Ini yang orang kata rezeki tak pernah salah alamat. Siapa sangka bermula daripada hobi sehingga boleh menjana pendapatan lumayan. Seronok melihat kejayaan yang dikecap oleh wanita cantik ini setelah berkecimpung dalam perniagaan kereta mewah. Sememangnya tak ramai wanita yang menceburi bidang ini.

IKLAN
Foto: Koleksi Peribadi Siti Azwani Abu Bakar
Foto: Koleksi Peribadi Siti Azwani Abu Bakar

Walaupun sudah berjaya dalam bidang yang diceburi namun wanita yang mempunyai nama sebenar Siti Azwani Abu Bakar ini tetap merendah diri. “Masih banyak perkara yang saya kena belajar lagi,” tutur wanita yang mesra digelar Meme ini memulakan bicara.

Foto: Koleksi Peribadi Siti Azwani Abu Bakar
Foto: Koleksi Peribadi Siti Azwani Abu Bakar

Sedar tak sedar sudah 8 tahun Meme mengusahakan perniagaan kereta mewah ini bersama-sama suaminya. Malah sikap suaminya yang sukar tukar dan beli kereta telah menjadi pencetus kepada pasangan sama cantik sama padan ini memulakan perniagaan ini.

Foto: Koleksi Peribadi Siti Azwani Abu Bakar

“Bisnes itu saya usahakan bersama-sama dengan dengan suami. Kami berdua terjebak dalam perniagaan ini secara tak sengaja. Dulu suami dan mentua suka sangat tukar dan beli kereta. Jadi boleh dikatakan tiap tahun nak beli kereta baru.

Foto: Koleksi Peribadi Siti Azwani Abu Bakar

Waktu tu saya dan suami sama-sama masih bekerja di syarikat keluarga mentua. Jadi bila dah minat kereta, suami terfikir untuk mengusahakan sendiri perniagaan kereta. Akibat asyik beli kereta, jadi lebih jimat kalau boleh beli sendiri,” bicara wanita yang berusia 36 tahun ini.

Foto: Koleksi Peribadi Siti Azwani Abu Bakar

Membina syarikat sendiri sudah tentu banyak cabaran yang terpaksa diharungi oleh wanita yang berasal dari Batu Pahat, Johor ini. “Ketika di awal-awal dahulu memang banyak cabarannya. Dengan tak ada ilmu, modal dan Approved Permit (AP) pun tak ada terpaksa guna orang lain punya. Kami memang bermula dari zero,” terang Meme tentang cabaran awal memulakan perniagaannya dahulu.

Foto: Koleksi Peribadi Siti Azwani Abu Bakar

Sebagaimana ahli perniagaan lain, Meme juga tidak terkecuali terkesan dek pandemik COVID-19 ini. “Serangan pandemik COVID-19 ini menyebabkan usahawan termasuk saya melalui saat sukar. Ini disebabkan tiada jualan. Walaupun syarikat perbankan dibuka tapi Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) tutup. Oleh itu, pelanggan tak boleh nak daftar kereta,” katanya.

Foto: Koleksi Peribadi Siti Azwani Abu Bakar

Pengalaman banyak mengajar wanita ini untuk terus maju dalam bisnes kereta ini. “Saya banyak belajar melalui pengalaman. Saya belajar sendiri, sambil buat kerja tu sambil belajar,” ujar Meme yang gembira apabila berjaya mendapat AP sendiri pada tahun lalu.

Foto: Koleksi Peribadi Siti Azwani Abu Bakar

Melihat kecantikan milik ibu kepada 4 orang anak ini, terlintas untuk bertanya petua kecantikannya. “Saya percaya kecantikan itu bermula dari dalam diri. Saya amalkan minda positif. Kena sentiasa fikir positif tentang apa sahaja. Sebab bila minda negatif akan membuatkan aura tak bagus untuk diri. Kemudian akan timbul stres, tak boleh tidur malam dan sebagainya.

Foto: Koleksi Peribadi Siti Azwani Abu Bakar
Foto: Koleksi Peribadi Siti Azwani Abu Bakar

Selain itu saya wajib cuci muka, 2 kali sehari. Saya tak pernah lupa pakai sunblock dan krim pelembap. Kalau nak kulit wajah yang cantik kena rajin belai kulit. Produk memang membantu tapi pokok pangkal berbalik pada diri. Bagus macam mana sekali pun produk itu kalau tak amalkan takkan bagi hasil yang baik,” terang ibu kepada Natasya, 17 tahun, Qistina, 14 tahun, Haseev, 9 tahun dan Hazeeq, 2 tahun.

*Nak cari produk cantik boleh tengok kat sini tau!