Wanita ini paling senang masuk syurga tetapi wanita kaum yang paling ramai dalam neraka. Dosa yang paling banyak wanita lakukan adalah terhadap suami. Kadang-kadang dalam tidak sedar kita melakukan dosa terhadap suami. Tambah-tambah lagi dalam zaman moden ini, kehidupan kita terlalu bergantung pada handphone. Menurut Datuk Dr Ustazah Norhafizah Musa, nak layan handphone di rumah kena minta izin suami.

IKLAN

“Saya pun sering rasa bersalah kalau pegang handphone kat rumah. Kita tak nak menimbulkan fitnah jadi kalau nak pegang handphone kena minta izin tidak kira terhadap suami atau anak. Sebab kita kena akui dan hargai hak anak dan hak suami di rumah.

Bila bersama anak cakaplah sekurang-kurangnya, “Kejap ya ummi nak buka handphone sebab ada urgent matters, dalam lima minit,”. Lepas itu kita tutup, layan anak. Zaman ini nak didik anak bukan tugas yang mudah. Tengok macam mana mak-mak kita dulu mendidik kita. Kasih sayang itu terasa bagai mengalir dalam diri. Balik dari sekolah mak tunggu dengan masakan air tangannya. Semua makanan kegemaran kita sedia terhidang. Mak kita selalu buat yang terbaik untuk kita. Kalau kita pula sebaliknya, “Jangan cakap banyak, makan jer apa yang ada,” macam mana kita dengan anak?

Kita mungkin tidak nampak sekarang tetapi bagaimana 20 tahun lagi. Jangan marah nanti kalau kita minta tolong anak hantar kita ke surau atau majlis ilmu, anak kita jawab nanti kejap sambil melayan handphone. Apa yang kita terima nanti Allah SWT balikkan segala perbuatan kita terhadap anak,” ujarnya.

Pengurusan waktu sangat penting untuk menjadi ibu dan isteri yang ‘berjaya’. “Apabila minta izin pasangan untuk buka handphone bukan hendak menunjuk siapa berkuasa tetapi kerana menghormati posisi masing-masing dalam rumah tangga. Perlu terangkan berapa lama masa yang diperlukan untuk melayan handphone.

Kalau semua hak-hak itu kita langgar tak berikan kepada yang berhak macam mana kita hendak hidup dengan rukun? Anak duduk di sebelah kita sampai tak perasan dia bangun berlalu pergi kerana asyik dengan handphone. Saya juga mempunyai akaun Instagram dan Facebook kerana itu merupakan keperluan semasa. Jangan sampai kita ketinggalan zaman tidak tahu apa-apa. Jika tidak ada urusan kita tinggalkan maksudnya kita lihat yang berkaitan dengan diri kita sahaja. Tenang hati dan tak serabut kepala.

Kenapa kadang-kadang kita jadi tension sebab kita tak jaga pandangan. Ini disebut dalam AlQuran, Surah Taha, Ayat 131; “Dan janganlah engkau menujukan pandangan kedua matamu dengan keinginan kepada apa yang telah Kami berikan kepada beberapa golongan dari mereka yang kafir itu menikmatinya, yang merupakan keindahan kehidupan dunia ini, untuk Kami menguji mereka padanya; sedang limpah kurnia Tuhanmu di akhirat lebih baik dan lebih kekal,”.

Ayat ini merupakan ayat pengurusan tekanan. Kadang-kadang hati tak tenang sebab suka tengok nikmat orang. Hanya tengok gambar suami kawan kita sedang payungkan dia, dia nak keluar kereta ada orang kandid, gigit jari kita tengok sifat romantis suami kawan kita. Selama ini kita basah kuyup tak ada siapa tolong payung, siapa suruh tengok. Kawan kita tu pun belum tentu, entah-entah itu merupakan first time suami dia tolong payungkan. Itu sebab kawan kita dijangkiti denggi.

Kita tertipu memanjang melihatkan gambar-gambar tersebut. Jadi kita sentiasa tidak pernah puas hati dengan suami sebab mata asik kalih tengok orang lain. “Tengok kawan saya tu bang, tengok gambar ni, mesranya dorang, hari tu kat Bali ni kat Dubai pula,”. Bila tengok benda-benda macam ni otak kita jadi tak lurus. Padahal pandangan itu bukan kehidupan realiti yang sebenar. Gambar tak boleh bercakap.

Berapa ramai pasangan yang menggambarkan konon bahagia, romantik dan caring di media sosial bulan depan hadir ke Mahkamah Syariah. Kalau kita tidak pandai menguruskan mata kita, masa kita yang sakit adalah diri sendiri. Cuba kita fikir bagaimana nak tambahkan ‘bekal’, nak tambah manfaat hidup untuk masyarakat, cuba kita luruskan hati. Buat apa yang Allah SWT suruh dan tinggalkan laranganNya, hati kita akan tenang,” terang Datuk Ustazah Norhafizah Musa.

Sumber:  Facebook Ustazah Norhafizah Musa Fans