tentu nak pakai tapi bila ada kesedaran baru kita tahu, dulu mak suruh pakai tapi tak pakai kan. Jadi, sekarang ni tiba masa saya membebel dekat Aleesya dan besar harapan saya satu hari dia ada kesedaran untuk menjaga kecantikan,” kata Erra yang mahu beri pendidikan seimbang buat anak tersayangnya.