Beruntung Datin Azrene, Suami Sanggup BUANG FOBIA TINGGI Sebagai Hadiah Hari Jadi Ke40

1891

Sudah pasti hati Datin Azrene sering berbunga-bunga apabila suami sanggup membuang perasaan takut tinggi atau FOBIA kepada ketinggian semata-mata memenuhi impiannya untuk mendaki Gunung Kinabalu sempena hari lahir yang ke-40. Kongsi Dato’ Fazley Yaakob di laman Instagramnya;

“Bismillah! Hadiah hari jadi Adik Sayang (Datin Azrene Ahmad) dari saya, saya akan cuba untuk mendaki Gunung Kinabalu bagi menyempurnakan impian beliau sempena ulang tahun ke-40!

Buat yang tak tahu, saya ni seorang yang gayat sangat, segan kepada ketinggian! Bila naik lift pun saya cuak, berdiri di balcony bangunan 3 tingkat pun macam nak tercabut nyawa rasa, tetapi demi isteri tersayang, saya gagahkan juga untuk MENCUBA mendaki hari ni. Doakan kami berdua dan team kami juga ya!,” kongsi Dato’ Fazley.

Seronok melihat kebahagiaan pasangan ini apabila saling melengkapi. Namun, Datin Azrene dan Dato’ Fazley telah diuji dengan hujan lebat apabila dalam perjalanan turun dari Gunung Kinabalu.

Kongsinya, “Semalam sewaktu turun dari Gunung Kinabalu bersama Azrene, kami berpisah kerana hujan terlalu lebat dan saya terlalu gayat bila jalan perlahan. Jadi Azrene turun bersama malim kami Alex dan saya diminta untuk terus turun dahulu memandang kan saya gak pantas mendaki dan turun gunung.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Dato’ Fazley Yaakob (@fazleyyaakob) on

Namun saya sampai pukul 5.00 petang selepas mendaki turun dimulakan pada jam 12.00 tengahari. Namun saya berdebar menunggu Azrene sebab dah pukul 7.00 malam kelibat Azrene dan malimnya belum kelihatan.

Sampai renjer hutan mengarahkan seorang malim gunung masuk semula di dalam hutan yang gelap gelita untuk memastikan mereka ok. Tak lama lepas tu Azrene akhirnya sampai. Sebak kami berdua. Tentunya pengalaman hari ulangtahun Azrene ke-40 yang terindah. Terima kasih semua yang menyokong dan memberi semangat!!,” coret Dato’ Fazley.

Penampilan Datin Azrene kini kelihatan jauh berbeza daripada sebelum ini. Susuk tubuhnya kelihatan lebih langsing lebih-lebih lagi selepas melahirkan anak bongsunya. Ketika mengatur pertemuan dengan wanita yang kaya dengan senyuman ini sewaktu sesi fotografi, ucapnya, “Memang benar, saya sudah kehilangan 30kg sebelum ini.

Sejujurnya, selama mengandungkan Alayna saya sangat aktif bersukan. Apabila Alayna lahir awal, saya tidak berpantang kerana terikat dengan tuntutan kerja.

Namun, saya amalkan pemakanan sihat dengan makan protein, sayur-sayuran dan buah-buahan berlemak. Saya langsung tidak selera makan nasi ketika itu dan jika teringin hanya boleh makan dalam 3 hingga 4 sudu kecil dengan lauk sahaja.

Selain itu, saya juga bersukan seperti biasa dan mengikuti kelas spinning di Aloha Cycle Club. Merekalah yang bertanggungjawab atas kehilangan 30kg pada kadar yang sihat,” jelas Datin Azrene yang kini aktif hiking.

Datin Azrene juga mengamalkan Paleo diet atau juga dikenali dengan nama diet manusia purba (caveman diet) adalah diet yang mengadaptasi cara makan nenek moyang pada zaman dulu. Seperti namanya paleo, diet ini mengikuti kebiasaan diet orang pada masa Paleolitik (sekitar 2,5 juta sampai 10.000 tahun lalu).

Tujuan dari diet ini adalah mengembalikan kebiasaan makan manusia seperti manusia zaman dulu. Paleo diet yakin bahawa tubuh manusia lebih sesuai dengan diet seperti orang-orang zaman dulu jika dibandingkan dengan diet moden, apabila terjadi perubahan pada sistem pertanian yang lebih canggih.